قواعد و پارامترهای تابلوخوانی - قسمت 3

تابلوخوانی


قبل از شروع این مقاله، قسمت های " اول " و " دوم " این مقاله را مطالعه کنید. در این قسمت قواعد تابلوخوانی به بررسی تکنیک‌های الگوی تیک ساعت، تحلیل رفتار قیمت و سرمایه‌گذاران در سهم خواهیم پرداخت. تکنیک الگوی تیک ساعت، یکی از مهمترین تکنیک‌هایی است که در تابلوخوانی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و سرمایه‌گذاران و فعالین بازار سرمایه در تحلیل رفتار سهم از این الگو بهره می‌برند.

الگوی تیک ساعت (صعودی)

الگوی تیک ساعت را می‌توان یکی از الگوهای بسیار مهم دانست و می‌تواند در کنار سایر موارد (نقاط حمایت، مقاومت و غیره) سیگنال بسیار خوبی برای خرید در اختیار معامله‌گران قرار دهد.

قبل از مطالعه این مقاله برای عزیزانی که آشنایی با مبحث قیمت‌ها ندارند توصیه می‌شود حتماً مقاله‌ " کاربردهای TSETMC " را مطالعه کنند.

MVdQ8weFcLq3VbME12IXBdRUSdgENCclmTDajHok.png

این الگو یکی از مهمترین الگوها می‌باشد و در تابلوخوانی اهمیت دارد. الگوی تیک ساعت این مفهوم را می‌رساند که سهم در قیمت‌های میانه مجاز، خود بازگشایی شده است و در قیمت‌های پایین حجم زیادی معامله می‌شود که باعث تشکیل قیمت پایانی در محدوده پایین می‌شود. اما با کم شدن تعداد فروشندگان و با ورود خریداران پر قدرت، قیمت سهم رشد می‌کند و در آستانه بالا بسته می‌شود و این نوید را می‌دهد که در فردای روز معاملاتی، در قیمت‌های مثبت بازگشایی خواهد شد و اولین قیمت در محدوده مثبت اتفاق می‌افتد.

مقاله " قیمت پایانی " مطالعه شود.

اما چند نکته در این الگو حائز اهمیت است، اول اینکه الگوی تیک ساعت در دقایق پایانی بازار دارای بیشترین اهمیت است. همان‌طور که گفته شد رفتار سرمایه‌گذاران در انتهای روز معاملاتی سهم، جهت معاملاتی فردای آن را تعیین می‌کند؛ در نتیجه باید حجم قابل قبولی در فاصله آخرین معامله تا قیمت پایانی معامله شود. باید به این نکته توجه کرد که بازیگران سهم تمایل دارند تا معاملات سهم را در انتهای بازار خوب جلوه دهند تا نظر دیگران را به سهم جلب کنند و به همین دلیل در زمان پایانی بازار با حجم کمی سهم را رو به بالا معامله می‌کنند؛ در حالیکه این افزایش قیمت، صرفاً جنبه فریب معاملاتی دارد تا فردای روز معاملاتی بتوانند در صف خرید، سهم خود را به فروش برسانند. برای پی بردن به این مهم "چنانچه 25 درصد کل حجم معامله شده در روز، در قیمت‌های مثبت معامله شود، الگوی تیک قابل استناد است."

برای مشاهده این موضوع می‌توانید به قسمت "سابقه" سهم مراجعه کنید. بطور مثال در نماد "شگویا" در تاریخ 21 آبان، حدود 81 میلیون برگ سهم معامله شد که حدود 40 میلیون در 30 دقیقه پایانی بازار و در قیمت‌های مثبت اتفاق افتاد و باعث اختلاف 3 درصدی در قیمت آخرین معامله و قیمت پایانی شد. آخرین معامله در "94/2" و قیمت پایانی در "44/. –" بود که نشان از قدرت و ورود خریداران جدید به سهم می‌باشد و باعث رشد 22 درصدی قیمت در 7 روز معاملاتی بعد گردید.

mXsRLbGo8QqAZaCLQTsXsJLMWgqN1VdaP7QbEQQP.png

نکته دوم اینکه الگوی تیک ساعت، زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت آخرین معامله بالاتر از قیمت پایانی باشد. حداقل اختلافی که باید بین این دو قیمت در نظر گرفت، 2 درصد است؛ هر چقدر این نسبت بیشتر باشد قابل قبول‌تر می‌باشد. بهتر است که این اختلاف قیمت در محدوده عددهای مثبت باشد. بطور مثال چنانچه قیمت پایانی سهم"4-" و قیمت آخرین معامله "1-" باشد، شاهد اختلاف 3 درصدی خواهیم بود؛ اگر این اختلاف در محدوده "1" برای قیمت پایانی و "4" برای آخرین معامله باشد، می‌تواند حاشیه امن بهتری برای خریداران ایجاد نماید.

الگوی تیک ساعت (نزولی)

این الگو عکس حالت صعودی اتفاق می‌افتد و سیگنال خوبی برای دارندگان سهم نیست.

hovTcxMrq0Vy44yBwjnj8RgKgAdMSwEgIRjloFQ0.png

در این حالت دارندگان سهم در قیمت‌های بالا سهم را فروخته‌اند و سپس با فشار فروش همراه شده است، این فشار فروش باعث افت قیمت به دامنه پایین حد مجاز روزانه می‌شود و چنانچه خریداران جدید و پرقدرت به سهم اضافه نگردد، باعث کاهش قیمت در روزهای بعد خواهد شد. همچنان اگر با حجم مشکوک همراه باشد، نشانه اتمام روند صعودی قیمت و خروج بازیگران از سهم خواهد بود. همانطور که در تصویر زیر نمایان است، در تاریخ 26/11/99 فروشندگان در قیمت‌های بالا سهم را به فروش رسانده‌اند و قیمت آخرین معامله به"94/1-" رسیده است. قیمت پایانی سهم مثبت است که باعث افت 5/17 درصدی قیمت در روزهای بعد شده است.

NZFxwG4wMwi2SctKMBqVnU0CBbOLAaoX0yWWOjSv.png

برای رصد این الگو در بازار نیاز نیست تا کل سهم‌های موجود در بازار را چک کنیم، می‌توانیم با استفاده از فیلترنویسی متوجه سهم‌هایی با مشخصات ذکر شده شویم، چنانچه این کد را با کد حجم مشکوک و قدرت چند برابری خریداران نسبت به فروشندگان ترکیب کنیم، می‌توان سیگنال بهتری تولید کرد، همچنین می‌توانید از فیلتر زیر استفاده کنید. قیمت آخرین معامله بیشتر یا مساوی 2 درصد مثبت و قیمت پایانی کمتر از 1 درصد منفی باشد، میانگین حجم معاملات بیشتر از میانگین حجم 3 ماه پیش و قدرت خریداران بیش از 2 برابر قدرت فروشندگان می‌باشد. می‌توانید مقادیر آخرین معامله و قیمت پایانی و قدرت خریداران و فروشندگان را کم و یا زیاد کنید.

(plp)>=2    &&    (pcp)<-1   &&    (tvol)>[is5]    &&    ((ct).Buy_I_Volume/(ct).Buy_CountI)>2*((ct).Sell_I_Volume/(ct).Sell_CountI)

مقاله " آموزش فیلتر نویسی " را مطالعه کنید.

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©