قیمت پایانی

مفاهیم

میانگین وزنی تمامی قیمت‌های معامله شده یک سهام در طول یک روز معاملاتی را قیمت پایانی سهم گویند؛ به بیان ساده‌تر قیمت پایانی در واقع این مفهوم را می‌رساند که حجم زیادی از معاملات در حوالی آن قیمت اتفاق افتاده است، که بر اساس دو عامل میانگین وزنی تمامی قیمت‌های معامله شده در همان روز و مقایسه آن با حجم مبنا تعیین می‌گردد. به این نکته توجه کنید که در حالت عادی، دامنه نوسان قیمت سهام در بورس ایران بین منفی ۵ تا مثبت ۵ درصد است. مبدا دامنه نوسان قیمت پایانی روز است؛ به این صورت که قیمت پایانی روز قبل هر عددی باشد، قیمت امروز می‌تواند تا پنج درصد بیشتر یا کمتر از آن قیمت تغییر کند. قیمت آخرین‌ معامله‌ و قیمت‌ پایانی‌ در سایت مدیریت فناوری بورس و یا پنل‌های معاملات آنلاین کارگزاری‌ها به صورت مقداری و درصدی برای هر سهم نمایش داده می‌‌شود.

قیمت پایانی سهم، چه اطلاعاتی به ما می‌دهد؟

گاهی در تحلیل تکنیکال قیمت آخرین معامله را قیمت پایانی عنوان می‌کنند که ترجمه «Closing Price» است؛ توجه داشته باشید که در بورس ایران منظور از قیمت پایانی، میانگین قیمت تمام معاملات آن سهم در یک جلسه معاملاتی است. قیمت آخرین معامله، نشان می‌دهد آخرین معامله سهم در چه قیمتی بوده است.

عوامل تعیین‌کننده قیمت پایانی سهام در بورس

عوامل بسیاری در تعیین قیمت پایانی در بورس موثر است که از جمله آن می‌توان به افزایش سرمایه شرکت، ارائه حق تقدم برای صاحبان سهم مورد نظر و غیره اشاره کرد.

حجم معاملات انجام شده

قیمت پایانی سهام، شامل تمامی قیمت‌های محقق شده سهم مورد نظر در طول یک روز معاملاتی است. این نکته قابل ذکر است که علاوه بر قیمت‌های مختلفی که تجربه می‌شود، حجم معاملات انجام شده در هر یک از قیمت‌ها نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.

2cPbn9i3EUpDkXFJEyPuYtfCtR31KmbQejDbjQyD.jpg

بطور مثال همانطور که در تصویر زیر میبینید، علی‌رقم اینکه انجام معامله در آستانه پایین سهم صورت پذیرفته، اما بدلیل اینکه تعداد زیادی از معاملات در عدد 1020 تومان انجام شده است، موجب گردیده تا قیمت پایانی در عدد 1019 تومان برای سهم تثبیت شود.

Df9UB4EIf7i2zMFSLeXsKdUUj07DK6fxngS5EQjK.png

حجم مبنا

علاوه بر اینکه میانگین وزنی قیمت سهام به عنوان قیمت پایانی سهم مورد نظر در پایان یک روز معاملاتی در نظر گرفته می‌شود، به عنوان قیمت آغازین روز معاملاتی بعد نیز در صفحه معاملاتی آن قرار داده خواهد شد، که در این حالت علاوه بر حجم معاملات انجام شده عامل حجم مبنا نیز در تعیین آن تأثیرگذار می‌باشد.

مقاله " حجم مبنا " مطالعه شود.

قیمت آخرین معامله چیست؟

قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله برابر نیستند. قیمت آخرین معامله می‌تواند بیشتر، کمتر و یا برابر با قیمت پایانی باشد. در تعریف "قیمت آخرین معامله" می‌توان به این نکته اشاره کرد که سهم برای آخرین بار طی روز معاملاتی در آن قیمت معامله می‌شود. به دلیل نوسان قیمت آخرین معامله، معمولاً از قیمت پایانی برای بررسی سهم استفاده می‌شود.

نحوه محاسبه قیمت بازگشایی سهام

برای محاسبه قیمت آغازین یک سهام در روز معاملاتی جدید تنها کافیست تا با استفاده از قیمت پایانی و حجم مبنای سهام مورد نظر و قرار دادن آن در فرمول زیر این کار را انجام دهیم:

WPqEWRGjsZwgOR3sST4XcmMY0wGEvPUYwwYAgW9W.png

با توجه به فرمول بالا چنانچه قیمت پایانی یک سهم در بورس بالاتر و یا برابر با حجم مبنای تعیین شده برای آن باشد، قیمت آغازین یا بازگشایی سهام مورد نظر در روز معاملاتی جدید برابر با قیمت پایانی روز قبل خواهد بود، اما اگر قیمت پایانی سهام کمتر از حجم مبنا باشد، قیمت آغازین نیز به همین میزان در روز آینده کاهش خواهد یافت.

محاسبه سود و زیان با قیمت پایانی است یا آخرین معامله؟

سود و زیانی که در پنل معاملاتی کارگزاری‌ها مشاهده می‌شود، اغلب با قیمت آخرین معامله محاسبه می‌شود. بنابراین طبیعی است که سود و زیان با نوسان قیمت سهم کم و زیاد شود. دلیل دیگر نوسانات سریع سود و زیان در بخش پرتفوی یا سبد سهام، نوسانات قیمت آخرین معامله در بورس است. (در هنگام باز بودن بازار و با فرض عدم وجود صف فروش و صف خرید قیمت آخرین معامله بالا و پایین می‌رود.) به این نکته توجه کنید که سود و زیان محقق شده (سود و زیان نهایی) را صرفاً زمانی محاسبه می‌کنند که سهم به فروش رسیده است. اگر واقعا سهام (یا هر دارایی) ارزنده‌ای در قیمت مناسب خریده باشید، نیازی نیست هر دقیقه سود و زیانی که حاصل شده است را در سبد سهام یا پرتفوی بررسی کنید.

 

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©