آموزش فیلتر نویسی

فیلتر نویسی

فیلترنویسی یکی از تکنیک‌های مهم برای تشخیص سهم‌هایی با ویژگی‌های مورد نظر شما می‌باشد. هیچ‌گاه نمی‌توان كل سهم‌های موجود در بازار را تک به تک بررسی نمود. فیلترنویسی مثل استفاده از یک صافی برای جدا کردن سهم‌هایی با ویژگی‌های خاص است. با استفاده از این روش می‌توانیم در مدت‌ زمان کوتاه سهم‌های بازار را گلچین کرده و فقط سهم‌های مورد نظر خودمان را بررسی کنیم.

این کار را می‌توان در زمان بازار یا خارج از تایم آن، انجام داد. به طور کلی کلمه فیلتر به معنای پالایش، صاف کردن و جداکردن بخش­‌هایی از یک مجموعه است. فرض کنید می‌خواهیم سهم هایی را که قدرت خریدار به فروشنده بیشتر است را از سایر سهم‌ها جدا کرده و بعد مورد بررسی تکنیکال قرار دهیم. بررسی روزانه‌ تمام سهم‌ها و انجام محاسبات ذکرشده، امکانپذیر نبوده و باید از روشی تحت عنوان فیلترنویسی بهره ببریم.

ilkEskxZ6BcoxT8cTaeXdYoWXTMnN5CBZnJWLjLn.jpg

آموزش تنظیمات سایت Tsetmc برای فیلترنویسی

فیلترنویسی یکی از مباحثی است که به صورت مفصل در کتاب‌ها و سایت‌های مختلف بررسی شده است. در اینجا قصد داریم تا به نحوه وارد کردن فیلترها بپردازیم. وارد صفحه سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران شوید و بر روی گزینه "دیده‌بان بازار" کلیک نمایید. سپس بر روی گزینه تنظيم‌ها کلیک نموده و بازار مورد بررسی را، بورس و فرابورس قرار دهید. سپس گروه‌بندی "صنعت" را روی گزینه خير قرار دهید تا تمام شرکت‌های بازار را بدون تفکیک گروه‌بندی مشاهده نمایید.

باید توجه داشته باشید که نوع اوراق انتخابی جهت نمایش در قسمت تنظيم‌ها می‌بایست حتما دو گزینه "سهام و فرابورس بازار پایه" را روشن نمایید. در مرحله بعد دقت نمایید که هرسه گزینه مربوط به اطلاعات تکمیلی (حقیقی-حقوقی،آمارهای کلیدی و تاریخچه قیمت‌ها) روشن باشد.

قبل از اینکه شروع به فیلتر نویسی در سایت Tsetmc نمایید، نحوه استفاده از فیلتر در سایت را بیاموزید، لازم است تغییراتی در تنظیمات پیش فرض آن انجام دهید. ابتدا به آدرس Tsetmc.com بروید و روی پنجره دیده بان بازار که در شکل زیر مشخص شده کلیک کنید.

LmY0kZwxtzJ8NcwuCk406DBIqN1vG7ttDtulyLPV.jpg

در صفحه ای که باز می‌‍‌‌‌شود به بخش تنظیم‌ها بروید. مانند شکل زیر:

evPcOzdssix3Mmbu94la91EgtMTdAeEVxDtIQrRU.jpg

صفحه‌ زیر برای شما باز می‌شود. قبل از وارد کردن فیلتر‌ها بهتر است تنظیمات این صفحه را به شکلی که در بالا گفته شده تغییر دهید تا نتیجه نهایی به شکل زیر باشد. بعد از اعمال هر کدام از تغییرات صفحه بسته می‌شود و شما باید دوباره از مسیر گفته شده به بخش تنظیم‌ها بروید و تغییر بعدی را اعمال کنید.

wPyRvGlNhVvpK8g3f8LDKaAezRmM3ofSg6gUuOuo.jpg

پس از تنظيم موارد ذکر شده در قسمت تنظیمات، به قسمت فیلتر در دیده‌بان بازار مراجعه کنید. در این قسمت با کلیک بر روی گزینه فیلتر جدید، می‌توانید فیلترهای موردنظر را در یک پنجره جدید وارد نمایید. در قسمت نام فیلتر می‌توانید اسمی را برای فیلتر خود انتخاب کنید تا در صورت مراجعه مجدد بتوانید تشخیص دهید که فیلتر مورد نظر مربوط به چه مبحثی می‌باشد. در قسمت شرط، فیلتر موردنظر را وارد‌ نمایید. توجه کنید که تک تک پارامترها دقیق وارد شوند‌، در غیر اینصورت با اعمال فیلتر، خروجی نخواهد داشت. برای سنجش درستی و یا نادرستی شروط وارد شده، می‌توانید بر روی گزینه اعتبار سنجی کلیک نمایید‌. در صورت مشاهده عبارت "خطایی در کد مشاهده نشد" این اطمینان حاصل می‌شود که فیلتر موردنظر درست وارد شده است. حال بر روی گزینه ثبت کلیک کنید تا خروجی فیلتر موردنظر را مشاهده نمایید. لازم به ذکر است که فیلترهای موردنظر را اگر یکبار وارد مرورگر خود کنید، برای همیشه باقی خواهد ماند و نیازی نیست تا هر بار فیلترها را مجدد وارد کنید. در صورت تعویض ویندوز، استفاده از یک مرورگر دیگر و یا پاک کردن اطلاعات مرورگر، می‌بایست فیلترها را دوباره وارد کنید.

7gnGCBqmx01NacVJyESxemq73ReyD3kiwzBVniuu.jpg

مزایای فیلتر نویسی

رصد سریع: با استفاده از فیلترها، شما می‌­توانید تمام نمادهای گروه­‌های مختلف بازار را زیر نظر داشته باشد و در سریع‌­ترین زمان وضعیت آن­‌ها را تحلیل کنید.

عدم نیاز به نرم افزارهای جانبی: فیلتر‌نویسی از طریق سایت Tsetmc در تب دیده بان بازار انجام می‌شود و نیازی به هیچ نرم افزار کمکی دیگری ندارد.

امکان رصد بازار با استراتژی­‌ها و دسته ­‌بندی­ های مختلف: برای مثال انتخاب فیلتری با ویژگی‌هایی مثل عدم نمایش حجم معاملات، نمایش تعداد و قیمت معاملات.

نمایش اطلاعات تکنیکالی و فاندامنتالی به صورت تجمیعی: فیلترها می‌­توانند برخی اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال و یا موارد قابل استفاده در فاندامتال را روی نمادهای انتخاب شده، پیاده­‌سازی کنند و احتیاج به تست در نرم افزارهای مختلف به صورت جداگانه وجود ندارد.

راحت بودن محیط اسکریپت‌­ نویسی: همان‌طور که اشاره شد، برای استفاده از قابلیت فیلتر‌نویسی از اسکریپت­ استفاده می‌شود که نیازی به دانستن برنامه­‌نویسی حرفه­‌ای نیست و با توجه به راهنمای سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران (Tsetmc) استفاده می­‌شود.

چند فیلتر مهم و کاربردی


کد به کد حقوقی به حقیقی

(ct).Buy_I_Volume>0.7*(tvol)&&(ct).Sell_N_Volume>0.7*(tvol)

فیلتر سهم‌هایی که حجم معاملات افزایش یافته و قدرت خریداران حقیقی بیش از 3 برابر قدرت فروشندگان حقیقی است.

(tvol)>[is5]&&((ct).Buy_I_Volume/(ct).Buy_CountI)>3*((ct).Sell_I_Volume/(ct).Sell_CountI)

فیلتر سهم‌هایی که حجم معاملات یک هفته گذشته‌شان بیشتر از حجم معاملات 3 ماه اخیرشان است.

([ih][0].QTotTran5J+[ih][1].QTotTran5J+[ih][2].QTotTran5J+[ih][3].QTotTran5J+[ih][4].QTotTran5J+[ih][5].QTotTran5J)/6>[is5]

سهم‌هایی که صف فروش هستند و حجم معاملات بیشتر از میانگین حجم ماه و قدرت خریداران حقیقی بیشتر از قدرت فروشندگان حقیقی است.

(tvol)>1.25*[is5]&&((ct).Buy_I_Volume/(ct).Buy_CountI)>=((ct).Sell_I_Volume/(ct).Sell_CountI)&&(pl)==(tmin)&&(po1)==(tmin)

سهم هایی که صف فروش هستند و ارزش بازار بین 2 تا 10 هزار میلیارد تومان دارند و قدرت خریدار بیش از 3 برابر فروشندگان است.

(tvol)>1.25*[is5]&&((ct).Buy_I_Volume/(ct).Buy_CountI)>=((ct).Sell_I_Volume/(ct).Sell_CountI)&&(pl)==(tmin)&&(po1)==(tmin)

&&

(z)*(pc)<=100000000000000

&&

(z)*(pc)>=20000000000000

&&

((ct).Buy_I_Volume/(ct).Buy_CountI)> 3* ((ct).Sell_I_Volume/(ct).Sell_CountI)

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©