قواعد و پارامترهای تابلوخوانی - قسمت 2

تابلوخوانی

" قسمت اول " این مقاله را مطالعه کنید.

در قسمت اول این مقاله به میزان نقدشوندگی سهم، بررسی حجم مبنا، حجم ماهانه و صفحه آمار و ارقام مربوط به سهم پرداختیم. در این قسمت به بررسی عملکرد حقوقی‌های هر سهم و بررسی قدرت خریداران و فروشندگان در روزهای مختلف خواهیم پرداخت. برای این منظور باید در صفحه سهامداران، حقوقی‌های تأثیرگذار سهم را شناخت (درصد مالکیت سهم) و رفتار و عملکرد آن‌ها را در روزهای قبل و روز جاری مورد ارزیابی قرار داد.

بطور مثال در سهم پترول (گروه پتروشيمي س.ايرانيان)، سهامداران عمده این سهم به قرار زیر هستند:

BBKFXPChq2HMnpPDz7A6bphjIoDxlCJ069a8ObYX.png

همانطور که در تصویر مشخص است، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس بیشترین درصد سهام (70.31%) را در اختیار دارد. حال می‌خواهیم به بررسی این مطلب بپردازیم که در روزها و ماه‌های گذشته در چه وضعیتی از چارت سهم، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس اقدام به خرید و فروش کرده است. برای این منظور می‌توانیم با کلیک کردن روی "شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس" عملکرد این شرکت و شرکت‌های دیگری که شرکت صنایع خلیج فارس در آن‌ها سهامدار است را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم.

njvXuBN7nsMzxIn0d30l9ZAMnGuQ9nHljTXc8dVJ.jpg

طبق تصویر، در تاریخ 30 خرداد لغایت 3 تیر، این شرکت تعداد سهام خود را از 14 میلیارد برگ سهم به 17.579 میلیارد رساند و در بازار نقش خریدار را ایفا کرده است. با کلیک کردن بر روی سایر سهامداران پترول نیز، متوجه می‌شویم که در تاریخ مذکور، همه آن‌ها اقدام به خرید برگ سهم شرکت پترول در بازار را کرده‌اند، این موضوع می‌تواند نشانه‌ای از حمایت سهم و یا امید به آینده‌ای بهتر در سهم باشد که در تصویر زیر قابل رویت است.

N57BqfMfEu8k61LHOmspebubLmzxxmN0yNOBVEsP.jpg

بررسی قدرت خریداران و فروشندگان مهمترین مبحث در تابلوخوانی و روانشناسی بازار است. این بررسی جهت حرکت قیمت را مشخص می‌کند و اگر این قدرت برای چند روز متوالی تکرار شود، تأییدکننده رشد حرکتی قیمت خواهد بود. 4 اصل در بازار وجود دارد که اگر در سهمی رویت شود، می‌تواند ریسک خرید آن سهم را پایین آورد و برای معامله‌گر، موقعیت خرید ایجاد کند.

- قدرت خریدار حقیقی حداقل بیش از فروشنده حقیقی باشد.
- سرانه خرید هر کد حقیقی حداقل مبلغ 30 میلیون تومان باشد.
- برای 3 روز متوالی موارد 1 و 2 تکرار شود.
- حجم معاملات افزایش یابد و چندین برابر میانگین حجم ماهانه شود.

برای بررسی قدرت خریدار و فروشنده و تعیین سرانه خرید و فروش، مقاله " قدرت خریدار و فروشنده " مطالعه شود.

برای ارزیابی این موضوع در روزهای گذشته و روند ورود و خروج پول در سهم باید به صفحه "حقیقی-حقوقی" در سایت tsetmc مراجعه نمایید و اطلاعات آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. با انجام محاسبات در قسمت "حقیقی-حقوقی" به اعداد در تصویر زیر می‌رسیم که طبق تعریف، چنانچه شرط‌های یاد شده در سهم مورد نظر صادق باشد، می‌توان در مورد خرید و فروش آن سهم تصمیم‌گیری کرد.

l5cEHTTRO6yOPdQv8r2HrAG9siwpOyW6bRMSG4xZ.jpg

" قسمت سوم " این مقاله را مطالعه کنید.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©