استراتژی مناسب برای خرید با توجه به قدرت خريداران به فروشندگان

معامله گریتابلوخوانی


برای داشتن یک استراتژی مناسب جهت خرید سهام، پیشنهاد می‌شود که چک لیست تهیه و در صورت تایید، دو تا سه روز متوالی جهت بررسی تحلیل تکنیکال انتخاب گردد. در صورت تایید تحلیل تکنیکال، این روش می‌تواند با احتمال بسیار بالا منجر به سود دهی افراد گردد؛ اما صرفاً یک روش محاسباتی است و قطعیتی برای کسب بازدهی افراد وجود ندارد.

- قدرت خریداران به فروشندگان حقیقی بیش از سه برابر باشد.
- سرانه متوسط خرید(ریالی) افراد حقیقی بیش از سیصد میلیون ریال باشد.
- دو مورد بالا دو تا سه روز متوالی تکرار شود.

این اعداد و ضرایب به صورت تجربی طی سال‌ها فعالیت افراد موفق در بازار سـرمایه به دست آمده است. شاید برای شما سؤال باشد که چرا عدد سیصد میلیون ریال انتخاب شده است. این عدد در زمان فعلی عددی است که متوسط افراد فعال در بازار، با توجه به این که اطمینان بیش‌تری نسبت به رشد سهام دارند، بابت خرید سهم هزینه می‌کنند. اگر این عدد مثلا سی میلیون ریال بود می‌توان گفت که ممکن است افراد با توجه به توصیه دیگران اقدام به خرید این سهم کرده‌اند و سرمایه زیادی را درگیر سهم نکرده‌اند. در مورد ضریب اطمینان سه برابر نیز باید گفت که هرچه این ضریب (قدرت خریداران به فروشندگان حقیقی) بیش‌تر باشد، با اطمینان خاطر بیش‌تری می‌توان در انتخاب سهام تصمیم‌گیری کرد. درصورت تکرار موارد ذکر شده در روزهای متوالی، یعنی افزایش قدرت خریدار حقیقی و بالا بودن سرانه ریـالی خرید توسط افراد حقیقی، می‌توان گفت که ورود پول هوشمند(smart money) به سهم انجام گرفته است و در حالت بالعکس نیز خروج پول هوشمند را خواهیم داشت.

یکی از سؤالات رایج این است که آیا می‌توان صرفاً با قدرت بالا خریدار به فروشنده اقدام به معامله کرد یا خیر؟ پاسخ این است که افرادی که تنها از این روش برای انتخاب سهام خود استفاده می‌کنند، روش تحلیلی تک بعدی دارند و به هیچ عنوان این تفکر توصیه نمی‌شود، به طور کل هرچقدر روش‌های تحلیلی بیشتری تایید کننده رشد یک سهم باشد، احتمال موفقیت تحلیل بیشتر می‌شود. برای خرید یک سهام خوب می‌بایست برای خود یک پلن معاملاتی مشخص کنید. ایـن پلـن می‌تواند شامل مواردی از قبیل تابلوخوانی، تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی، اخبار پیرامـون سهام، وضعیت کلی شاخص و ... باشد. برای هر یک از موارد ذکر شده وزنی را اختصاص دهید. این وزن‌دهی باید به صورت تجربی و با توجه به استراتژی شما تعیین گردد. در صورت تایید هر یک از موارد بالا احتمال موفقیت تحلیل شما افزایش می‌یابد و شما از یک روش تحلیل سیستمی بهره برده‌اید.

در مثال زیر قصد داریم تا استراتژی عنوان شده را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم.

ابتدا سرانه خرید و فروش حقیقی (حجمی) را محاسبه و قدرت خریدار و فروشنده را در نماد و احیا بررسی می‌کنیم.

q36KbW9z41uudYcP0LgEDj21LwHrMF2rw80garbk.jpg

PuI79UHVSBM9w5iypnn90DpGc2CHqkonPDzrcKlf.jpg

حجم کل خریداری شده توسط افراد حقیقی 1.524.000 برگه سهم می‌باشد که تعداد خریداران حقیقی طبق تصویر 160 نفر است. در سمت فروش نیز حجم کل خریداری شده توسط فروشندگان حقیقی 852.196 برگه سهام می‌باشد و تعداد فروشندگان 336 نفر حقیقی می‌باشد. لازم به ذکر است که در محاسبات، به هیچ عنوان خرید و فروش حقوقی‌ها را لحاظ نمی‌کنیم، چرا که اغلب اهداف متفاوتی نسبت به افراد حقیقی دارند. اکنون سرانه خرید و فروش (ریالی) حقیقی را محاسبه می‌کنیم.

1L0xJHbeWpWYtiU62KqvOhvwRW6YGoBvuP8oIBCl.jpg

قیمت پایانی روی تابلو درج شده و عدد 144,026ریال می‌باشد. برای ملموس‌تر شدن، جواب‌ها را به تومان تبدیل کرده و گرد می‌کنیم. سرانه خرید هر شخص حقیقی حدوداً 132 میلیون تومان می‌باشد و سرانه فروش هر شخص حقیقی 37 میلیون تومان است و این نشان از برتری نسبی خریداران دارد. این که افراد ترجیح دهند در یک روز 132 میلیون تومان از سهامی را خریداری کنند، حتما از رشد سهام خود اطمینان خاطر دارند. در این مرحله قدرت خریداران به فروشندگان را محاسبه می‌کنیم.

LETtYq9uYD6YVtCApC4Xl2AuTjHIRQhnp9n8sPSz.jpg

با محاسبات فوق قدرت خریداران به فروشندگان 3.62 برابر بیشتر می‌باشد. توجه کنید که قدرت خریداران به فروشندگان از طریق تقسیم سرانه ریالی نیز قابل محاسبه بود. اکنون موارد ذکر شده در چک لیست خود را بررسی می‌کنیم:

- آیا قدرت خریدار به فروشنده حقیقی بیش از ۳ برابر است؟ پاسخ بله است چرا که طبق محاسبات انجام شده 3.62 برابر می‌باشد.
- آیا سرانه خرید ریالی حقیقی بیش از 30 میلیون تومان می‌باشد؟ پاسخ این پرسش نیز بله می‌باشد چرا که سرانه خرید ریالی افراد حقیقی 132 میلیون تومان است.
- آیا این شرایط دو تا سه روز تکرار شده است؟ برای پاسخ به این پرسش می‌بایست سوابق خرید حقیقی و حقوقی را در زبانه (حقیقی-حقوقی) در سایت TSETMC مشاهده و محاسبه کنیم.

606KhzT2KUU0rrTwfoA9HxmgF0l2ChyBqL3YeZ2P.jpg

طبق پنجره حقیقی-حقوقی روز قبلی، تاریخ 19 اردیبهشت می‌باشد که می‌بایست محاسـبات مـورد نظر را برای این تاریخ تکرار کنیم.

 

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©