TSETMC چیست و چه کاربردی دارد؟ - قسمت 1

مفاهیمتابلوخوانی


"شرکت مدیریت فناوری بورس تهران" یا Tsetmc، یک سایت مرجع برای سهامداران و فعالان بازار سرمایه است که در آن اطلاعات و آمار معاملات هر سهم موجود می‌باشد. برای ورود به سایت مدیریت فناوری بورس تهران، کافی است آدرس tsetmc.com را در بخش آدرس‌بار مرورگر خود وارد کنید. صفحه پیش رو "صفحه در یک نگاه " نامیده می‌شود و تمامی اطلاعات، آمار و ارقام مرتبط با معاملات بازار بورس و فرابورس را به اختصار نمایش می‌دهد. لازم به ذکر است در ساعات خارج از زمان بازار، آخرین اطلاعات نمایش داده شده، مربوط به معاملات روزِ کاری اخیر می‌باشد. بخش‌های اصلی "صفحه در یک نگاه " شامل وضعیت کلی بازار، تأثیر در شاخص، نمادهای پربیننده و شاخص‌های منتخب می‌باشد. 

صفحه نماد

یکی از بخش‌های این سایت، بخش صفحه مربوط به هر نماد است که در آن آمار و اطلاعات کامل معاملات هر سهم به اختصار نمایش داده می‌شود. برای جستجو هر سهم در صفحه اصلی سایت، روی زبانه جستجو کلیک کرده و نماد مورد نظر را تایپ می‌کنیم، سپس روی نماد مورد نظر کلیک کرده و وارد صفحه‌ آن نماد می‌شویم.

ofwdK7vrvWu3TVpqwFmCDd6a86l2SxcWM0d0oPs2.jpg

به طور مثال با جست و جوی نماد "وبملت" یا بانک ملت به صفحه مخصوص این سهم وارد می‌شویم.

pr4X6gXizxxydAvfElSsU5J0z6NHkhAnve5Qlpo4.jpg

در ابتدای صفحه نام کامل شرکت، نام نماد و بازاری که در آن پذیرفته، نوشته شده ‌است.

rBTBIuUQd1Zwm3EMAagtQr1E3AgErIeoFdS0sVoM.jpg

بخشی از توضیحات کلیدی در سایت:

خرید: قیمت سرخط تقاضا یا خرید می‌باشد. به این معنا که بالاترین قیمتی که یک خریدار برای خرید هر سهم این شرکت مایل به پرداخت است، چقدر می‌باشد.
فروش: قیمت سرخط عرضه یا فروش می‌باشد. به این معنا که پایین‌ترین قیمتی که یک فروشنده برای فروش هر سهم این شرکت مایل به دریافت است، چقدر می‌باشد.
اولين: اولین معامله‌ای که در این سهم انجام گرفته، در چه قیمتی بوده است.
معامله: آخرین معامله‌ای که در این سهم انجام گرفته، در چه قیمتی بوده است.
پایانی: متوسط قیمت معاملات انجام شده سهم در روز جاری می‌باشد.
دیروز: قیمت پایانی روز قبل بوده که مبنای قیمت‌گذاری روز جاری می‌باشد و بازه قیمت مجاز روز جاری بر اساس "قیمت دیروز" محاسبه می‌گردد.
تعداد معاملات: تعداد کل معاملاتی که در این سهم انجام شده است. معامله زمانی روی می‌دهد که قیمت ۲ سفارش خرید و فروش در قسمت عرضه و تقاضا یکسان باشد. نکته قابل ذکر این است که تعداد معاملات، تعداد دفعات انجام معامله را نشان می‌دهد و تعداد نفر نمایش داده نمی‌شود. ممکن است ۲۰۰ معامله بین چند نفر انجام گرفته باشد و ما در بررسی تابلو نمی‌توانیم به تعداد معاملات به عنوان یک سیگنال اتکا کنیم.
حجم معاملات: تعداد برگ سهامی که در یک روز کاری بین سهامداران معامله شده است. حجم معاملات یکی از مهم‌ترین آیتم‌هایی می‌باشد که ما در تابلو‌خوانی سهم از آن استفاده می‌کنیم.
ارزش معاملات: ارزش ریالی معاملات را نمایش می‌دهد که این هم یکی از آیتم‌های بسیار مهم در تابلو‌خوانی می‌باشد.
ارزش بازار: اگر کل سهام شرکت را ضربدر قیمت پایانی سهام کنیم، ارزش بازار به دست می‌آید. یعنی کل سهام شرکت در بازار بورس در حال حاضر چقدر ارزش دارد.         

 

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©