شناسایی صندوق های سرمایه گذاری مستعد رشد

بنیادی

بسیاری از افرادی سرمایه‌گذاری در بورس را صرف زمان طولانی برای کسب دانش و تحلیل و بررسی سهام شرکت‌های مختلف و در نهایت تصمیم‌گیری در خصوص خرید و فروش می‌دانند و با صندوق‌های سرمایه‌گذاری آشنایی ندارند. بهتر است بدانیم به کارگیری تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال تنها راه سرمایه‌گذاری در بورس نیست و صندوق سرمایه‌گذاری، از جمله روش‌هایی است که امکان سرمایه‌گذاری در بورس را بدون صرف زمان و دانش فراهم می‌کند.

مقاله " انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس " مطالعه شود.

IpdRVbN4aWvdEUfXWe7Q8Jsh9CyXeBbzKiddMXGL.jpg

کدام صندوق مناسب سرمایه‌گذاری است؟

برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری گزینه‌های زیادی تاثیرگذار هستند و سرمایه‌گذار با توجه به برخی از فاکتورها، در انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری قدم می‌گذارد.
از جمله این فاکتور‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

   - روحیات و میزان ریسک‌پذیری فرد سرمایه‌گذار
   - مشخص کردن بازه سرمایه‌گذاری
   - بررسی شرایط اقتصادی کشور
   - مقایسه و انتخاب بهترین صندوق

نکته قابل توجه در بازار سرمایه ریسک و بازده مورد انتظار است که دارای رابطه مستقیم هستند؛ به این صورت که هر چه ریسک بیشتری داشته باشید انتظار شما از بازده پولتان بیشتر است که ممکن است انتظار شما برآورد شود یا شما به سود مورد نظر خود نرسید.

صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت را انتخاب کنید

ابتدا به این نکته توجه کنید که در چه بازه زمانی (فقط برای چند ماه یا سرمایه‌گذاری بلند مدت) فعالیت در بازار سرمایه برای شما مناسب است و با توجه به شرایط اقتصادی کشور، برای انتخاب بهترین صندوق درآمد ثابت اقدام می‌کنیم.

سایز صندوق

اولین فاکتور قابل بررسی که معمولاً مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار نمی‌گیرد، سایز صندوق است که به میزان سرمایه جذب شده و میزان دارایی بستگی دارد. صندوق‌های بزرگ نشان دهنده تعداد زیاد سرمایه‌گذاران و اعتماد عده بیشتری از افراد به این صندوق‌ها می‌باشد، یک صندوق بزرگ تمام سرمایه‌اش را بین دارایی‌های متنوع پخش می‌کند و مدیریت این دارایی‎‌ها و تنوع سرمایه‌گذاری، یک چالش برای صندوق می‌باشد. صندوق‌های کوچک بهتر می‌توانند روی خرید سهام مانور بدهند و انعطاف‌پذیری بیشتری برای افزایش سود دارند.

نوسان سود صندوق در گذشته

میزان ثبات و نوسان سود صندوق در ماه‌های گذشته از جمله عوامل مورد اهمیت است. نوسان در صندوق‌ها بر اساس ترکیب دارایی صندوق و میزان ریسک سبد سهام به وجود می‌آید. باید به این نکته توجه کرد که در زمان رکورد بازار بورس، سود خوب چند ماهه در یک صندوق سرمایه‌گذاری کاهش پیدا می‌کند و در مجموع سود بسیار کمتری نصیب سرمایه‌گذاران می‌شود.

مقایسه عملکرد صندوق مورد نظر نسبت به دیگر صندوق‌ها

بررسی عملکرد یک صندوق‌ سرمایه‌گذاری در چند ماه گزینه مناسبی برای نتیجه‌گیری درباره صندوق نمی‌باشد، بلکه باید عملکرد چند صندوق‌ را در یک بازه زمانی با هم سنجید. یک روش مرسوم برای تشخیص عملکرد صندوق سرمایه‌گذاری، مقایسه بازدهی هر صندوق با میانگین بازدهی کل صندوق‌ها می‌باشد؛ به این صورت که اگر بازده یک صندوق از میانگین کل صندوق‌ها بیشتر باشد، می‌توانیم نتیجه بگیریم که عملکرد صندوق‌ نسب به متوسط بازار بهتر بوده است.

برای مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بررسی دقیق آنها، اینجا کلیک کنید.

صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله یا ETF را بشناسید

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با توجه به چگونگی سرمایه‌گذاری در آن‌ها به دو دسته صدور و ابطال و قبل معامله (ETF) تقسیم بندی می‌شوند. سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال از طریق مراجعه حضوری به یکی از شعب صندوق یا درگاه اینترنتی آن انجام می‌شود. اما صندوق ETF، صندوقی است که خرید و فروش واحدهای آن از طریق سامانه معاملاتی آنلاین همه کارگزاری‌ها امکان پذیر است. به عبارت دیگر، این صندوق‌ها مانند سهام شرکت‌ها با نماد مربوط به خود در تابلوی معاملاتی درج شده‌اند و معامله آن‌ها، شبیه به معامله سهام است.

منظور از ارزش خالص دارایی (NAV) چیست؟

از اصطلاحات پرکاربرد مربوط به صندوق‌های سرمايه‌گذاری، NAV یا ارزش خالص دارایی است که در سایت مربوط به هر صندوق، به صورت روزانه سه نوع ارزش خالص دارایی گزارش می‌شود.

NAV صدور: ارزش هر واحد صندوق را نشان می‌دهد و در واقع وجهی است که باید بابت خرید هر واحد سرمايه‌گذاری در صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال، پرداخت شود.
NAV ابطال: وجهی است که پس از انصراف از سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال به ازای هر واحد به سرمایه‌گذار پرداخت می‌شود.
NAV آماری: در شرایط مشخصی مانند ایجاد صف فروش سنگین بر روی برخی از دارایی‌های صندوق برای مدت طولانی، مدیران صندوق‌ها می‌توانند قیمت برخی از سهم‌های موجود در سبد سرمايه‌گذاری خود را تعدیل کنند که به ارزش خالص دارایی گزارش‌ شده در این حالت NAV آماری گفته می‌شود.

چگونه صندوق‌های سرمایه‌گذاری را با هم مقایسه کنیم؟

برای مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری، علاوه بر بازدهی آن‌‎ها، پارامتر ضریب بتا، ضریب آلفا، همبستگی با رشد شاخص و همبستگی با افت شاخص نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. شناخت برخی عوامل در سهم‌ها که مستعد رشد هستند در انتخاب صندوق بی‌تاثیر نیست.

   - نسبت P/E
   - ارزش دفتری هر سهم
   - نقد شوندگی بالا
   - سود تقسیمی (DPS)
   - بررسی عملکرد نسبی قیمت
   - نسبت رشد PGE
   - بررسی جریان نقدی

مقاله های " ضریب بتا ، ضریب آلفا ، نسبت P/E و سود تقسیمی (DPS) " مطالعه شود.

بهترین صندوق سرمایه‌گذاری باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

با توجه به موارد گفته شده، یک صندوق سرمایه‌گذاری خوب ویژگی‌های زیر را دارا می‌باشد:

   - نوع صندوق انتخابی با روحیات و میزان ریسک‌پذیری شما مطابقت داشته باشد.
   - نوع صندوق و مقدار سرمایه‌گذاری، با توجه به بازه سرمایه‌گذاری شما (کوتاه مدت یا بلند مدت) و شرایط اقتصادی جامعه انتخاب شود.
   - برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری، صندوق‌های مختلف را با یکدیگر و با بانک و شاخص بورس مقایسه کنیم.
   - اگر بدنبال دریافت سود ماهیانه هستیم، سعی کنیم صندوقی را انتخاب کنیم که پرداخت سود دوره‌ای داشته باشد.
   - برای اطمینان بیشتر می‌توانیم صندوقی را انتخاب کنیم که دارای ضامن نقدشوندگی باشد.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©