همه چیز درباره سود تقسیمی (DPS)

بنیادیمفاهیم

XEeVGwFGsoQcVvo5hi7RLpHUpnL8DRhWW2dxJzrV.jpg

سود تقسیمی یا (Dividen Per Share) مقدار سودی است که به ازای هر سهم به سهامداران تعلق می‌گیرد. در واقع سود تقسیمی (DPS)، سود خالصی است که شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه ایران، بر اساس EPS یعنی درآمد به ازای هر سهم بین سهامداران خود تقسیم می‌کنند. لزوما تمام سودی که شرکت در پایان سال به دست آورده، بین سهامداران تقسیم نمی‌شود؛ بخشی از آن را برای انجام پروژه‌های جدید، پرداخت کردن بدهی‌های شرکت و مواردی که باعث رشد شرکت می‌شود، در غالب سود انباشته در شرکت نگهداری می‌شود.

 EPS - (سود انباشته + اندوخته طرح و توسعه + اندوخته قانونی) = DPS

علت استقبال سهامداران از DPS

بعضی از سهامداران حرفه‌ای، اعتقاد دارند که شرکت‌های بورسی، باید حداقل سود بدست آمده را بین سهامداران توزیع کرده تا فرصت برای طرح‌های توسعه آن‌ها در ماه‌ها و سال‌های آینده فراهم شود تا روند سودآوری شرکت کند نشود. برخی دیگر از سهامداران که عجول هستند و دوست دارند تا DPS را دریافت کنند، اعتقاد دارند که در بعضی شرکت‌ها، منافع حاصل از رشد آینده شرکت و درآمدهایی که از طریق سود انباشته شده و مجدداً سرمایه‌گذاری می‌شود، چشمگیر نیست و شاید آن‌ها در آینده سهامداران شرکت نباشند تا از سودهای شیرین آینده نفعی ببرند، بنابراین ترجیح می‌دهند که سودهای حاصله را دریافت و خود در مورد آن تصمیم گیری کنند.

شرایط و افرادی که باید سود تقسیمی را دریافت کنند

در مجامع عمومی صاحب سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه، بخشی از سود سالانه شرکت، با تصویب مجمع و هیات مدیره، ذخیره نشده و بین سهامداران توزیع می‌شود. به این معنا که سود تقسیمی، قابل دریافت و برداشت است. اطلاعات مربوط به اطلاعیه‌های شرکت‌ها درباره پیش‌بینی EPS و پرداخت DPS را می‌توانید در سایت کدال مشاهده کنید.

اگر شما قبل از برگزاری مجمع تقسیم سود، سهامدار شرکت باشید(حتی یک روز قبل)، به شما سود مجمع تعلق می‌گیرد. اگر یک شرکت براساس صورت‌های مالی حسابرسی شده، سود خالص ۱۰۰۰ ریال به ازای هر سهم شناسایی کرد و تصمیم گرفت که 100 ریال از این سود بین سهامداران تقسیم شود، به هر سهامدار حقیقی یا حقوقی که در مجمع شرکت کند، به ازای هر سهمی که داشته باشد، ۱۰۰ ریال سود مجمع که همان DPS است، تعلق می‌گیرد. یعنی اگر شما در روز مجمع، صاحب ۱ میلیون برگ سهم از شرکت A باشید و DPS هم ۱۰۰ ریال باشد، ۱۰۰ میلیون ریال سود مجمع به شما تعلق می‌گیرد.

نحوه دریافت سود تقسیمی

سود تقسیم شده شرکت‌های بورسی در مجمع، بر اساس جدول زمانی که هیات مدیره اعلام می‌کند، پرداخت و به حساب سهامداران واریز می‌شود. شما در مهلت قانونی فرصت دارید که شماره حساب خود را به شرکت اعلام یا اطلاعات خود در سامانه سجام را به روز رسانی کنید. سود مجمع بر اساس اولویت زمانی، تعداد سهام سهامداران حقیقی و حقوقی و طبقه‌بندی الفبایی نام سهامداران به حساب آن‌ها واریز می‌شود و قابل برداشت خواهد بود.

حداکثر زمان تقسیم سود تصویبی در مجمع

طبق قانون، سودی که در مجمع تقسیم می‌شود، ظرف ۸ ماه به حساب سهامداران واریز می‌شود. بسیاری از شرکت‌ها، سود تخصیصی را زودتر از موعد ۸ ماه واریز می‌کنند. اگر سود شرکتی در این بازه دریافت نشد، سهامدار می‌تواند به بخش حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار در تهران شکایت کرده و در سامانه ثبت شکایت، درخواست خود را ثبت و کد رهگیری دریافت کند.

 

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©