ضریب آلفا در بورس

مفاهیم

یکی از متداول‌ترین شاخص‌های عملکرد سرمایه‌گذاری که در بازار بورس در کنار ضریب بتا استفاده شده،  ضریب آلفا نامیده و به عنوان بازده اضافی یک سرمایه‌گذاری نسبت به بازده در شاخص معیار تعریف و با نام بازده فعال صندوق نیز شناخته می‌شود. به بیان دیگر آلفا یک اصطلاح است که در سرمایه‌گذاری برای توصیف توانایی استراتژی برای ضرب و شتم بازار یا لبه آن استفاده می‌شود. عبارت “بازده بیش از حد” یا “نرخ بازگشت غیر طبیعی” نیز برای ضریب آلفا استفاده می‌شود. آلفا یکی از شاخص‌ترین مولفه‌های مدیریت ریسک برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری(مقدار بازده مازاد یک صندوق را نسبت به شاخص بازار) و سهام اوراق قرصه است، آلفا به سرمایه‌گذاران می‌گوید که آیا دارایی، عملکرد بهتر یا بدتری نسبت به پیش‌بینی بتا داشته است.

مقاله " ضریب بتا در بورس مطالعه شود.

رابطه با بتا مورد استفاده قرار می‌گیرد، که نوسانات یا ریسک کلی بازار گسترده، معروف به ریسک منظم بازار را اندازه‌گیری می‌کند. آلفا می‌تواند عددی مثبت، منفی یا صفر باشد. آلفای صفر یعنی بازده متناسب با ریسک عمل می‌کند. به طور کلی هرچه مقدار آلفا بیشتر باشد، یعنی صندوق عملکرد بهتری داشته است. این عملکرد به صورت زیر می‌باشد:

  - اگر آلفا برابر با یک باشد یعنی آن صندوق 1% عملکرد بهتری نسبت به شاخص معیار خود داشته است.
  - اگر آلفا 0.05- باشد یعنی عملکرد صندوق مذکور 0.05%  ضعیف‌تر از شاخص معیار خود بوده است.

آلفا و بتا هر دو نسبت خطر ابتلا به عقب هستند و مهم است که بخاطر بسپارید که عملکرد گذشته هیچ تضمینی برای نتایج آینده نیست.

صندوق آلفای سرمایه‌گذاری

ضریب آلفا به مدیران پرتفوی برای سرمایه‌گذاران انفرادی کمک می‌کند تا نحوه عملکرد سهام یا صندوق در رابطه با بازار و نحوه عملکرد سهام یا صندوق را انجام دهد. آلفا به عنوان نرخ بازده که از پیش‌بینی مدل فراتر رفته و از یک مدل قیمت‌گذاری دارایی‌ سرمایه  برای پیش‌بینی بازده احتمالی سبد سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود. اگر تجزیه و تحلیل بیانگر این باشد که پرتفوی باید براساس ریسک، شرایط اقتصادی و سایر عوامل ۵% درآمد داشته باشد، اما در عوض نمونه کارها فقط ۳% به دست آورده، آلفای نمونه کارها ناامید کننده منفی ۲% خواهد بود. صندوق سرمایه‌گذاری به دنبال ایجاد آلفای بالاتر با متنوع کردن پرتفوی خود برای تعادل ریسک هستند.

آلفا عملکرد یک نمونه کار را نسبت به یک معیار نشان می‌دهد و ارزشی است که یک مدیر از بازده یک صندوق به آن اضافه یا کم می‌کند. عدد پایه برای آلفا صفر است که نشان می‌دهد نمونه کارها یا صندوق کاملاً با شاخص معیار در حال ردیابی است. در این حالت، مدیر سرمایه‌گذاری هیچ ارزشی را اضافه یا از دست نداده است.

ویژگی‌های کلیدی آلفا در یک نگاه

  - آلفا شاخص تعیین کننده بازده بیش از حد سرمایه‌گذاری نسبت به یک شاخص است.
  - از بتا به منظور اندازه‌گیری نوسانات استفاده می‌شود.
  - بتا و آلفا هر دو شاخص های اندازه‌گیری ریسک هستند که براساس پیش‌بینی بازده محاسبه می‌شوند.

جمع بندی

آلفا و بتا هر دو نسبت ریسک هستند که سرمایه‌گذاران از آن‌ها به عنوان ابزاری برای محاسبه، مقایسه و پیش‌بینی بازده استفاده می‌کنند. در بررسی آلفا و بتای صندوق، ابتدا باید دارایی را بررسی کرد و سپس رشد صندوق را بر اساس شاخص مربوطه سنجید. اعداد این دو شاخص بسیار مهم و حیاتی هستند، اما باید دقت کنید و ببینید که چگونه محاسبه می شوند.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©