کاهش ریسک معاملات در بورس

معامله گریمدیریت سرمایه

nRxO9qgCe3YFRbP0mBoeaW7hmceEpixlQpjGftHs.jpg

مدیریت ریسک یک پیش‌نیاز مهم قبل از معامله‌گری در بازار بورس است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا راهکارهایی جهت کاهش ریسک در سرما‌یه‌گذاری ارائه دهیم. هم‌چنین در خصوص برخی استراتژی‌های ساده صحبت می‌کنیم که می‌تواند در مدیریت ریسک و کاهش زیان بسیار کاربردی باشد. مدیریت ریسک به کاهش زیان‌ در سرمایه‌گذاری کمک می‌کند. اگر ریسک مدیریت شود، تجار می‌توانند سرمایه خود را در بورس سرمایه‌گذاری کنند. چنانچه یک سرمایه‌گذار از این طریق سود قابل‌توجهی کسب کرده باشد، می‌تواند همه را تنها در یک یا دو معامله بد، به دلیل نداشتن استراتژی و مدیریت ریسک مناسب از دست بدهد.

قانون "یک درصد" را در نظر بگیرید

بسیاری از معامله‌گران از قانون یک درصد پیروی می‌کنند. این قانون به صورت کلی می‌گوید هرگز بیش از یک درصد از حساب خود را وارد معامله‌ای نکنید. بنابراین اگر 10000 دلار در حساب خود دارید، بیش از 100 دلار آن را وارد بازار نکنید. بهترین راه برای کنترل زیان این است که قانون را حداکثر زیر 2 درصد نگه دارید.

تئوری پرتفوی مدرن (Modern Portfolio Theory)

سرمایه‌گذاران از طریق این مدل سرمایه‌گذاری سعی دارند تا بیشترین سود را در سبد پرتفوی خود ایجاد نمایند. این مدل از سرمایه‌گذاری از طریق متنوع‌سازی تلاش می‌کند تا سبد سرمایه‌گذاری را به حالت مطلوب برساند. هم‌چنین با استفاده از سایر روش‌ها مانند تحلیل تکنیکال و بنیادی می‌توان ریسک را به میزان قابل‌توجهی کاهش داد و بازده را به حداکثر رساند. اطمینان حاصل کنید که بیشترین استفاده را از معاملات خود می‌کنید یعنی اصطلاحاً هرگز همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارید. اگر تمام پول خود را در یک سهام قرار دهید، خود را برای زیان بزرگی آماده کرده‌اید. بنابراین به یاد داشته باشید که سرمایه‌گذاری‌های خود را متنوع کنید. این نه تنها به شما در مدیریت ریسک کمک می‌کند، بلکه فرصت‌های بیشتری را نیز برای شما باز خواهد کرد.

مقاله " تئوری پرتفوی مدرن (Modern Portfolio Theory) " مطالعه شود.

چگونه می‌توان به طور مؤثر حد زیان و سود را تعیین کرد؟

حد زیان به معنای ناحیه‌ای است که احتمال خروج از بازار وجود دارد و زمانی اتفاق می‌افتد که یک روند قیمتی مخالف موقعیت معاملاتی است و سرمایه‌گذار دیگر امیدی به بازگشت قیمت ندارد، در نتیجه برای کاهش زیان و مدیریت ریسک از معامله خارج می‌شود. منظور از حد سود، خروج از معامله در نقطه‌ای است که معامله‌گر از قبل براساس افق زمانی برنامه‌ریزی شده و حداکثر سوددهی بهینه، تعیین کرده است. پیدا کردن حد زیان روشی کلیدی برای معامله‌گران است. معامله‌گران موفق می‌دانند که یک سهم را می‌خواهند به چه قیمتی بخرند و یا بفروشند. بر عکس معامله‌گران ناموفق بدون هیچ تصوری از حد زیان و نقاط سودده وارد معامله می‌شوند و کاملاً احساسی و با تکیه بر شانس به معامله‌گری می‌پردازند. روش‌های مختلفی برای تعیین حد سود و زیان وجود دارد. تعیین این نقاط با استفاده از تحلیل تکنیکال انجام می‌شود. از جمله این روش‌ها می‌توان به مجموعه ابزار فیبوناچی در پلتفرم‌های معاملاتی بازار مالی، اندیکاتورها، سطوح حمایت و مقاومت و خطوط روند اشاره کرد.

مقاله‌های " فیبوناچی " و " سطوح حمایت و مقاومت " و " تکنیک‌های معامله‌گری بر اساس خط روند " مطالعه شوند.

سرمایه‌گذاری‌های خود را به ‌طور منظم کنترل کنید

سرمایه‌گذاران موفق در شرایط مختلف عملکرد خوبی دارند. به احتمال زیاد موقعیت شما و سرمایه‌گذاری‌های شما در طول زمان تغییر خواهد کرد. باید بصورت دوره‌ای تخصیص دارایی‌های خود را بررسی کنید تا در صورت لزوم سهام جدید را خریداری نمایید و یا سهامی را بفروشید.

جریانات اقتصادی کشور را در نظر بگیرید

جریان‌های بین‌المللی و اقتصادی کشور بر بازار سهام تأثیرگذار است. از جمله آن‌ها می‌توان به تورم و نرخ بهره اشاره کرد که می‌تواند بازار بورس را دچار نوسانات و تغییر کند. در واقع سیاست‌های اقتصادی کشورها جزو ریسک‌های سیستماتیک است. برای کاهش این نوع ریسک می‌توانیم پیگیر جریانات اقتصادی کشور باشیم که می‌تواند در کسب سود تأثیرگذار باشد.

افق زمانی را در سرمایه‌گذاری در نظر بگیرید

یک استراتژی زمانی مشخص، کمک می‌کند تا یک سرمایه‌گذاری موفق داشته باشید. قبل از تعیین کردن افق زمانی باید اهداف مالی خود را مشخص نمایید. در شیوه تحلیل سرمایه‌گذاران در نظر گرفتن افق زمانی مؤثر است. دقت کنید که در تعیین اهداف و افق زمانی واقع‌گرا باشید و اهداف قابل دست‌یابی برنامه‌ریزی کنید.

جمع‌بندی

بهتر است قبل از ورود به عرصه سرمایه‌گذاری در بورس آموزش‌های لازم را فرا بگیرید تا بدین‌ترتیب ریسک سرمایه‌گذاری شما کاهش یابد. برای بدست آوردن سود بیشتر باید کلیه فاکتورهای لازم را در نظر بگیرید. اما باید به این نکته اشاره کرد که همواره ریسک‌هایی ممکن است وجود داشته باشد که به طور کامل نمی‌توان آن‌ها را مدیریت نمود، همان‌طور که اشاره کردیم تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی به سرمایه‌گذار جهت یک سرمایه‌گذاری اصولی کمک خواهد کرد؛ در نتیجه می‌توان ریسک‌ها را به میزان قابل‌توجهی کاهش داد.

 

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©