تکنیک های معامله گری بر اساس خط روند - قسمت 1

تکنیکالمعامله گری

NjYwriCRsCeJO1sJrmPSF4zYzIPqkU6zrHCJtnxS.jpg

به طور حتم، جمله‌ی " با روند دوست باشید " را بارها از طرف تحلیل‌گران و معامله‌گران باتجربه شنیده‌اید. به‌راستی که طلایی‌ترین جمله در علم تکنیکال همین نکته می‌باشد، زیرا تنها راه پیروزی در معاملات، شناسایی درست جهت حرکت قیمت است. روند قیمت یک سهام متشکل از قدرت تمامی معامله‌گران خرد و کلان می‌باشد. بنابراین نباید برخلاف مسیر آب شنا کرد، زیرا نتیجه‌ای جز غرق شدن در پی نخواهد داشت. بگذارید یکبار برای همیشه متعهد شویم که در بازار یک‌طرفه فقط در روندهای صعودی معامله انجام دهیم و در روند نزولی نظاره‌گر بازار به جهت یافتن سریع‌تر محدوده بازگشت قیمت و تغییر روند باشیم. این موضوع یک تکنیک نیست، بلکه قانون سرمایه‌گذاری در بازارهای یک طرفه است.

خط روند به عنوان یک سطح حمایتی و مقاومتی دینامیک عمل می‌کند؛ بنابراین لمس یا شکست خط روند می‌تواند منجر به ایجاد موقعیت‌های معاملاتی خوبی در بازار شود، به طور کلی دو سبک معاملاتی بر اساس خط روند وجود دارد: نخست معامله‌گری بر روی خط روند و دیگری معامله‌گری بعد از شکسته شدن خط روند.

معامله‌گری روی خط روند:

 به طور کلی بازار بسیار علاقه‌مند است که بر اساس روندی که مدتی به دنبال آن است، ادامه دهد و تغییرات پی در پی روند چندان مورد اقبال بازار نیست، بنابراین تکنیک مسیر معامله‌گری و خط روند بسیار می‌تواند مثمر ثمر و پرفایده باشد؛ بدین صورت که هر بار قیمت به خط روند می‌رسد، در جهت روند غالب بازار دست به معامله‌گری بزنیم. به عنوان مثال در شكل زیر می‌بینیم که با اتصال دو نقطه اول، قیمت در تماس با نقطه سوم رشد مناسبی را تجربه نموده است که به راحتی می‌توانستیم روی خط روند معامله خرید باز کنیم.

pYX2WXJgQ8lFa2fPbvLyfAA2SJ5TnGSNaW3p8Gx4.jpg

"زمانی که بازار روند‌ دار است، معمولاً روی خط روند می‌توان وارد معاملات شد."

یکی از گواه‌های بسیار مناسبی که در معاملات روی خط روند می‌تواند بسیار کارا باشد، حرکت کند بازار در اصلاح قیمتی است. بدین صورت که رفتار بازار در حرکت‌های اصلی، تند و شارپ و در حرکات اصلاحی کند و با شیب کم ‌باشد، روشی که به وسیله آن می‌توان کند یا تند بودن را تشخیص داد، شمارش تعداد کندل‌ها می‌باشد، بدین صورت که هر وقت بازار با تعداد کندل‌های بیشتری نسبت به حرکت قبلی به خط روند نزدیک شد، موقعیت مناسبی برای معامله فراهم می‌شود و هر زمان که با تعداد کندل‌های کمتری به خط روند نزدیک شد، موقعیت مشکوک و خطرناکی ایجاد می‌گردد. به عنوان مثال در شكل می‌بینیم که بازار در ریزش به سمت خط روند صعودی با قدرت خود را به خط رسانده است که گمان می‌رود خط را بشکند.

8msJrSul0da9iY8DyoYD6i9pOuMacjgjR0CngMfx.jpg

همان‌طور که می‌بینیم قیمت در فاز حرکتی با 75 کندل صعود خود را انجام داد، اما با 43 کندل اصلاح نمود‌، این وضعیت بیانگر این نکته است که شتاب ریزش بسیار پر قدرت‌تر از شتاب صعود می‌باشد؛ بنابراین احتمال شکسته شدن خط روند صعودی وجود دارد. همانطور که در ادامه تصویر می‌بینید، بازار بعد از برخورد با خط روند شکسته و به شدت نزولی شد.

wmB62JYOLLC5RQoa18HW6bWZMuxBcEVXXpQGnp7J.jpg

ادامه این مطلب را در " قسمت دوم تکنیک‌های معامله‌گری بر اساس خط روند " مطالعه کنید.


بخشی از این مقاله برگرفته از " کتاب دوئل با روند " می‌باشد.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©