سطوح حمایت و مقاومت و شرایط تثبیت شکست سطوح

تکنیکال

سطوح حمایت و مقاومت در واقع به جای یک سطح، یک محدوده قیمتی است. بدین مفهوم که گاهی ممکن است که حمایت نه یک عدد، بلکه یک منطقه قیمتی، مثلا فاصله 1000 ریالی باشد. به همین خاطر شکست یک سطح حمایتی یا مقاومت، در حقیقت شکست محدوده قیمتی است. زمانی می‌توانیم بگوییم که این محدوده شکسته شده است که با یک کندل بزرگ آن محدوده شکسته شود و یک کندل تثبیتی نیز شکل بگیرد، در این صورت یقیناً محدوده ما شکسته شده است و می‌توانیم به دنبال فرصت‌های خرید در بازار باشیم. به عنوان مثال در شکل زیر که مربوط به چارت "دارایکم" در بورس تهران است، برخلاف برخورد چند باره قیمت به سطح سبز رنگ، بدون یک کندل بزرگ و عدم تثبیت بوسیله کندل دیگر، کماکان این سطح به عنوان یک سطح قوی عمل کرده است و اعتبار آن پابرجا می‌باشد.

QBG5QW9mvuufT5ipFXdkCLrMvvEBNH1H0tDjc9bF.png

بنابراین برقراری شرایط ذکر شده می‌تواند تأییدی برای شکست سطوح و ایجاد فرصت‌های معامله‌گری خرید و فروش برای معامله‌گر باشد. به مثالی دیگر در شکل زیر که مربوط به چارت شرکت ملی مس (فملی) در بورس تهران است، توجه کنید:

frEAQFlQjT5HO1TZv3oOfgEc7AjVpeAZhtJIY6mv.png

همانطور که در تصویر مشخص است، اعتبار این سطح در نقاط زیادی برقرار بود، چون شرایط لازم برای تأیید شکست سطح برقرار نشد. دو اتفاق در نقطه x1 و x2 افتاد که در تصویر بزرگ شده زیر به خوبی قابل شناسایی و تأیید است.  

EenjdNaMsrg2wiKkCic0uGBJthJRzlxxATZK7wi7.png

در نقطهx1 این محدوده با یک کندل بزرگ شکسته شد، اما کندل تثبیت شکل نگرفت و قیمت مجدد به محدوده برگشت و این امر مانع از ادامه روند صعودی قیمت شد، اما در نقطه x2 یک کندل بزرگ و به دنبال آن تشکیل کندل تثبیت، سبب شکسته شدن این سطح گردید که باعث رشد قیمت در سهم شد.

در مثالی دیگر که چارت شرکت فولاد مبارکه در تصویر زیر نشان داده شده است، سطحی که نقش مقاومت را ایفا می‌کرد، در نقطه A با یک کندل قدرتمند شکسته شد و با تشکیل یک کندل تایید، تثبیت شکست سطح را از شک به یقین تبدیل کرد، که بعد از آن سهم، یک رشد خیلی خوب را تجربه نمود. در نقطه B نیز سطحی که از مقاومت، تبدیل به حمایت شده بود با یک کندل قوی شکسته شد و باعث کاهش قیمت سهم گردید.

rFgc8gMNz16yW0q8hB48auUxfIqGZuFh9ap9Oq6F.png

 به عنوان یک هشدار باید در نظر بگیریم که موارد زیادی پیش آمده است که یک سطح مهم شکسته شده و مجدد به محدوده برگشته است، بنابراین حتماً باید کندل تثبیت را هم داشته باشیم. در بازارهای مالی به کرات در این سطوح نفوذ قیمتی داریم، اما شکست قیمتی رخ نمی‌دهد، یعنی قیمت با هیجان زیاد وارد یک منطقه می‌شود که معمولاً این هیجان موقع اعلام خبرهای مهم اتفاق می‌افتد. اما مجدد قیمت به منطقه خودش برمی‌گردد. معمولاً در بازارهای رونددار حالت تبدیل سطوح بسیار اتفاق می‌افتد. در بازارهای اصلاحی معمولاً امواج، هم‌پوشانی قابل توجهی دارند و چندان در آن بازارها این پدیده اتفاق نمی‌افتد؛ زیرا در بازاری که حالت اصلاحی دارد، خریداران یا فروشندگان قدرتمندی در بازار نداریم و قاعده و فلسفه تبدیل سطوح در آن بازار موجودیت پیدا نمی‌کند.

 

قسمتی از این مقاله برگرفته از کتاب " دوئل با روند " می باشد.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©