تحلیل تکنیکال چیست؟

تکنیکالمفاهیم

سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی یکی از مناسب‌ترین راه‌های کسب درآمد است. همان‌طور که می‌دانیم سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی مستلزم داشتن اطلاعات کافی در حوزه‌های مرتبط با بورس و سرمایه‌گذاری است. داشتن این اطلاعات در کنار دانش و تجربه، شما را به یک سرمایه‌گذاری هوشمند و موفق در بورس تبدیل میکند. تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال مهم‌ترین روش‌های مورد استفاده فعالان بازار سرمایه برای شناخت و انتخاب بهتر گزینه‌های سرمایه‌گذاری در بورس هستند.

4sacDW5qMzFjXg4DR3sk4ortWowSnBAGegWRVrTn.jpg

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) روشی برای بررسی تغییرات قیمت‌های پیشین به منظور تغییرات آتی قیمت است. اغلب از تحلیل‌گران تکنیکی به عنوان چارتیست یاد می‌شود، چرا که برای تحلیل‌هایشان اتکای زیادی به نمودار دارند.

ارزیابی تحلیل تکنیکال

بسیاری از افرادی که از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند، یک دیدگاه بالا به پایین (کل به جزء) دارند. به این صورت که كار تحلیـل‌گـر بـا یـک تحلیـل کـلان و نگاه بلند مدت به چارت آغـاز مـی‌شـود، سپس بخش‌ھای کلی جدا می‌شوند تا پایه‌ای برای تقسیم‌بندی خرد و متمرکـز شـکل دھنـد. چنـین تحلیلـی مـی‌توانـد شـامل سـه قـدم باشد:

1) تحلیل وسیع بازار از طریق شاخص‌ھای اصلی بازار
2) تحلیل صنايع برای شناسايی گروه‌ھای قوی و ضعیف در داخل بازار (صنعت برتر)
3) تحلیل منفرد سھام برای شناسايی سھام‌ھای قوی و ضعیف در داخل گروه‌ھای انتخابی (سھم برتر)

عناصر اصلی تحلیل تکنیکال

روند کلی: در ابتدا باید روند کلی را تشخیص دهیم. این کار توسط خط رونـد، میـانگین های متحـرک و یـا تحلیـل نقـاط فـراز و فـرود انجـام می‌شود. تا زمانی که قیمت بالاتر از خط روند مربوطه باشد، روند قیمت سھم افزايشی و رو به بالا محسوب می‌شود.

حمايت: محدوده هایی که قیمت سهم در آن محدوده از طرف سرمایه گذاران حمایت شده و قیمت تمایل به رشد دارد را محدوده حمایتی سهم می نامند. كاھش قیمت يک سھم بـه سطحی پايین‌تر از محدوده حمايت معرف روند نزولی برای آن سھم می‌باشد.

مقاومت: محدوده هایی را كه سھم پس از برخورد قیمت به آن محدوده، سرکوب شده و تمایل به کاهش داشته باشد را محدوده مقاومتی برای آن سهم می نامند. افزايش قیمت يک سـھم بـه سطحی بالاتر از محدوده مقاومت معرف روند صعودی برای آن سھم می‌باشد.

نرخ نوسان قیمت: نرخ نوسان قیمت، معمولاً توسط شاخص‌ھـايی از قبیـل "میـانگین متحـرک ھمگرايـی – واگرايـی" (MACD) محاسـبه مـی‌شـود. چنانچه میانگین متحرك ھمگرايی – واگرايی از "میانگین متحرک نمايی" ٩ روزه بیشتر و يا مثبت باشد، آنگاه نرخ نوسان قیمت بصورت صـعودی و يا لااقل در حال بھبود تلقی می‌شود.

فشار خريد/فروش: در مواردی كه شاخص بازار سھام و حجم معاملات موجود باشد، می‌توان از اين ارقام به عنوان علامتـی بـرای تعیـین فشار خريد و فروش (عرضه و تقاضا) استفاده كرد.

قدرت نسبی: قدرت نسبی خطی است كه از تقسیم قیمت ورقه بھادار بر شـاخص بـازار سـھام بدسـت مـی‌آيـد. نمودار اين خط در طول يک دوره زمانی به ما می‌گوید كـه آيـا عملكـرد سـھام مـورد نظر در مقايسه با شاخص بازار سھام بھتر يا ضعیف‌تر بوده است.

مقاله های " سطوح حمایت و مقاومت " و " معرفی مهم ترین اندیکاتور‌ها " مطالعه شود.

DNfmdFAh68G0pkaltIwRVAg66xPkFNUSCcjhqA4d.jpg

مزایا تحلیل تکنیکال

1) تمرکز بر روی قیمت
2) عرضه، تقاضا و تغییرات قیمت
3) حمایت و مقاومت
4) پیشینه قیمت به صورت تصویری
5) تسهیل در تشخیص زمان خرید

معایب تحلیل تکنیکال

1) تمایل تحلیل‌گر: تحلیل تكنیكال یک تحلیل ذھنی است و علايق و سلايق شخصی تحلیل‌گـر در آنـالیز تـأثیرگـذار اسـت. در نظر داشتن اين مطلب در هنگام آنالیز يک نمودار مھم است. اگر تحلیل‌گر روی سھمی خاص تعصب داشـته باشـد، كـل تحلیـل وی تحت تأثیر اين اعمال سلیقه قرار خواھد گرفت و بايد اين نكته را در نظر داشت چنانچه تحلیل‌گر نسبت بـه يـک سـھم بـدبین باشـد، احتمالاً نتیجه تحلیل روند نزولی براي آن سھم خواھد بود.

2) امکان تفاسیر مختلف: علاوه بر موضوع تمايلات شخصی تحلیلگر، بايد اين واقعیت را پذيرفت كه تحلیـل تكنیكـال را مـی‌تـوان بـه روش‌ھـای مختلف تفسیر نمود. علی‌رغم اينكه استانداردھايی وجود دارد ولی خیلی وقت‌ھا دو تحلیل‌گر بـا نگـاه بـه يـک نمودار بـه دو دیدگاه متفـاوت و جھت‌گیری مخالفی می‌رسند. به‌ نظر می‌رسد تحلیل تكنیكـال تـا انـدازه‌ای مثـل علـم اقتـصاد بیـشتر شبیه ھنر است تا علم.

3) عملکرد دیر هنگام: در روش تكنیكال، عكس العمل دیرتر از زمان معمول رخ می‌دهد. وقتی كـه رونـد (صـعودی يـا نزولـی) قیمت شناسايی می‌شود، میزان زيادی از تغییرات قیمت اتفاق افتاده است.

نرم‌افزارهای تحلیل تکنیکال

نرم‌افزارهای مختلفی برای تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی موجود است. با وجود شباهت زیاد این نرم‌افزارها، هر کدام قابلیت‌‌های منحصر بفردی دارند. به خاطر داشته باشید که نیاز شما، نقش تعیین‌کننده‌ای در انتخاب نرم‌افزار خواهد داشت.

نرم‌افزارهایی چون داینامیک تریدر (Dynamic Trader)، ادونس گت (Advanced Get)، ال ویوو (Elwave) و آمی بروکر (AmiBroker)، بسته به نیاز در دسترس شما قرار دارد. شما می‌توانید همزمان از چند نرم‌افزار برای کارهای مختلف استفاده کنید. به عنوان مثال تحلیل‌های زمانی و قیمتی با داینامیک تریدر قابل انجام است اما به دلیل اینکه قابلیت دیدن انواع چارت‌ها ممکن نیست؛ از نرم‌افزار دیگری مانند متا استاک برای حل این مشکل می‌توان بهره گرفت. یکی از نرم‌افزارهای حرفه‌ای در این زمینه تایمینگ سولوشن (Timing Solution) است که دارای ابزارهای تخصصی تحلیل تکنیکال است.

آموزش نرم‌افزارهای " Dynamic Trader " ، " MotiveWave " ، " Elwave " و " Timing Solution " در بخش مقالات سایت موجود می باشد.

پیشنهاد می کنیم فیلم زیر که در رابطه با نرم‌افزارهای قابل استفاده در تحلیل تکنیکال است را مشاهده نمایید:

fWFCPeacxotk3mIQFmWMAhtzAbfKW4ABu73VUa1v.jpg

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©