شرکت های واسطه گری مالی

مفاهیم

شرکت‌های واسطه‌گری مالی همواره در میان سرمایه‌گذاران پرطرفدار بوده اند. در این مقاله قصد داریم به تعریف و بررسی این شرکت‌ها و عوامل تأثیرگذار بر آن‌ها بپردازیم.

واسطه مالی چیست؟

واسطه مالی نهادی است که در یک معامله مالی مانند بانک تجاری، مؤسسات مالی، صندوق سرمایه‌گذاری مشترک یا صندوق بازنشستگی به عنوان واسطه بین دو طرف عمل می‌کند؛ یعنی با جذب نقدینگی مازاد جامعه و با رساندن مستقیم این مبالغ به شرکت‌ها، سبب توسعه خود و آن‌ها می‌شوند. واسطه‌های مالی مزایایی را نیز برای مصرف‌کننده عادی ارائه می‌دهند که از جمله ایمنی، نقدینگی و صرفه‌جویی در مقیاس درگیر در مدیریت بانک و دارایی است. این فرآیند، بازارهای کارآمدی ایجاد می‌کند و هزینه انجام تجارت را کاهش می‌دهد. اگرچه در زمینه‌های خاصی مانند سرمایه‌گذاری در پیشرفت فناوری، تهدیدی برای از بین بردن واسطه مالی است، اما واسطه‌گری در سایر حوزه‌های مالی از جمله بانک و بیمه تهدیدی بسیار کمتر محسوب می‌شود. ثبات کلی اقتصادی یک کشور ممکن است از طریق فعالیت واسطه‌های مالی و رشد صنعت خدمات مالی نشان داده شود.

yQW2bSE0Q8BL4TlJzeIOFH9uhUJ98sq0znVtLzvJ.jpg

این شرکت‌ها همواره سرمایه‌های مازاد را جمع‌آوری می‌کنند و در اختیار سایر شرکت‌ها می‌گذارند؛ این امر در گردش مالی کشور مؤثر است. سرمایه‌گذاران حقیقی هم در جذب سرمایه و هدایت آن به شرکت‌های سرمایه‌پذیر مؤثر هستند؛ امروزه کمتر کسی است که در پرتفوی خود سهمی از گروه شرکت‌های واسطه‌گری مالی نداشته باشد. البته با توجه به تورم موجود، نهادهای واسطه‌گری که سود ثابت می‌دهند مانند بانک‌ها، نقدینگی جذب شده را از دست خواهند داد. طبق تحقیقات تنها شرکت‌های سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس توانسته‌اند به مردم سود برسانند. به همین دلیل بخش زیادی از سرمایه به سمت شرکت‌های واسطه‌گری مالی می‌رود. به‌طور مثال نماد "خگستر" در کمتر از دو سال بیش از ۲۰۰۰ درصد سود را به سهامداران خود رساند.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری وغدیر، خوارزمی (وخارزم)، نیرو و صنعت نفت طبق آمار منتشر شده در سایت کدال در سال 1400، دارای بیشترین سهام شناور آزاد هستند؛ این شرکت‌ها با شناوری حدود 70 درصد، دارای نقدشوندگی بالا می‌باشند. درصد بالای شناوری آزاد سهام شرکت‌های واسطه‌گری مالی سبب می‌شود که امکان دست‌کاری در قیمت این‌گونه بازار سهام بسیار پایین باشد. بعد از بدست آوردن NAV شرکت‌های سرمایه‌گذاری، می‌توانید روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید که هم در جذب نقدینگی به آن‌ها کمک خواهد شد و هم شما کسب سود خواهید کرد. به عنوان مثال دو شرکت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند و صنعت و معدن (ومعادن) جزو دیگر شرکت‌های واسط مالی برتر هستند.

مقاله های " ارزش خالص دارایی (NAV) " و " صندوق قابل معامله (ETF) " مطالعه شود.

شاخص واسطه‌گری‌‌های مالی

شاخص واسطه‌گری‌های مالی، میانگین حرکت سهام‌ این گروه است. در سایت فناوری بورس تهران (TSETMC)، به‌صورت روزانه می‌توانید حرکت شاخص واسطه‌گری را دنبال نمایید.

عوامل تأثیرگذار بر شرکت‌های واسطه‌گری مالی

عوامل تأثیرگذار در هر یک از این شرکت‌ها متفاوت است. اما با این ‌حال شاخص‌های کلانی وجود دارد که بر فعالیت‌های این شرکت‌ها اثرگذار می‌باشد. به‌طور مثال تحریم‌ها هزینه‌های بسیار زیادی را به این شرکت‌ها تحمیل کرده است. میزان سرمایه‌گذاری خارجی کم شده است، در نتیجه شرکت‌هایی که به دنبال جذب آن‌ها هستند، با مشکل مواجه می‌شوند. به دلیل تحریم دریافت وام‌های کم بهره برای این شرکت‌ها میسر نیست؛ در حالیکه قسمتی از بودجه این شرکت‌ها می‌تواند از طریق دریافت وام‌های کم بهره تأمین شود. همچنین وضعیت بانک‌های کشور می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد. در صورت تعامل مناسب بانک‌ها با شرکت‌های سرمایه‌گذاری، تغییرات مثبتی در شرکت رخ خواهد داد.

جمع‌بندی

فعالان بازار سرمایه باید با شناخت کافی بر عوامل تأثیرگذار بر قیمت سهام این شرکت‌ها، اقدام به خرید نمایند. بدین ترتیب ریسک به حداقل می‌رسد و سود کسب می‌کنند. چنانچه با شناخت کافی اقدام به سرمایه‌گذاری کنند، حتی در وضعیت بد بازار می‌توانند سودآوری مناسبی داشته باشند. در غیر این صورت دچار زیان‌های زیادی خواهند شد.

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©