اعتبار معاملاتی در بورس

مفاهیم

همواره سرمایه‌گذاران به‌دنبال راهی برای سود بیشتر در بازار سرمایه هستند، یکی از این راهکارها دریافت اعتبار از کارگزاری‌هاست که معایب و مزایای مختلفی دارد. در این مقاله با نحوه دریافت اعتبار و سود و زیان‌های آن آشنا می‌شوید.

N1V3mDg7P0DVUjv8Pcy61O7TEC2CCwJEeCb2PD3U.jpg

سرمایه بیشتر در بورس برای همه سرمایه‌گذاران جذاب است و همواره به دنبال راهکارهایی برای سود بیشتر هستند. یکی از خدمات ویژه کارگزاری‌ها به مشتریان خود، اعتبار است. اعتبار معاملاتی یا margin trading را وامی می‌نامند که از سمت کارگزار بطور موقت در اختیار معامله‌گران و سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. سازمان بورس اوراق بهادار ضوابط و دستورالعمل‌های اعتبار معاملاتی را تعیین می‌کند. هر یک از کارگزاران شرایط خاصی برای پرداخت اعتبار به کاربران خود دارند. این اعتبار معمولاً به دو شکل بسته اعتباری و وام قرض‌الحسنه داده می‌شود. با داشتن وام قرض‌الحسنه و یا بسته اعتباری، می‌توانید با توجه به میزان ارزش تضمین پرتفوی خود، اعتبار دریافت کنید.

مراحل دریافت اعتبار

در ابتدا دستورالعمل خرید اعتبار اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار و فرابورس را فرا بگیرید. از یک کارگزاری کد معاملاتی را دریافت کنید و پس از مراجعه به کارگزاری فرم قرارداد اعتباری را تکمیل کنید. برای دریافت اعتبار از یک کارگزاری باید یک اعتبار فعال با آن کارگزاری داشته باشید. توجه کنید که این اعتبار دارای تاریخ و مبلغی معتبر است. مشتری در این نوع خرید، قدرت بیشتری دارد و با سرمایه اندک، یک فرصت استثنایی برای سود بیشتر را نصیب خود می‌کند. به‌طورکلی مزایای اعتبار شامل موارد زیر می‌شود:

- در صورتی که سرمایه‌گذاری هوشمندانه باشد، تأثیر میزان اعتبار دریافتی بر بازدهی سرمایه‌گذاری بیشتر است.
- ایجاد تنوع در سبد سهام یکی از مزایای این روش است که می‌توان به آن اشاره نمود.

مراحل دریافت اعتبار معاملاتی در بورس

1) یک حساب کارگزاری آنلاین باز کنید: با افتتاح حساب کارگزاری آنلاین و انتخاب نحوه تأمین اعتبار، می‌توانید با ارسال چک و یا انتقال وجه به صورت الکترونیکی، حساب خود را تأمین مالی کنید.
2) یک کارگزار مناسب پیدا کنید: این موارد را در انتخاب کارگزاری در نظر بگیرید:

- هزینه کمسیون
- پشتیبانی کارگزاری

3) سهام مورد نظر خود را انتخاب کنید.
4) ارائه ضمانت (طبق شرایط و مفاد قرارداد و دستورالعمل خرید اعتباری اوراق بهادار)
5) داشتن ریال یا قدرت وام برای معامله‌گران
6) ثبت درخواست برای دریافت خرید اعتباری

C3Io2u3o0IXvkhxE0eI4rWNUjkL5cKAZnezZxVfB.png

کارگزار انتخابی شما چه ویژگی‌هایی دارد؟

برخی از خدمات در کارگزاری‌ها یکسان است، اما برخی از خدمات باعث تمایز میان کارگزاری منتخب شما با سایر کارگزاری‌ها می‌شود؛ شما نیازهایی در معاملات دارید که کارگزار شما باید توانایی پاسخگویی به این نیازها را داشته باشد. در انتخاب کارگزاری به این موارد توجه کنید:

- رتبه کارگزاری
- پشتیبانی و پاسخگویی
- ارائه اعتبار معاملاتی
- خدمات مشاوره‌ای

کارگزاری الوند برآن شد تا به پاس قدردانی از سرمایه‌گذارانی که این سازمان را برای انجام معاملات خود در نظر گرفتند، خدماتی متمایز از سایر کارگزاری‌ها جهت بهبود معاملات به مشتریان خود ارائه دهد؛ از جمله این خدمات می‌توان به وب اپلیکیشن "تحلیل‌اپ" اشاره نمود که نقش دستیار معامله‌گر را برای فعالین بازار ایفا می‌کند. در تحلیل‌اپ امکانات مختلفی در دسته‌بندی‌های متنوع، از جمله تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی، هشدار پول درشت، رصد معاملات عمده، بررسی گزارش‌های ماهانه و فصلی، گراف‌های P/S و P/E و گفتمان ارائه می‌شود که تحت مدیریت اساتید بازار و نرم‌افزارهای مختلف قرار دارد. روزانه سهم‌های مختلف مورد بررسی قرار داده می‌شود و در اختیار معامله‌گران کارگزاری الوند قرار می‌گیرد.

مقاله های " تغییر کارگزار ناظر " و " قابلیت‌های تحلیل اپ " مطالعه شود.

دیگر خدمات کارگزاری الوند: ارائه فیلم‌ها و کلاس‌های آموزشی مداوم برای مشتریان خود در حوزه‌های مختلف تکنیکال، بنیادی و مدیریت سرمایه است.

برای مشاهده فیلم های آموزشی متنوع به بخش " رسانه " تحلیل اپ مراجعه کنید.

شرایط اخذ اعتبار در بورس

این شرایط توسط سازمان بورس و اوراق بهادار اعمال می‌گردد، برخی از کارگزاری‌ها با توجه به اهداف، میزان اعتبارسنجی و جلوگیری از ریسک ویژگی‌هایی را تعیین می‌کنند.

- برخورداری از دانش کافی جهت سرمایه‌گذاری در بازار بورس اوراق بهادار
- داشتن توانایی مالی برای ارائه تضمین‌های خواسته شده و بازگرداندن اعتبار (اعم از اوراق بهادار مشتری، چک یا سفته‌ای که به وثیقه می‌گذارد)
- مطالعه دستورالعمل‌های سازمان در خصوص خرید اعتباری
- داشتن تجربه در زمینه سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه
- امضا و عقد قرارداد

به این نکات برای استفاده از اعتبار معاملاتی دقت فرمایید:

- بازار را پیگیری نمایید و از رویدادهای اقتصادی مطلع باشید.
- سهامی را که قصد خرید آن را دارید، زیر نظر بگیرید و آن را بررسی کنید.
- همیشه خوش‌بین نباشید و شرایط بد و زیان‌ده را نیز در نظر بگیرید.
- برای خود برنامه‌ای در نظر داشته باشید که اگر دچار زیان شدید، بتوانید تصمیم بگیرید و اقدامات معقولی داشته باشید.

محدودیت‌های خرید اعتبار بورسی

از محدودیت‌های اعتبار می‌توان به این مورد اشاره کرد که مشتری بنا به دستورالعمل معاملات اعتباری تا زمانی که بدهی خود را پرداخت نکند، نمی‌تواند از حساب خود درخواست وجه نماید. اگر بدون آگاهی و یا در زمان نامناسب اقدام به خرید اعتبار نمایید، ریسک شما در معاملات افزایش می‌یابد. توجه کنید که خرید اعتبار برای شما هزینه به همراه دارد، در صورتی که هزینه آن از بازدهی سرمایه‌گذاری شما بیشتر باشد، زیان خواهید دید.

چند ریسک در معاملات اعتباری که باید به آن‌ها توجه کنید:

ریسک افزایش زیان: همان‌طور که در خرید اعتباریبازدهی و سود شما دو برابر می‌شود، ممکن است سبب بروز زیان چند برابر شود. 
ریسک نیاز به نقدینگی: در صورت عدم تسویه اعتبار در کارگزاری، کارگزار برای تأمین نقدینگی، سهم فریز شده شما را می‌فروشد. این در حالی است که ممکن است سهام شما در بازار وضعیت خوبی نداشته باشد و سبب زیان شود.
ریسک عدم پوشش هزینه: در صورتی که سود مورد انتظار شما حاصل نشود، هنگام تسویه اعتبار، شما موظف هستید مبلغی نیز اضافه بر آن پرداخت نمایید. در این صورت نه ‌تنها سودی کسب نکرده‌اید، بلکه باید هنگام تسویه، سهم کارگزاری را نیز بپردازید.

 

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©