نحوه تغییر کارگزار ناظر

مفاهیم

تمامی افرادی که قصد شروع فعالیت در بازار سرمایه را دارند، لازم است تا پس از ثبت‌نام سجام، احراز هویت و دریافت کد بورسی خود، قبل از هر کاری اقدام به انتخاب یک کارگزار مناسب و معتبر به عنوان واسطه برای برقراری ارتباط با دیگر عوامل بازار سرمایه بپردازند .سرمایه‌گذاران پس از انتخاب کارگزار ممکن است به دلایل مختلفی همچون نارضایتی از خدمات ارائه شده، سرعت پایین معاملات، بالا بودن نرخ کارمزد دریافتی و غیره تصمیم به تغییر کارگزار ناظر و انتقال و فروش سهام خود در یک کارگزاری دیگر بگیرند. سرمایه‌گذاران برای تغییر کارگزار ناظر خود می‌توانند از طریق مراجعه حضوری و یا به صورت آنلاین این کار را انجام دهند. در این مقاله به آموزش نحوه تغییر کارگزاری ناظر سهام بورسی به وسیله هر کدام از این دو روش پرداخته شده است.

تعریف کارگزار ناظر

همانطور که گفته شد، افراد برای اینکه قادر به فعالیت در بازار سرمایه باشند ملزم به انتخاب یک کارگزاری به عنوان واسطه بین خود و دیگر عوامل این بازار می‌باشند. همچنین این افراد محدودیتی در تعداد کارگزار ندارند و می‌توانند همزمان در چند کارگزاری مختلف حساب کاربری داشته باشند و به انجام معاملات سرمایه‌گذاری خود در آن‌ها بپردازند . به طور کلی در برخورد با معاملات خرید و فروش سهام‌های بورسی، بسته به نوع معامله‌ای که قصد انجام آن را دارند، دو نوع کارگزاری تعریف شده است. چنانچه سرمایه‌گذاران قصد خرید سهامی را داشته باشند، به وسیله هر یک از کارگزارهایی که در آن‌ها دارای حساب کاربری هستند، می‌توانند سفارش خرید خود را ثبت کنند، اما برای فروش سهام‌های مختلف تنها از طریق کارگزار ناظر می‌توان اقدام کرد.

در واقع کارگزاری ناظر همان کارگزاری است که فرد به واسطه آن سهام مورد نظر را از بازار سرمایه خریداری کرده است و برای فروش آن تنها مجاز به ثبت سفارش در همان کارگزار که کارگزاری ناظر آن سهم نیز نامیده می‌شود، می‌باشد. اما ممکن است که به دلایل مختلف مانند خدمات‌دهی نامناسب کارگزار، مناسب نبودن پلتفرم مورد استفاده، بالا بودن نرخ کارمزد و غیره، سرمایه‌گذاران تصمیم به تغییر کارگزاری ناظر بگیرند و فروش سهام خود از طریق کارگزاری دیگری انجام دهند.

برای دسترسی به خدمات تخصصی تحلیل اپ، از طریق این لینک در کارگزاری الوند افتتاح حساب کنید.

نحوه تغییر کارگزار ناظر به صورت آنلاین

ساده‌ترین، سریع‌ترین و مطمئن‌ترین روش تغییر کارگزار ناظر برای سرمایه‌گذاران، تغییر کارگزار ناظر به صورت آنلاین می‌باشد. برای این منظور لازم است تا به حساب کاربری خود در سایت کارگزاری که قصد انتقال سهام خود را به آن دارید، بروید و روی گزینه تغییر کارگزار ناظر کلیک کنید. مانند تصویر زیر:

5UTtO5UrwDatgFHS8LxmkapOEZPJZg0JR8RRBPdL.jpg

نکته: در مثال‌های ذکر شده، کارگزاری مورد نظر، کارگزاری الوند می‌باشد. تغییر کارگزار ناظر در سامانه معاملات کارگزاری‌های دیگر نیز تقریباً به همین صورت است.

بعد از ورود به صفحه تغییر کارگزار ناظر، روی گزینه "تغییر کارگزار ناظر " کلیک کنید. مطابق تصویر زیر:

0B4mgFsBtItzcQNjaKKgeSjG1czSA71VVMjdeC5s.jpg

در صفحه‌ای که باز می‌شود در قسمت "نماد"، اسم نمادی که قصد انتقال از کارگزاری دیگر به این کارگزاری دارید را جستجو و انتخاب کنید. در قسمت "فایل برگه سهم" فایل گواهی سهام مورد نظر که قبلاً به صورت حضوری از کارگزاری قبلی یا به صورت آنلاین از درگاه ddn سامانه سجام دریافت کردید را انتخاب کنید. (در ادامه به روش دریافت فایل گواهی سهام از هر دو طریق خواهیم پرداخت.) بعد از انجام موارد ذکر شده روی گزینه ذخیره کلیک می‌کنیم (مطابق تصویر زیر). بعد از ثبت درخواست تغییر کارگزار ناظر، ظرف مدت زمان حداکثر 48 ساعت، درخواست شما توسط کارگزاری جدید بررسی می‌شود و در صورت آزاد بودن سهام مورد نظر در کارگزاری قبلی، انتقال سهام و تغییر کارگزار ناظر انجام خواهد شد.

H6LmBqp9Js02KxSWQ1twZVAuc0KvDVysyqd7uJXD.jpg

یک نکته در رابطه با تغییر کارگزار ناظر قابل ذکر است، اینکه در برخی موارد ممکن است شما نماد مورد نظر در گذشته را در همین کارگزاری، که قصد انتقال سهام به آن را دارید، معامله کرده‌اید. یعنی قبلاً در دوره‌ای کارگزار ناظر این نماد همین کارگزاری بوده است ولی در حال حاضر در کارگزاری دیگری این نماد را خریداری کرده‌اید و قصد انتقال آن به این کارگزاری را دارید. در این صورت در زمان ثبت درخواست تغییر کارگزار ناظر، نیازی به ارائه گواهی سهام به کارگزاری نیست. بنابراین بعد از انتخاب نماد مورد نظر، گزینه "برگه سهم نزد کارگزاری می‌باشد" را انتخاب و درخواست را ثبت می‌کنیم. مطابق تصویر زیر:

7ntsXLxWU7AJb2TC6wGXu8uANnksLBC4OxIOvhpn.jpg

روش دریافت گواهی سهام از درگاه ddn سامانه سجام

برای مشاهده سبد دارایی سهام و دریافت گواهی سهام برای نمادهایی که قصد تغییر کارگزار ناظر دارید، باید وارد سامانه ddn.csdiran.ir شوید. بعد از ورود به سامانه، از نوار بالای صفحه روی گزینه "گزارش دارایی" کلیک کنید. لیست تمام دارایی سهام شما در کارگزاری‌های مختلف در این قسمت نمایش داده می‌شود. برای دریافت گواهی سهام نماد مورد نظر، روی گزینه "دریافت" که انتهای سطر مربوط به آن نماد است کلیک کنید. یک فایل پی دی اف در اختیار شما قرار خواهد گرفت که در زمان تغییر کارگزار ناظر می‌توانید از آن استفاده کنید.

rA0DVd6DsOYs74cyt4G8FDkbccmqvISAjdItyqcY.jpg

روش دریافت گواهی سهام به صورت حضوری

روش دیگری که برای تغییر کارگزار ناظر وجود دارد و نسبت به روش قبل زمان‌بر می‌باشد، مراجعه حضوری به دفتر کارگزاری می‌باشد که قصد انتقال سهام مورد نظر به آن را دارید. در این حالت باید قبل از مراجعه، برگه سهام مهر خورده مورد نظر را از کارگزاری قبلی دریافت کنید و همراه مدارک هویتی به دفتر کارگزاری جدید ببرید و پس از تکمیل فرم‌های مربوطه درخواست تغییر کارگزار ناظر خود را ثبت کنید. حداکثر تا 48 ساعت بعد، سهام مورد نظر به کارگزاری جدید تغییر ناظر می‌دهد و در پرتفوی سرمایه‌گذاری نشان داده می‌شود.

 

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©