استراتژی انتخاب سهام

معامله گری

هزاران سهم برای انتخاب وجود دارد و معامله‌گران روزانه تقریباً می‌توانند هر سهامی را که می‎خواهند خریداری نمایند. بنابراین، اولین قدم برای یک معامله‌گر این است که بفهمد چه چیزی را معامله کند. هنگامی که یک فرصت معاملاتی پیدا می‌شود، گام بعدی ارائه راه‌هایی برای سودآوری از آن‌ها است. در این مطلب به استراتژی‌هایی جهت نحوه انتخاب سهام برای معاملات پرداختیم. عناوینی که در این مقاله مطالعه خواهید کرد:

- نقدشونده بودن
- نوسان‌پذیری
- استراتژی‌های ورود و خروج
- در جهت روند معامله کنید
- در معاملات شاخص کل را در نظر بگیرید
- همگام شدن با سرمایه‌داران بزرگ بازار
- جمع‌بندی

iUORypAPUQWvl3EdPmMUongtnG2FpRpOlQ9GpTMF.jpg

نقدشونده بودن

سهام دارای نقدینگی بالا به تعداد بیشتری خرید و فروش می‌شوند، بدون اینکه تأثیر قابل‌توجهی بر قیمت آن‌ها بگذارد. از آنجا که استراتژی‌های معاملات وابسته به سرعت و زمان‌بندی دقیق است، حجم زیاد معاملات، ورود و خروج از معاملات را آسان‌تر می‌کند. عمق نیز بسیار مهم است زیرا به شما نشان می‌دهد که میزان نقدشوندگی سهام در سطوح مختلف قیمت به چه نحو است. منظور از بازار عمیق بازاری است که مدت زمان انتظار برای اجرای خرید و یا فروش سهام حداقل می‌باشد. در چنین بازاری اگر حجم بسیار بالایی از خرید و فروش اتفاق بیفتد، قیمت تغییر می‌کند.

نوسان‌پذیری

معامله‌گران برای به دست آوردن سود نیاز به حرکت قیمت سهام دارند. معامله‌گران روزانه می‌توانند سهامی را انتخاب کنند که تمایل زیادی به حرکت دارند. اگر قیمت سهام در یک دوره کوتاه مدت به سرعت در نوسان باشد و به بالاترین و پایین‌ترین سطح خود برسد، گفته می‌شود که قیمت سهام دارای نوسانات زیادی است. اگر قیمت سهام به آرامی به سمت بالا یا پایین حرکت کند یا نسبتا ثابت بماند، نوسان کمی دارد.

در این خصوص می‌توانید مقاله " شناسایی سهم‌های مناسب جهت نوسان‌گیری " را مطالعه نمایید.

استراتژی‌های ورود و خروج

چنانچه شما مناسب‌ترین سهام را انتخاب کرده باشید، باز هم سود حاصل از آن به دنبال استراتژی‌های خاص خواهد بود. در حالی که استراتژی‌های متعددی وجود دارد، نکته مهم پایبندی به دستورالعمل‌های تعیین شده است. سرمایه‌گذاران همواره از خود می‌پرسند، خرید کدام سهام سودآوری بیشتری به همراه دارد. در استراتژی خرید باید از میان شرکت‌های بورسی یک یا چند شرکت را انتخاب نمایید. در این خصوص باید به پارامترهایی توجه کنید که در زیر به آن‌ها اشاره شده است:

- شرایط مالی شرکت
- اخبار اقتصادی پیرامون شرکت مورد نظر
- میزان تقاضا از سمت سرمایه‌گذاران
- ارزیابی دارایی‌های شرکت
- پارامترهای مختلف داخلی و خارجی

بعد از بررسی این موارد باید با استفاده از تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال نقطه ورود به سهم را بیابید.

YEl3NCEz3mvXVphCEwPi5KDoJ5OFHq0HOHYmAWjR.jpg

تعیین نقطه ورود در میزان سودآوری بسیار اهمیت دارد. برای مثال سهم A را در نظر بگیرید، بعد از اینکه به این نتیجه رسیدید که این سهم می‌تواند بازدهی مناسبی داشته باشد، سهم را مثلا به قیمت 670 تومان خریداری می‌کنید؛ بعد از چند روز قیمت سهم به 600 تومان کاهش می‌یابد و دوباره طی مدتی قیمت سهم افزایش می‌یابد و به 800 تومان می‌رسد. شما در این حالت سود کرده‌اید اما اگر با قیمت خرید 600 تومان سهم را خریداری می‌کردید، سود بیشتری نصیبتان می‌شد ولی با قیمت خرید 670 تومان کمتر کرده‌اید. بیشتر سرمایه‌گذاران فاقد استراتژی‌های درست خروج هستند. سرمایه‌گذار باید بداند چه زمانی وقت ذخیره نمودن سود است. از جمله مواردی که در تعیین نقطه خروج کمک‌کننده می‌باشد، می‌توان به تعیین نقاط حد زیان، احساساتی عمل نکردن، توجه به الگوهای تشکیل شده قیمت و طمع نکردن اشاره کرد.

در این خصوص می‌توانید مقاله " استراتژی‌های مهم برای مدیریت حرص و طمع در معاملات " را مطالعه نمایید.

در جهت روند معامله کنید

بازار همیشه موج دار حرکت می‌کند و وظیفه معامله‌گر سوار شدن بر این امواج است. در طول یک روند صعودی، برای انتخاب موقعیت‌های بلند مدت تمرکز کنید؛ در طول روند نزولی، برای انتخاب موقعیت‌های کوتاه مدت تمرکز کنید. استفاده از خط روند از ابزارهای کارا در تحلیل تکنیکال است و به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند که معاملات موفقی داشته باشند. در زمان معامله می‌توانید خطوط روند بیشتری را ترسیم نمایید تا درجات مختلف هر روند را مشاهد کنید. ترسیم خطوط روند سیگنال‌های بیشتری را ارائه می‌دهد و همچنین بینش بیشتری را به شما در خصوص تغییر پویایی بازار ارائه خواهد داد.

در معاملات، شاخص کل را در نظر بگیرید

وقتی شاخص‌ها در بازار رو به افزایش است، معامله‌گران باید به دنبال خرید سهامی باشند که تهاجمی‌تر رشد می‌کنند و هنگامی که شاخص‌ها در بازار رو به کاهش است، باید به‌دنبال سهام بنیادی و یا سهامی که از بازار جا مانده‌اند، باشند. هنگامی که معاملات آتی در روند نزولی بازار رشد می‌کنند، سهام ضعیف به همان اندازه بالا نمی‌رود. سهام ضعیف پتانسیل سود بیشتری را هنگام سقوط بازار فراهم می‌کنند.

همگام شدن با سرمایه‌داران بزرگ بازار

همواره معامله‌گران به‌دنبال شناسایی بازیگران و یا ورود پول در سهم‌های مختلف هستند تا همگام با آن‌ها وارد سهم شده و از نوسان ایجاد شده منتفع شوند.

جمع‌بندی

معامله‌گران موفق خود را آموزش داده‌اند تا بتوانند بهترین سهام را انتخاب کنند. انتخاب سهام مناسب برای دستیابی به سود در معامله‌گری مهم است؛ به همین جهت شما باید از تحلیل بنیادی و تکنیکال استفاده نمایید. با گذشت زمان، راه‌های مناسب و مختص به خود را برای انتخاب بهترین سهام پیدا خواهید کرد. اطمینان حاصل کنید که تصمیمات مبتنی بر داده را می‌گیرید و تعصب احساسی را دور نگه می‌دارید.

 

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©