استراتژی های مهم برای مدیریت حرص و طمع در معاملات

معامله گری

طمع در بازارهای مالی برای کلیه سرمایه‌گذاران اعم از سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و آماتور وجود دارد. حرص و طمع یکی از عواطف و احساساتی است که نقش مهم و اساسی در معامله‌گری و سرمایه‌گذاری ایفا می‌کند. در بازار جمله معروفی وجود دارد: "می‌توان از خرس‌ها (روند نزولی بازار) و گاوها (روند صعودی بازار) درآمد کسب کرد؛ اما در بازار خوک‌ها (معامله‌گران طمع کار) ذبح می‌شوند. بازار هیچ‌گاه روی خوشی به افراد طمع‌کار نشان نمی‌دهد." در معامله‌گری یکی از مشکلات مهم، از دست دادن فرصت است؛ اما باید فرق قائل شویم که ما می‌خواهیم فرصت خوب به دست بیاوریم یا اینکه دچار طمع شویم.

احساسات مختلفی در معامله‌گری دخیل است، حرص و طمع از جمله دو احساس فوق‌العاده هستند که سرمایه‌گذاران با آن‌ها درگیر می‌شوند. طمع قدرت تأثیرگذاری زیادی بر روی مغز دارد و باعث می‌شود تا دست به اقداماتی بزنیم که در بسیاری از موارد برای ما زیان‌بار است. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که طمع تنها راه برای به‌دست آوردن پول در معامله است؛ به گفته بزرگان بازار سرمایه، طمع مغز را می‌خورد. حرص و طمع همواره در حال تلاش هستند که با نهایت سرعت به سمت ثروت پیش‌روی کنند. در معامله‌گری طمع زمانی ظاهر می‌شود که حرکت قیمت برخلاف انتظار معامله‌گر حرکت می‌کند.

راه‌های زیادی برای طمع کردن در معامله‌گری وجود دارد:

    - معامله با حجم‌های بسیار بزرگ
    - معامله بیش از حد
    - داشتن انتظارات غیر واقعی و اغراق‌آمیز و رویاگونه
    - رویای موفقیت بزرگ در معامله‌گری در کمترین زمان ممکن

حرص و طمع مانند کلیه احساسات مختلف قابل کنترل است و با گذشت زمان و داشتن نظم، معاملات عاری از طمع می‌شود. معامله‌گران پیش از ورود به معامله باید حد زیان و حد سود خود را مشخص کنند.

برای مدیریت حرص و طمع در معاملات چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

صبر

مهمترین پارامتر برای مدیریت طمع، صبر می‌باشد. برای پیشبرد یک استراتژی معاملاتی، معامله‌گر باید صبر حرفه‌ای داشته باشد. برخی از متخصصان فقط زمانی که شرایط بازار مناسب است، برای ورود اقدام می‌کنند؛ این یعنی همان صبر هوشمندانه. دانش زمان ورود به معاملات ممکن است ترکیبی از دانش تکنیکال و فاندامنتال یا یکی از آن دو باشد. شاید به نظر ساده برسد، اما داشتن یا نداشتن صبر باعث بسیاری از مشکلات و شکست‌ها در معاملات است. نداشتن صبر و تحمل یکی از بدترین مشخصه‌ها در زمینه معامله‌گری می‌باشد و مانع از درست عمل کردن در ورود و خروج از معامله می‌شود.

در هر معامله مدیریت ریسک داشته باشید

مدیریت ریسک شامل مقدار ریسک‌پذیری و این که تا چه اندازه‌ برای رسیدن به کسب سود مهیا شده‌اید و صبر خواهید کرد، بستگی دارد. اگر دقیق‌تر به جزئیات نگاه کنیم، باید به ریسک و ابزار‌های مدیریت ریسک توجه ویژه‌ای داشت. زمان معامله‌گری با اهمیت است. این موضوع، دارای نکاتی می‌باشد که سبب می‌شود شفاف و واضح فکر کنید؛ و بیشتر از همه به شما کمک ‌کند تا احساسات و عواطف خود را کنترل کنید و زیر سلطه خود درآورید.

برای معامله‌گری برنامه‌ریزی کنید

- از حد زیان استفاده کنید. این موضوع احساسات را برای پایان دادن به یک معامله کاهش می‌دهد.
- سخت‌ترین چیزی که یک معامله‌گر مجبور است خودش بصورت دستی انجام دهد، بستن یک معامله و قرار دادن حد زیان برای معامله در همان لحظه است. گذاشتن حد زیان در لحظه ورود به معامله باعث می‌شود که از معاملاتی که باعث زیان‌ می‌شود، جلوگیری کرد.
- وقتی حد زیان معامله‌گران فعال شد، اغلب شاکی می‌شوند؛ احتمال می‌دهند قیمت برگردد و حد زیانی را که از قبل تعیین کرده بودند را جابجا می‌کنند. شما زمانی که در شرایط روحی آرام و بدون استرس قرار داشتید، حد زیان را تعیین کردید، حال اگر معامله برخلاف میل شما حرکت کند، دچار استرس و فشار می‌شوید، پس به قضاوت خودتان اعتماد کنید و به حد زیان خود پایبند باشید.
- تجارت یک کسب و کار است نه به عنوان یک سرگرمی. شما هیچ وقت در کسب و کاری که هیچ اطلاعی از آن ندارید، 1000 دلار سرمایه‌گذاری نمی‌کنید؛ بنابراین در صورت عدم اطلاع، هیچ معامله‌ای انجام ندهید. زمانی که وقت کافی در مورد تحقیق در بازار مالی را داشتید و اطمینان پیدا کردید، آنگاه تصمیم به ورود در یک معامله بگیرید. تجارت آگاهانه همیشه بهتر از تجارت ناآگاهانه و بدون اطلاع می‌باشد.

" سرمایه‌گذاری که بر اساس دانش باشد، بیشترین بازدهی را به همراه دارد."

بنجامین فرانکلین

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©