الگوهای هارمونیک - قسمت 2

تکنیکال


در " قسمت اول " این مقاله به معرفی 3 الگوی پرکاربرد AB=CD ، گارتلی و پروانه پرداختیم. در این قسمت با 3 الگوی پرکاربرد دیگر آشنا می‌شویم.

الگوی خفاش (Bat)

این الگو مانند سایر الگوهای هارمونیک، یک الگوی بازگشتی چهار موجی می باشد که بر اساس نسبت های خاص فیبوناچی تشکیل می شود. استراتژی معاملاتی الگوی BAT، نسبت پاداش به ریسک بسیار مناسبی را جهت معامله ایجاد می کند و این علت محبوبیت این الگو می باشد. نقطه ورود و خروج به معامله در این الگو نقطه D می باشد که سطح 88.6% فیبوناچی بازگشتی موج X-A است.

الگوی خفاش صعودی

در این الگو A بالاترین نقطه و X پایین ترین نقطه است. نقطه C از نقطه A پایین تر است و نقطه D که بازگشت از این ناحیه رخ میدهد کمی بالاتر از X قرار می‌گیرد و در واقـع مـوج XA به اندازه ۰/۸۸۶ درصد خود را اصلاح می کند . در این الگو AB=CD نیست و از الگوی جانشین بهره برده شده است. به شکل زیر توجه کنید:

VT2ieEZRNtOlPs12LDTOKBhS0heIBvSA9izdgpVl.jpg

حد ضرر در این الگو کمی پایین تر از نقطه X قرار می‌گیرد که مـی‌تـوان بـر طـبـق آن وارد یک معامله با نسبت سود به زیان خوب شد. به مثالی در این زمینه توجه کنید:

l6kqCdFdqf0lVFBU5C1Q29woKkjT7JiE4ldUzAtM.jpg

الگوی خفاش نزولی

تمامی موارد گفته شده برای این الگو در حالت نزولی نیز صادق است. زمانی که قیمت به ناحیه بازگشتی (PRZ) میرسد باید در ابتدا علائمی از برگشت مشاهده شود و سپس وارد معامله شویم. به شکل زیر توجه کنید :

LxYHziKLnTCbx1aBaTp6ekSMHEvyIqcAgTGDahxY.jpg

حد ضرر در این حالت، کمی بالاتر از نقطه X قرار میگیرد. به مثالی در این زمینه توجه کنید :

uSMhOxt47yGYzIfjSXPte8j4tRwSn4iwXF0nJsIp.jpg

الگوی خرچنگ (Crab)

این الگو نیز یکی از الگوهای قدرتمندی است که در بازار تشکیل میشود. در این الگو نیز از اعداد فیبوناچی جانشین استفاده شده است. بازگشت در این الگو نیز از نقطه D اتفاق می افتد. این الگو نیز مانند سایر الگوهای هارمونیک از الگوهای بازگشتی هستند و می‌توانند تغییر جهت احتمالی قیمت را به ما نشان دهند که با ترکیب ساختار الگو و نسبت‌های فیبوناچی، نواحی بالقوه بازگشت قیمت در نمودار شناسایی می‌شوند. الگوی Crab با توجه به حرکت شارپی از CD از دیگر الگوها متمایز می‌شود.

الگوی خرچنگ صعودی

در این الگو A در بالاترین نقطه قرار می‌گیرد. قیمت پس از تصحیح کامل از نقطه X عبـور کرده و در نقطه D بازگشت را آغاز می‌کند. با اینکه الگوی AB=CD جانشین در آن تشکیل می‌شود ولی این الگو نیز یکی از الگوهای قدرتمند است. به شکل زیر توجه کنید:

DjgM7s2RUHNF8RBbummlkeOXzwSQobQThnkpAK1U.jpg

در صورتی که اعداد فیبوناچی دیگری در ناحیه بازگشتی قرار بگیرند بر اعتبار این الگو افزوده می شود. به مثالی در این زمینه توجه کنید:

tFFCy1Ad0tVoHAeycgZefqGOONApNbYXymziZRQL.jpg

الگوی خرچنگ نزولی

همان گونه که در شکل می بینید A در این الگو پایین ترین نقطه است و نقطه C کمی بالاتر از نقطه A قرار گرفته است.

58X0NhfDx2S3jXSbRPNQEYVO13KjatuoRRtRgiuN.jpg

پس از اصلاح کامل و رسیدن قیمت به نقطه X ، قیمت از این ناحیه عبور نموده و در نقطه D ناحیه بازگشتی را شکل می دهد. به مثالی در این زمینه توجه کنید:

swVInio8texQvg7fNDGHiqUaGbU23ZUEyIwRFCQu.jpg

الگوی کوسه (Shark)

آخرین الگو از الگوهای هارمونیک، الگو هارمونیک کوسه می باشد. الگو کوسه حالت خاصی از الگو هارمونیک XABCD است با این تفاوت که نقطه C فراتر از  نقطه A قرار می گیرد، یعنی میزان ریتریس در موج BC به قدری زیاد است که تمام موج AB را اصلاح نموده و وارد محدوده ریتریس‌های خارجی می شود. این الگو همانند سایر الگوهای هارمونیک در انتهای روند شکل گرفته، نشانگر پایان روند قبل از الگو و بازگشت روندی جدید می‌باشد. به همین علت استراتژی‌های معکوس و معاملات بازگشتی برای تحلیلگران این حوزه ارجحیت دارد. فراوانی الگوی هارمونیک کوسه کمتر از سایر الگوهای هارمونیک بوده، به همین علت کمتر از سایر الگوهای هارمونیک دیده می‌شود.

الگوی کوسه صعودی

در ابتدای الگوی کوسه صعودی قیمت از نقطه X به سمت نقطه A رشد خواهد کرد. حرکت بعدی یک اصلاح از نقطه A تا نقطه B است که این اصلاح در نسبت ۰/۳۸۲ تا ۰/۷۸۶ موج XA قرار دارد. بعد از این اصلاح، قیمت به‌ اندازه خط BC صعود خواهد کرد که نقطه C در سطوح اصلاحی ۱/۱۳ تا ۱/۶۱۸ موج AB قرار گرفته است. سپس شاهد افت قیمت به وسیله خط CD بوده که نقطه D در سطح اصلاحی ۱/۶۱۸ تا ۲/۲۴ موج  BC قرار‌‌ خواهد گرفت. این نقطه همچنین در نسبت ۰/۸۸۶ موج XA قرار دارد.

x1iipQmBYMBt5rK3eQQK7QHWtnDFmKLhKgelUsHA.jpg

در الگو کوسه صعودی نقطه D را می‌توان ابتدای روند پر‌قدرت صعودی به شمار آورد و در این نقطه با ارسال سفارش خرید وارد معامله شد. در صورت عبور نقطه D از تراز ۰/۸۸۶ می‌توان انتظار داشت چارت قیمت از تراز اصلاحی ۱/۱۳ موج  XA، صعود خود را شروع کند. در نتیجه نقطه D جدید به روی تراز اصلاحی ۱/۱۳ موج XA قرار خواهد گرفت. حد ضرر این الگو را می‌توان کمی پایین‌تر از نقطه D در نظر گرفت. به مثالی در این زمینه توجه کنید:

UiC8YMILoWskri28J7bCyGae3bM6Fd0QRbvbFagv.jpg

الگوی کوسه نزولی

در ابتدای الگوی کوسه نزولی قیمت از نقطه X به سمت نقطه A شروع به افت خواهد کرد. حرکت بعدی یک اصلاح در خلاف جهت روند از نقطه A تا نقطه B است که این اصلاح در نسبت ۰/۳۸۲ تا ۰/۷۸۶ موج XA جای دارد. بعد از این اصلاح، قیمت به‌ اندازه خط BC کاهش پیدا خواهد کرد که نقطه C در سطوح اصلاحی ۱/۱۳ تا ۱/۶۱۸ موج AB قرار گرفته است. حرکت بعدی قیمت یک صعود به وسیله خط CD است که نقطه D در سطح اصلاحی ۱/۶۱۸ تا ۲/۲۴ موج BC، قرار‌‌ خواهد گرفت. این نقطه همچنین در نسبت ۰/۸۸۶ موج XA قرار دارد.

07qNvlGJjt03zvzFG62VfNNXtH1YTX22anjGdWCe.jpg

در این الگو نقطه D ابتدای روند پر‌قدرت نزولی است. در صورت عبور چارت قیمت از تراز ۰/۸۸۶ انتظار داریم چارت قیمت از تراز اصلاحی ۱/۱۳ موج  XA، شروع به نزول کند که می‌توان این تراز را، نقطه D جدید در نظر گرفت. همان‌طور که می‌دانید امکان کسب سود از افت قیمت، در بازار‌های دو‌طرفه وجود دارد. در نتیجه با مشاهده الگوی کوسه نزولی در بازار‌های دو‌طرفه می‌توان با ارسال سفارش فروش در نقطه D وارد معامله شد و در قیمت‌های پایین‌تر با ارسال خرید از معامله خارج شد. حد ضرر این الگو را می‌توان کمی بالاتر از نقطه D در نظر گرفت. به مثالی در این زمینه توجه کنید:

7PQyGLnM471LsJ914YyX9VphZC76pKvG4uqpyovV.jpg


برگرفته از " کتاب معاملات هارمونیک " - نوشته اسکات م. کارنی

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©