صندوق قابل معامله طلا

مفاهیم

gm7cuy5NSlKleumObbZPwIhDYqwhQF0jiqLC18mm.jpg

از گذشته برای حفظ ارزش پول و سرمایه‌گذاری، طلا می‌خریدند تا در صورت لزوم، به راحتی طلای خود را به پول نقد تبدیل کنند. طلا در هیچ بازه زمانی افت ارزش نداشته است و گاهاً سودهای زیادی را نیز به همراه دارد. به همین دلیل صندوق سرمایه‌گذاری طلا در بازار سرمایه شروع به فعالیت کرد. صندوق‌ طلا، ابزاری است که این امکان را به سرمایه‌‌گذاران می‌دهد تا بدون خرید فیزیکی طلا، به صورت غیرمستقیم، روی این فلز گران‌بها سرمایه‌گذاری کنند و با توجه به ذات صندوق‌های سرمایه‌گذاری از طریق سبدگردانی، از نوسانات ناگهانی بازار سرمایه در امان باشند.

صندوق طلا

یکی از انواع صندوق سرمایه‌گذاری مشترک و قابل معامله (ETF) در بورس کالا، صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا (Gold Funds) است. می‌دانیم که در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، تمام دارایی سرمایه‌گذاران بر روی یک سهام سرمایه‌گذاری نمی‌شود و سرمایه‌گذاری به صورت پرتفوی یا سبدی می‌باشد؛ این روند در مورد صندوق طلا نیز صادق است و بیشتر دارایی سرمایه‌گذاران بر روی وجه نقد و اوراق مبتنی بر سکه سرمایه‌گذاری می‌شود، اما اندکی از این دارایی صرف خرید سهام با بازده ثابت می‌شود. قیمت‌گذاری طلا به دو پارامتر نرخ دلار و قیمت اونس جهانی وابسته است، پس می‌توان گفت که سود صندوق‌های طلا نیز به همین دو عامل بستگی دارد و سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها، سرمایه‌گذاری غیر مستقیم بر روی نرخ ارز و طلای جهانی است.

مقاله " صندوق قابل معامله (ETF) " مطالعه شود.

صندوق سرمایه‌گذاری در طلا چگونه کار می‌کند؟ 

عملکرد صندوق سرمایه‌گذاری تا حد زیادی به وضعیت و عملکرد بازار طلا و سکه طلا بستگی دارد. اگر قیمت طلا افزایش یابد، ارزش واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق نیز افزایش می‌یابد و اگر قیمت طلا کاهش پیدا کند، ارزش واحدها کاهش پیدا می‌کند. سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا درست همانند خرید طلا است. بنابراین می‌توان گفت یکی از راهکارها به جای خرید و فروش فیزیکی طلا، انتخاب یک صندوق سرمایه‌گذاری طلا است.  صندوق‌های طلا به پشتوانه سکه طلا به عنوان یک صندوق کالایی در بورس کالا قابل معامله هستند و دارایی سرمایه‎گذاران را در گواهی سپرده سکه طلا به عنوان دارایی پایه و دیگر ابزارهای مبتنی بر طلا؛ سرمایه‌گذاری می‌کنند.

همانطور که اشاره شد فعالیت اصلی صندوق‌های طلا، بر روی طلا است و بخش زیادی از منابع آن‌ها به خرید گواهی سکه طلا اختصاص داده می‌شود. بخش کمی از سرمایه این صندوق‌ها که صرف خرید سکه نمی‌شود، به خرید سهام و یا سرمایه‌گذاری در بانک یا محل‌های دیگر اختصاص می‌یابد. در هنگام سقوط قیمت طلا این اقدام موجب می‌گردد، سرمایه‌گذاران متحمل زیان کمتری شوند. با توجه به قیمت بالای سکه و طلا، این امکان وجود ندارد تا با سرمایه اندک، مقدار قابل توجهی سکه و طلا برای سرمایه‌گذاری خرید. اما در صندوق طلا این امکان وجود دارد که با سرمایه اندک در سبدی متنوع که بخش عمده آن را سکه طلا تشکیل می‌دهد، سرمایه‌گذاری کرد.

بنابراین سرمایه‌گذاری در صندوق طلا، برای افراد با سرمایه کم، جذابیت بیشتری دارد. افراد به نسبت هر سرمایه و نقدینگی که وارد صندوق می‌کنند، در سود و زیان صندوق شریک می‌شوند. همین مساله یکی از مهم‌ترین مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا است. همچنین مشتریان صندوق‌های طلا هر زمان که بخواهند، می‌توانند سرمایه خود را نقد و از صندوق خارج کنند.

ریسک‌های صندوق طلا چیست؟

به دو عامل ضروری در صندوق‌های طلا توجه کنید:

1) نرخ دلار
2) نرخ انس جهانی

در نظر گرفتن این دو مولفه در تحلیل به شما کمک می‌کند که آیا صندوق طلا مناسب شما می‌باشد یا خیر.

مزیت صندوق‌های طلا در چیست؟

1) امکان سرمایه‌گذاری با پول کم وجود دارد
2) بازدهی بیشتر نسبت به سکه و طلای فیزیکی (ریسک صندوق طلا نسبت به بازار آزاد و سنتی به مراتب کمتر است)
3) نگرانی بابت سرقت طلا از بین می‌رود
4) کارمزد کمتر
5) امکان خرید غیرحضوری
6) واقعی بودن قیمت
7) ضامن نقدشوندگی دارد (هر زمانی که بخواهید می‌توانید واحد‌های سرمایه‌گذاری طلای خود را معامله کنید)

 

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©