23 اصل سرمایه گذاری وارن بافت - قسمت 2

معامله گری

در قسمت اول این مقاله به 10 اصل از 23 اصل سرمایه‌گذاری وارن بافت پرداختیم. در قسمت دوم قصد داریم به توضیح 13 اصل دیگر از اصول سرمایه‎‌گذاری وی بپردازیم.

11) فوراً اقدام کنید.
سرمایه‌گذار حرفه‌ای به دلیل تحقیقاتی که بر روی سهام انجام داده است، به محض این که تصمیم به خرید می‌گیرد، اقدام می‌کند. اما سرمایه‌گذار مبتدی چون نمی‌داند که چگونه باید در بازار عمل کند، کارها را به تعویق می‌اندازد.

12) یک سرمایه‌گذاری موفق را تا زمانی نگه دارید که دلیل از پیش تعیین شده‌ای برای فروش آن داشته باشید.
یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای، تا زمانی که دلیل مناسب و از پیش تعیین شده برای خروج از سرمایه‌گذاری وجود نداشته باشد، آن معامله را نگه می‌دارد. سرمایه‌گذار مبتدی به ندرت قانون از پیش تعیین شده‌ای برای به دست آوردن سود دارد. اغلب می‌ترسد که سود کم به زیان تبدیل گردد، بنابراین سرمایه‌گذاری خود را به پول نقد تبدیل می‌کند و همواره سودهای کلانی را از دست می‌دهد. در سال 2000 اطلاعات بایگانی شده برکشایر در SEC (کمسیون بورس اوراق بهادار)، آشکار ساخت که برکشایر مقدار زیادی از سهام خود در دیزنی را فروخته است. در مجمع سالیانه برکشایر در سال 2002، سهامداری از بافت سوال کرد که چرا سهام را فروخت. بافت به صورت غیر مستقیم پاسخ داد: "ما نسبت به ویژگی‌های رقابتی شرکت نظری داشتیم که تغییر کرد." این سیاست بافت است که هیچ‌گاه در مورد سرمایه‌گذاری‌هایش نظر نمی‌دهد.

1RT4DRsVR4bqmr9v4HMbC7vEEdCsBLV1csBbKi5h.jpg

13) از سیستم خود مصرانه پیروی کنید.
یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای از سیستم خود پیروی می‌کند، زیرا می‌داند در نهایت آن سیستم او را به موفقیت خواهد رساند. سرمایه‌گذار مبتدی دائماً سیستم خود را زیر سوال می‌برد، زیرا این سیستم را خود طراحی نکرده است و مطابق با روحیات، معیار و اهداف وی نیست. البته در صورتی که دارای سیستم باشد.

14) اشتباهات خود را بپذیرید و فوراً آن‌ها را اصلاح کنید.
سرمایه‌گذار حرفه‌ای می‌داند که ممکن است اشتباه کند؛ زمانی که متوجه اشتباهاتش می‌شود آن را اصلاح می‌کند و در نتیجه به ندرت شاهد مشکلات و زیان‌های بزرگ است. سرمایه‌گذار مبتدی از اشتباهاتش درس نمی‌گیرد و دست از سرمایه‌گذاری در معاملاتی که در آن‌ها شکست خورده نمی‌کشد و امیدوار است بتواند که زیان‌های به وجود آمده را جبران کند؛ نتیجه این عمل شکست و زیان‌های بزرگ‌تر می‌باشد.

15) اشتباهات را به تجربیات آموزنده تبدیل کنید.
سرمایه‌گذار حرفه‌ای همواره به اشتباهات خویش به عنوان تجربیات آموزنده می‌نگرد. سرمایه‌گذار مبتدی به اندازه کافی به یک روش نمی‌پردازد تا بداند که چگونه آن را بهبود ببخشد. "همواره به دنبال یک راه حل سریع و آسان است."

16) هزینه‌های خورد را بپردازید.
سود سرمایه‎گذار حرفه‌ای با گذشت زمان و افزایش تجربیاتش گسترش می‌یابد و بعد از مدتی با وقت کمتر درآمد بیشتری را کسب می‌کند. "وی هزینه‌های خود را پرداخته است." سرمایه‌گذار مبتدی نمی‌داند که پرداخت هزینه‌ها یک ضرورت است و از تجربیات خود درس نمی‌گیرد و اشتباهات خود را تکرار می‌کند تا آنجا که همه چیز خود را از دست می‌دهد.

17) هرگز در مورد کاری که در حال انجام آن هستید، چیزی نگویید.
سرمایه‌گذار حرفه‌ای در بیشتر موارد در خصوص کاری که در حال انجام است، با کسی صحبت نمی‌کند. به این که دیگران در مورد تصمیم سرمایه‌گذاری او چه فکری می‌کنند، علاقه‌ای ندارد و خود را درگیر آن نمی‌کند. سرمایه‌گذار مبتدی مدام در مورد سرمایه‌گذاری‌اش با دیگران صحبت می‌کند و به جای آنکه تصمیمات خود را با واقعیت بسنجد، آن‌ها را با نظرات دیگران محک می‌زند.

18) بدانید که چگونه کارهای خود را به دیگران بسپارید.
سرمایه‌گذار حرفه‌ای اغلب مسئولیت‌های خود و یا همه آن‌ها را با موفقیت به دیگران می‎سپارد. سرمایه‌گذار مبتدی مشاوران و مدیران سرمایه‌گذاری را به همان روشی که تصمیمات سرمایه‌گذاری‌اش را می‌گیرد، انتخاب می‌کند.

19) بسیار پایین‌تر از سطح ثروت خود زندگی کنید.
سرمایه‌گذار حرفه‌ای بسیار پایین‌تر از سطح ثروت خود زندگی می‌کند. سرمایه‌گذار مبتدی و البته بسیاری از مردم فراتر از سطح ثروت خود زندگی می‌کنند.

20) پول عامل اصلی نیست.
سرمایه‌گذار حرفه‌ای برای اشتیاق و کامیابی خود سرمایه‌گذاری می‌کند. اما سرمایه‌گذار مبتدی به واسطه پول انگیزه پیدا می‌کند و این تصور را دارد که سرمایه‌گذاری راهی سریع و آسان برای دستیابی به ثروت است.

21) عاشق کاری باشید که انجام می‌دهید و نه عاشق چیزی که دارید.
سرمایه‌گذار حرفه‌ای از لحاظ احساسی با فرایند سرمایه‌گذاری درگیر می‌شود و خوشحالی و خرسندی خود را در آن می‌بیند و قادر است از هرگونه سرمایه‌گذاری شخصی دوری کند. سرمایه‌گذار مبتدی عاشق سرمایه‌گذاری خویش می‌شود.

22) تمام فکر خود را به سرمایه‌گذاری اختصاص دهید.
یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای مدام و به صورت شبانه‌روزی به سرمایه‌گذاری فکر می‌کند. اما سرمایه‌گذار مبتدی تمام فکر خود را کامل برای رسیدن به هدف خودش اختصاص نمی‌دهد.

23) سرمایه خود را در جریان فعالیت اصلی خود قرار دهید.
سرمایه‌گذار حرفه‌ای پول خود را در همان صنعتی که دوست دارد سرمایه‌گذاری می‌کند. برای مثال می‌توانیم به وارن بافت که یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران است اشاره کنیم که بیشتر از 99 درصد سرمایه خود را در سهام برکشایر هاثوی قرار داده است؛ به همین ترتیب جورجی شوارتز بیشتر حجم پول خود را در صندوق کوانتوم حفظ می‌کند. برای بافت و شوارتز سرنوشت دارایی افرادی که پول خود را به مدیریت آن‌ها واگذار کرده‌اند، یکسان است. سرمایه‌گذار مبتدی در میان سرمایه‌گذاری‌ها، مقادیر کمی به سرمایه خود اضافه می‌کند. در واقع فعالیت‌های سرمایه‌گذاری او غالباً برای ثروتش مخاطره‌آمیز است. وجوه مورد نیاز سرمایه‌گذاری خود (جبران و زیان‌های خود) را از جای دیگری همچون سودهای تجارت، حقوق، صندوق بازنشستگی، برنامه‌های پاداش‌دهی شرکت و غیره تأمین می‌کند.


برگرفته از کتاب "23 اصل موفقیت وارن بافت" مؤلف مارک تایر

 

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©