23 اصل سرمایه گذاری وارن بافت - قسمت 1

معامله گری

وارن بافت (Warren Buffett) یکی از موفق‌ترین سرمایه‌گذاران جهان در 50 سال اخیر به شمار می‌آید. وی با فلسفه "سرمایه‌گذاری بر مبنای ارزش" و "سودآوری آتی شرکت‌ها" توانست 52 میلیارد دلار ثروت به دست بیاورد و ثروتمندترین سرمایه‌گذار جهان و سومین مرد ثروتمند دنیا شود. در سال 2007 مجله تایمز، بافت را به عنوان یکی از تأثیرگذارترین شخصیت‌های تاریخ جهان معرفی کرد، به صورتی که الگو بسیاری از جوانان آتیه‌دار و جویای موفقیت می‌باشد. بافت یکی از مالکان اصلی شرکت‌هایی نظیر ژیلت یا آمریکن محسوب می‌شود. جالب است بدانیم او در سن 11 سالگی در وال‌استریت، مشاغلی نظیر فروش نوشابه، روزنامه یا واکس‌زدن کفش را داشت و در همان سن اولین سهام خود را خرید. پس از مدتی در سن 14 سالگی از محل پس‌اندازهایش که حاصل توزیع روزنامه بود، یک مزرعه خرید. شرکت وی که برکشایر هاثوی نام دارد صاحب 63 شرکت دیگر است؛ بافت هر سال تنها یک نامه به رؤسای این شرکت‌ها می‌نویسد و اهداف سالانه را به آن‌ها یادآور می‌شود. قانونی که بافت به رؤسای شرکت‌ها مرتباً متذکر می‌شود، این دو است:

قانون اول: پول سهامدارانتان را نسوزانید.
قانون دوم: هیچ‌گاه قانون اول را فراموش نکنید.

بافت، 23 اصل مهم را برای سرمایه‎گذاری ارائه داده است:

1) حفظ سرمایه همیشه اولویت است
یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای بر این باور است که اولویت حفظ سرمایه است و این باور زیر بنای روش سرمایه‌گذاری وی را می‌سازد. در مقابل سرمایه‌گذار حرفه‌ای، سرمایه‌گذار مبتدی قرار دارد که هدف وی به دست آوردن پول زیاد است و در نتیجه غالباً در حفظ سرمایه شکست می‌خورد.

2) اجتناب از ریسک به صورت جدی
همان‌طور که در مورد قبل نیز به آن اشاره کردیم، هدف سرمایه‌گذار حرفه‌ای حفظ سرمایه است، بنابراین کاملاً مخالف ریسک می‌باشد؛ در صورتی که سرمایه‌گذار مبتدی فکر می‌کند که سود‌های کلان تنها از طریق ریسک‌های بزرگ به دست می‌آید و در این روش به ثروت خواهد رسید.

3) فلسفه سرمایه‌گذاری مخصوص به خود داشته باشید
سرمایه‌گذار حرفه‌ای فلسفه و روش مخصوص به خود را طراحی کرده است که گویای شخصیت، توانایی‌ها و اهداف وی می‌باشد. شما فلسفه سرمایه‌گذاری مشابهی را در بین سرمایه‌گذاران موفق نمی‌بینید. برخلاف سرمایه‌گذار حرفه‌ای، سرمایه‌گذار مبتدی فلسفه سرمایه‌گذاری ندارد و یا از فلسفه سرمایه‌گذاری شخص دیگری استفاده می‌کند.

4) برای انتخاب، خرید و فروش سهام، سیستم شخصی خودتان را طراحی کنید
همان‌طور که اشاره شد، سرمایه‌گذار حرفه‌ای از یک فلسفه خاص استفاده می‌کند و سیستم معاملاتی خود را می‌سازد و بر اساس آن معاملات خود را انجام می‌دهد. سرمایه‌گذار مبتدی از هیچ‌گونه سیستم معاملاتی استفاده نمی‌کند و یا از سیستم معاملاتی شخص دیگری، بدون اینکه آن سیستم را آزمایش و یا با شخصیت خود سازگار کند، بهره‌ می‌برد. این سیستم برای سرمایه‌گذار مبتدی مؤثر واقع نمی‌شود، در نتیجه سیستم دیگری را اتخاذ می‌کند، آن سیستم هم به نتیجه دلخواه سرمایه‌گذار نمی‌رسد و این روند ادامه‌دار خواهد بود تا اینکه سرمایه‌گذار را خسته و دل‌زده می‌کند.

5) تا آن اندازه که می‌توانید خرید کنید
در صورتی که یک سرمایه‌گذاری، معیارهای او را داشته باشد، تا آن اندازه که باید به خرید آن می‌پردازد. در مقابل سرمایه‌گذار مبتدی اعتماد به نفس لازم برای یک سرمایه‌گذاری بسیار بزرگ را ندارد.

6) بر میزان بازدهی که پس از پرداخت مالیات به دست می‌آید، تمرکز کنید
سرمایه‌گذار حرفه‌ای فعالیت خود را به ‌گونه‌ای تنظیم می‌کند که پرداخت مالیات به صورت قانونی را به پایین‌ترین حد ممکن خود برساند. اما سرمایه‌گذار مبتدی از تأثیر منفی مالیات‌ها و هزینه معاملات بر عملکرد سرمایه‌گذاری در بلند مدت نیست و یا آن را نادیده می‌گیرد.

7) تنها بر روی چیزی که درک می‌کنید، سرمایه‌گذاری کنید
سرمایه‌گذار حرفه‌ای تنها بر روی چیزی که درک می‌کند، سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد. سرمایه‌گذار مبتدی، یکی از پیش نیازهای ضروری موفقیت که داشتن درک عمیق از کاری است که انجام می‌دهد را ندارد و به ندرت متوجه می‌شود که موقعیت‌های سودمند در حوزه تخصصی خود او وجود دارد.

8) از سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی که با معیارهایتان سازگار نیست، اجتناب کنید
سرمایه‌گذار حرفه‌ای به راحتی بخش‌هایی که مطابق با معیارش نیست را کنار می‌گذارد و از سرمایه‌گذاری در آن بخش‌ها اجتناب می‌کند. اما سرمایه‌گذار مبتدی نمی‌تواند به طمع خود نه بگوید و هیچ معیاری ندارد و بر اساس معیار دیگران عمل می‌کند.

9) تحقیقات خود را انجام دهید
سرمایه‌گذار حرفه‌ای در پی فرصت‌های جدید است که با معیارهای او هم‌خوانی داشته باشد و کاملاً بر پایه تحقیقات خودش باشد؛ وی در صورت نیاز به حرف‌های سرمایه‌گذارانی گوش می‌دهد که دلایل پرمحتوا و قابل احترام دارند. سرمایه‌گذار حرفه‌ای واچ لیست تشکیل می‌دهد و بر اساس آن معاملاتش را پایه‌گذاری می‌کند. سرمایه‌گذار مبتدی به دنبال یک فرصت است که وی را در یک مسیر آسان‌تر قرار دهد؛ در نتیجه همیشه به دنبال "نقطه اوج فعالیت‌های ماهیانه" است. سرمایه‌گذار مبتدی به ندرت پیش از خرید مطالعه‌ای عمیق و اساسی انجام می‌دهد و تمام تحقیقاتش به آخرین نکته‌های داغ و پیشنهادی از سوی کارگزار مشاور یا روزنامه روز قبل است و از واچ لیست استفاده نمی‌کند.

10) بی‌اندازه صبور باشید
سرمایه‌گذار حرفه‌ای صبر می‌کند تا یک موقعیت و یک سرمایه‌گذاری مطابق با معیارهایش بیابد. سرمایه‌گذار مبتدی در این تصور است که همیشه در بازار باید مشغول انجام کاری باشد.

در قسمت دوم این مقاله به 13 اصل دیگر از 23 اصل سرمایه‌گذاری وارن بافت می پردازیم.


برگرفته از کتاب "23 اصل موفقیت وارن بافت" مؤلف مارک تایر

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©