چگونگی دریافت سود نقدی مجامع

بنیادی
Tm83HmAXA16FDVCKsr8LlqwITA5Xlb7eBoqDg557.png
سود مجمع چیست؟

شرکت‌های بورسی، سالیانه مجمعی را جهت اتخاذ تصمیماتی با میزان تقسیم سود شرکت برگزار می‌کنند؛ که به نتیجه حاصل از آن "سود مجمع" می‌گویند. شرکت‌های بورسی فقط 8 ماه پس از برگزاری مجمع فرصت دارند تا سود تقسیمی بین سهامداران خود را تقسیم نمایند؛ که معمولا ً شرکت‌ها درماه‌های اسفند همان سال یا در خرداد و تیر سال بعد این کار را انجام می‌دهند؛ هر چه زمان ذکر شده کمتر باشد، نشان دهنده‌ی جذابیت بالاتر سهم برای شرکت در مجمع است. شرکت‌ها باید پیش از برگزاری مجمع زمان‌بندی پرداخت سود را مشاهده کنند و پس از آن تصمیم به شرکت در مجمع نمایند. سهامداران بورسی تنها زمانی مشمول دریافت سود نقدی می‌شوند که در زمان برگزاری مجمع سالانه، به عنوان سهامدار شناخته شده باشند. به عبارت دیگر، اگر بخواهید سود مجمع به شما تعلق بگیرد، در تاریخ برگزاری مجمع عادی سالیانه باید به عنوان سهامدار شرکت کنید و فرقی ندارد سهام شرکت را یک هفته قبل از مجمع خریداری کرده باشید، یا از سال‌ها قبل سهامدار شرکت باشید.

اگر به هر دلیلی سود تصویب شده در مجامع شرکت‌های بورسی به حساب سرمایه‌داران آن شرکت منظور نشود، حتی پس از گذشت چند سال‌ از برگزاری مجمع نیز می‌توانند به شرکت مورد نظر مراجعه نمایند و طلب خود را دریافت کنند. بازگشایی نماد هر شرکت 2 روز پس برگزاری مجمع صورت می‌گیرد، و سهامدارانی که پس از مجمع سهام خود را بفروشند، همچنان شامل تصمیماتی هستند که در مجمع گرفته شده است.

نحوه‌ی دریافت سود مجمع

پس از برگزاری مجمع سالانه، شرکت‌های بورسی سود نقدی سالیانه که اصحلاحاً DPS نام دارد را بین سهامدارانی که تا روز مجمع سهام خود را نگاه داشتند، پرداخت می‌کند. سه روش جهت پرداخت سود مجمع وجود دارد.

- سود مجمع به حساب بانکی واریز شود: یکی از روش‌های واریز سود مجمع‌، واریز به حساب بانکی سهامداران می‌باشد. در این روش سهامداران مشخصات حساب بانکی خود را برای شرکت مورد نظر ارسال می‌کنند و یا به سهامداران می‌گویند اقدام به افتتاح حساب بانکی جدید در بانک خاصی کنند.

- مراجعه به بانک طرف قرارداد شرکت بورسی جهت دریافت سود مجمع: برخی از شرکت‌ها جهت پرداخت سود مجمع از طریق حساب بانکی خود اقدام می‌کنند و از سهامداران می‌خواهند که با مدارک شناسایی خود به بانک مورد نظر مراجعه نمایند.

- دریافت سود مجمع از طریق سامانه سجام: بهترین و ساده‌ترین روش پرداخت و یا واریز سود مجمع شرکت‌های بورسی به سهامداران، "سامانه سجام" می‌باشد. سامانه سجام یک سامانه یک پارچه برای سهامداران بورس می‌باشد و دریافت سود سهام شرکت‌ها بدون مراجعه حضوری امکان‌ پذیر می‌باشد.

مقاله " همه چیز درباره سود تقسیمی (DPS) " مطالعه شود.

سهامداران چگونه از زمان‌بندی پرداخت سود مجمع مطلع می‌شوند؟

سهامداران می‌توانند با مراجعه به " سایت کدال " از زمان‌ پرداخت سود مجمع مطلع شوند. سایت کدال یک سایت اطلاع‌رسانی در رابطه با شرکت‌های بورسی می‌باشد که سهامداران با مراجعه به آن اطلاعات لازم درباره شرکتی که قصد خرید سهام آن شرکت را دارند، کسب نمایند. سایت کدال اطلاعات مربوط به سود نقدی شرکت‌ها را در اختیار سهامداران قرار می‌دهد. تصمیماتی که در مجمع عمومی سالیانه گرفته می‌شود، به صورت خلاصه در یک گزارش با نام" خلاصه تصمیمات مجمع عمومی سالیانه" در سایت کدال منتشر می‌شود.

 

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©