هزینه های سرمایه گذاری

مدیریت سرمایه

در این مقاله قصد داریم علاوه بر بیان هزینه‌های سرمایه‌گذاری، راهکارهایی جهت کاهش این هزینه‌ها ارائه دهیم؛ با ما همراه باشید.

35F9cZL0jSpl3yNO4fl6gQDclnPXhdWV5pk5mxcq.png

برخی از سرمایه‌گذاران نظارت و مدیریت بر روی هزینه‌های سرمایه‌گذاری را نادیده می‌گیرند.‎ از جمله هزینه‌های سرمایه‌گذاری در بورس، کارمزد معاملات، هزینه‌های مدیریتی، مالیات و غیره است. سرمایه‌گذاران باید بدانند کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر سودآوری آن‌ها داشته باشد. این هزینه‌ها در بلند مدت سودآوری را کاهش خواهد داد.

راه‌هایی برای کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری

1) کارمزد خرید و فروش و مالیات

در ابتدا تعریفی در خصوص کارمزد خرید و فروش داشته باشیم:

بخشی از ارزش هر معامله در بورس اوراق بهادار را کارمزد تشکیل می‌دهد که به آن کارمزد بورس یا کارمزد معاملات بورس گفته می‌شود. در نتیجه انجام هر معامله برای سرمایه‌گذار شامل هزینه‌ای بنام کارمزد است. پرداخت کارمزد هنگام خرید و فروش قطعی است اما سود و زیان در یک سرمایه‌گذاری قطعی نمی‌باشد. کارگزاران برای انجام معاملات به سازمان بورس و هسته مرکزی معاملات بورس متصل می‌شوند و تمامی معاملاتی که روزانه به ‌صورت آنلاین و یا از طریق ایستگاه‌های معاملاتی صورت می‌پذیرد به سازمان بورس ارسال می‌شوند. کارمزد معاملات فقط متعلق به کارگزار نمی‌باشد و بین سازما‌ن‌های مختلفی از جمله سازمان بورس، شرکت فناوری بورس، شرکت سپرده‌گذاری، شرکت بورس و حق نظارت سازمان تقسیم می‌شود.

هزینه هر خرید و فروش سهام در بازار بورس به‌طورکلی ۱.25% است، بنابراین افراد باید بیشتر از ۱.25% سود کسب کنند تا علاوه بر تأمین هزینه‌های کارمزد و مالیات به سوددهی مناسب برسند. سرمایه‌گذاران باید قبل از اقدام به سرمایه‌گذاری با بررسی و تحلیل سهام مورد نظر و پرهیز از خرید و فروش‌های هیجانی، احساسی و تصمیم‌گیری‌های شتاب‌زده، ریسک خرید را کاهش دهند و سهم‌هایی با بازدهی بالا را انتخاب نمایند؛ بدین صورت در بلند مدت تعداد دفعات خرید و فروش کاهش می‌یابد و در نتیجه هزینه‌های مربوط به کارمزد معاملات و مالیات کاهش خواهد یافت.

2) هزینه‌های صدور و ابطال

درصد کارمزد خرید و فروش واحدهای صندوق‌های ETF متفاوت است. برای انجام تراکنش خرید از این صندوق‌ها ۰٫۴۸۶ درصد و برای فروش ۰٫۵۲۹ درصد از حساب سرمایه‌گذار کسر می‌گردد. بابت خرید و فروش واحدهای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها و صدور و ابطال ‌آن‌ها طبق قانون " توسعه ابزارها و نهادهای مالی در راستای تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی" مالیاتی دریافت نمی‌گردد. سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری هزینه‌ای دریافت می‌کنند. این نوع از هزینه‌ها به زمان و تعداد فرایند صدور و ابطال سرمایه‌گذار مربوط می‌شود.

مقاله " صندوق قابل معامله (ETF) " مطالعه شود.

این هزینه‌ها بر اساس امیدنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در دو بخش می‌باشد:

بخش اول به ازای هر فرایند صدور و یا ابطال به هر گواهی سرمایه‌گذاری هزینه‌ای ثابت به مبلغ 2000 ریال تعلق می‌گیرد. بخش دیگری از این هزینه‌ها تحت عنوان "جریمه تعجیل در خروج" است. سرمایه‌گذارانی که مدت سرمایه‌گذاری آن‌ها کمتر از ۹۰ روز باشد این هزینه به‌صورت پلکانی از ۱ تا ۵ درصد نسبت به قیمت ابطال دریافت می‌گردد. هزینه ثابت ابطال هر گواهی سرمایه‌گذار ۲۰,۰۰۰ ریال است. روز بعد از تاریخ درخواست ابطال، مبنای محاسبه قیمت ابطال واحد سرمایه‌گذاری خواهد بود. از هزینه‌هایی که در صورت ابطال، بصورت مستقیم توسط سرمایه‌‌گذار پرداخت می‌شود، کارمزد ابطال است. بر مبنای اساسنامه و امیدنامه میزان این هزینه، نحوه پرداخت و بازه زمانی برای پرداخت تعیین می‌گردد.

نتیجه‌گیری

در هنگام انتخاب سهام جهت خرید، علاوه بر تحلیل سهام جهت کاهش ریسک، هزینه‌های جانبی دیگر سرمایه‌گذاری خود را مدیریت کنید. این امر در دراز مدت سبب سودآوری شما خواهد شد.

 

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©