نرم‌ افزار تعادلی - قسمت 2

مفاهیمراهنمای تحلیل اپ

در قسمت اول مقاله نرم افزار تعادلی با قیمت تعادلی و یکی از امکانات تحلیل‌اپ که بررسی قیمت تعادلی بر اساس داده‌ها و تحلیل فاندامنتال بود، آشنا شدیم. نرم افزار تعادلی در تحلیل‌اپ در قسمت قطب‌نما در دسترس می‌باشد.

قسمت اول مقاله " نرم افزار تعادلی " مطالعه شود.

caBHgNpbv5MCIjNx51CO0kju8QNXuaeQ0rPmdjLT.jpg

در قسمت نماد، با جست و جوی سهم مورد نظر، اطلاعات آن سهم را به طور کامل دریافت می‌کنید و آخرین به روزرسانی نماد را می‌توانید در قسمت تاریخ ببینید. در هر دوره، آخرین گزارش سود و زیان شرکت و ترازنامه و اطلاعات اقتصاد کلان استخراج شده‌اند و با پالایش آن در سه مرحله به قیمت تعادلی رسیده‌ایم. عدد تعادلی قیمت تا زمانی که شرکت‌ها گزارش سه ماهه را اعلام نکنند، تغییر پیدا نمی‌کند. در قسمت پایین کل آرشیو داده‌ای شرکت‌ مورد نظر، نمایش داده شده است.

همانطور که در شکل زیر می‌بینید چهار نمودار در هر دوره نشان داده شده است: مینیموم تعادلی، ماکسیموم تعادلی، قیمت تعادلی و گراف قیمت. تغییرات آن‌ها در هر دوره به صورت همزمان قابل مشاهده است. هر کدام از این گزینه‌ها قابلیت غیرفعال شدن را دارند.

vMKELC08sJoUNioStmZwpKocmmMvcr8cKuaNstPi.jpg

به این نکته توجه کنید که قیمت به صورت روزانه تغییر می‌کند و در نمودار نمایش داده می‌شود ولی قیمت تعادلی به صورت پله‌ای می‌باشد، یعنی به ازای هر گزارش فصلی که شرکت ارائه می‌دهد، قیمت تعادلی در نمودار بروزرسانی می‌شود؛ به محض این که دوره مالی به اتمام رسید و بر روی کدال مشاهده شد، از انتهای فصل بر اساس ارزش‌گذاری جدید این قیمت تعادلی تغییر پیدا می‌کند. قیمت‌ها تمایل دارند که در حول محور سطح تعادل خود نوسان کنند. مبنای قیمت‌گذاری، قیمت تعادلی می‌باشد و اگر قیمت حدود تعادل را رعایت کند (با اندکی تفاوت بالاتر و یا پایین‎تر)، اصطلاحاً گفته می‌شود که "سهم به قیمت است". همان‌طور که در مقاله قبلی اشاره شد، در شرایطی از بازار قیمت از سطح تعادل خود انحراف پیدا می‌کند؛ اگر این قیمت به سمت بالا باشد، حباب ایجاد شده است و اگر به سمت پایین باشد، حباب منفی ایجاد می‌کند و سهم را به سمت ارزندگی بیشتر می‌برد.

گیج تعادلی

"گیج تعادلی" برای درک بهتر و نگاه فنی‌تر طراحی شده است و نوسانات سهم را از ابتدای ارزش‌گذاری به شش قسمت تقسیم کرده است. این ابزار، آماری را نشان می‌دهد که در دوره مورد بررسی، چند درصد از مواقع قیمت در چه محدوده‌ای معامله‌ شده است. این تقسیم‌بندی از رنگ سبز در سمت چپ شروع و به رنگ قرمز در سمت راست منتهی می‌گردد. هر چه از رنگ سبز به سمت رنگ قرمز برویم ریسک سرمایه‌گذاری بیشتر خواهد بود. سهم‌ها در طی گذر زمان دچار نوساناتی می‌شوند؛ حضور سهم در محدوده‌ای که فراوانی و وزن بیشتری دارد، تمایل سهم به نوسان در آن رنج قیمت را نشان می‌دهد.

LeRj6pkaOYbEa3BFg8HPBQlO1EwXRzWPLVRXj77Q.jpg

در نوسانات چند سال گذشته هر سهمی، حضور سهم در یک محدوده‌ای وزن بیشتر دارد این بدان معناست که سهم تمایل دارد در آن رنج قیمتی بیشتر نوسان کند. این Gage به شش قسمت تقسیم شده است. که همه اینها در فرم شماتیک زیر نشان داده شده است. آن سطوحی که با 50% وسط دو سطح مشخص شده است، مهم هستند. در واقع به عنوان مثال بجای اینکه بین مینیمم تعادلی تا قیمت تعادلی را یک پارچه کنیم به دو قسمت برابر 50% پایین و 50% بالا تقسیم کردیم؛ همین کار را بین تعادلی و ماکزیم مهم انجام دادیم.

qJlclEDf08Pp5VZgu8XCCBGMccnNF60ttevojdqJ.jpg

سطح تعادلی (Nimag)

سطح تعادلی قیمت سهم بر اساس ارزش ذاتی آن است. این داده‌ها بر اساس داده‌های بنیادی استخراج می‌گردد. در حالت طبیعی سهم تمایل دارد به سمت این سطح گرایش داشته باشد و هر انحرافی نسبت به این سطح ایجاد شود فرصت‌های معاملاتی مناسبی ایجاد می‌کند. هر چه این انحراف به سمت بالاتر باشد سهم حبابی‌تر می‌شود و هر چه انحراف به سمت پایین باشد سهم برای خرید ارزشمندتر است.

سطح مینیموم تعادلی (Nimin)

در این موقعیت ارزش شرکت به شدت دچار رکود است. وقتی قیمت سهم حول مینیموم تعادلی نوسان می‌کند بیانگر وضعیت نامناسب تولید و فروش شرکت است. در گیج تعادلی وقتی قیمت زیر مینیموم تعادلی باشد، فلش به سمت سبز تمایل پیدا می‌کند و نشانگر  قیمت ارزان سهم است.

سطح ماکزیمم تعادلی (Nimax)

بالاترین ارزش سهم در ایده‌آل‌ترین شرایط اقتصاد کلان و وضعیت تولید خود شرکت است. نزدیک بودن قیمت به این سطح نشانگر حباب و اشباع خرید است. در گیج تعادلی فلش به سمت رنگ قرمز حرکت می‌کند؛ توصیه می‌شود که در هنگامی که قیمت به این سطح نزدیک می‌شود در یک دید بلند مدت و میان مدت از سهم دوری گردد.

همچنین می‌توانیم آهنگ رشد تعادلی در زیر نمودار "گیج تعادلی" را مشاهده کرد که قیمت تعادلی هر دوره را نسبت به قیمت تعادلی یکی مانده به آخری می‌سنجد و به ما می‌گوید که قیمت تعادلی با چه آهنگی تغییر کرده است. یک آرشیو از اطلاعات ده تا بیست سال گذشته در این مجموعه آماده شده است که این امکان را به شما می‌دهد تا اطلاعات را در یک دیتابیس بسنجید و بدانید که سهم از گذشته تا اکنون چه وضعیتی داشته است.

مثال عملی استفاده از نرم افزار تعادلی

سهم زیر محور سازان ایران خودرو (خوساز) می‌باشد همانطور که مشخص است سه بار سه گام بلند در این سهم اتفاق افتاد که رشد اخیر گام سوم است. در دو بار قبل کمی بالای سطح تعادل رفت و سهم بطور کامل سرنگون شد؛ به خصوص دور دوم رشد که پس از حبابی شدن قیمت سهم نزدیک به یک چهارم شد. باید حواسمان باشد در چه منطقه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

mxQ5AyrDGf9B8ZwXvOEWyEFuEUELg5skUNO5f5QY.jpg

آرشیو داده‌های تعادلی و رفلکس‌های قیمت نشان می‌دهد که هر چه به تعادل نزدیک و سپس وارد منطقه حبابی (بالای تعادل) می‌شود شرایط برای سرمایه‌گذاری ریسکی‌تر می‌شود.

واگرایی تعادلی چیست؟

حالتی است که مسیر قیمت و گراف تعادلی در دو مسیر جداگانه است و در واقع گپ بین گراف تعادلی و قیمت را افزایش می‌دهد.

1) حالت ارزندگی : حالتی است که قیمت سهم در حال کاهش است ولی قیمت تعادلی در حال رشد است. در واقع این اتفاق پتانسیل مناسبی برای رشد در آینده ایجاد می‌کند. (مانند شکل زیر)

PiEcacIGDEJ0sfy0aR9OMuvvy2504fagG4Eoz8TW.jpg

این پدیده واگرایی تعادلی هست که پتانسیل کشندگی قیمت توسط تعادلی را افزایش می‌دهد.

2) حالت حباب : حالتی است که قیمت در حال بالا رفتن است اما گراف تعادلی در حال کاهش است که صرفاً سهم را حبابی می‌کند.

7q68p0lcZUQYbCIBfTt08TUk8ye966DheendK27e.jpg

(تصویر مثال فوق، آرشیوی و مربوط به دوره 2015 تا 2018 می باشد.)

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©