فیبوناچی - قسمت 2

مفاهیم

در " قسمت اول مقاله فیبوناچی " با ماهیت فیبوناچی آشنا شدیم. با توجه به پیچیدگی بازار منطقی است که اکثر معامله‌گران به سمت روش‌های علمی‌تر برای معاملات خود متمایل می‌شوند. انواع ابزارهای مالی فیبوناچی در بازارهای مالی یکی از روش‌هایی است که به منظور تحلیل بازگشت یا ادامه روند استفاده می‌گردد.

انواع فیبوناچی

ابزارهای گوناگونی براساس اعداد و نسبت‌های فیبوناچی در روش تحلیل تکنیکال ایجاد شده است که در اینجا به توضیح هر یک می‌پردازیم.

فیبوناچی اصلاحی Fibonacci Retracement (RET): یکی از مهم‌ترین ابزارهای فیبوناچی، ابزار فیبوناچی اصلاحی است. با استفاده از این ابزار می‌توانیم درصدهای احتمالی برای پایان یک حرکت اصلاحی را تخمین بزنیم و نقاط ورود مناسبی را به دست بیاوریم. سطوح کلیدی در این ابزار شامل پنج سطح «۲۳.۶ درصد»، «۳۸.۲ درصد»، «۵۰ درصد»، «۶۱.۸ درصد»، «۷۸.۶ درصد» است. البته از بین این درصدها، ۶۱.۸ که معروف به درصد طلایی است، اهمیت بیشتری دارد و اکثر حرکات اصلاحی در ۶۱.۸ به اتمام می‌رسند. همچنین توجه داشته باشید که نسبت ۵۰ درصد جزو اعداد اصلی فیبوناچی نیست، اما معامله‌گرها اعتقاد دارند که قیمت به سطح ۵۰ درصد واکنش خوبی نشان می‌دهد، به همین دلیل است که عدد ۵۰ نیز در این ابزار گنجانده شده است.

JP97c2P0q5izkjFcj5H8LAJWDNgGyTn5RC2hRE0h.jpg

همانطور که در تصویر فوق مشخص است قیمت به زیبایی به سطوح 0.38 و 0.61 درصد اصلاحی واکنش نشان داده و برای معامله‌گران فرصت‌های معاملاتی ایجاد کرده است.

فیبوناچی خارجی Fibonacci Extension (EXT): فیبوناچی خارجی (EXT) یکی از ابزارهای فیبوناچی است که برای پیش‌بینی سطوح قیمتی بیش از ۱۰۰ درصد به کار می‌آید، به صورتی که اگر سهمی از سقف قبلی خود عبور کند، برای اینکه بتوانیم سطوح مقاومتی جدید سهم پس از عبور از سقف قبلی را شناسایی کنیم، می‌توانیم از این ابزار استفاده کنیم.

7zIls1Qeur6kiXJYuwj6GJQGxRCn3jm0up9HRIuV.jpg

چنانچه در تصویر فوق مشاهده می‌کنید قیمت از سقف قبلی عبور کرده است و با استفاده از فیبوناچی خارجی توانستیم سطوح 1.272 و 1.618 را شناسایی کنیم که قیمت به این نقاط واکنش‌های بسیار خوبی نشان داده است و با شناسایی سود عالی می‌توان از معامله خارج شد.

فیبوناچی انبساطی Fibonacci Expansion (EXP): در این ابزار، تشابه زیادی با ابزار فیبوناچی پروجکشن خواهیم دید. ادامه‌ی یک روند صعودی یا نزولی تا نقطه پایان آن، به کمک این ابزار محاسبه می‌گردد. فیبوناچی انبساطی از ۲ نقطه استفاده می‌کند و این تنها تفاوتی است که می‌توان میان این دو ابزار یافت. در حالی‌که فیبوناچی پروجکشن، ۳ نقطه را بکار می‌برد. معمولاً از ابزار فیبوناچی انبساطی به منظور شناسایی هدف استفاده می‌شود. این شناسایی، پس از شکست سقف یا کف، پرچم‌ها، کانال‌ها، الگوهای سر و شانه، الگوهای مثلث و غیره کاربرد دارد.

فیبوناچی پروجكشنFibonacci Projection (PRO) : این ابزار فیبوناچی به معنای تصویر است. فیبوناچی پروجکشن به منظور حصول هدف قیمت آینده در یک روند استفاده می‌گردد. این ابزار ۳ نقطه‌ای است و از آن برای تعیین حدود قیمت پیووت چهارم استفاده می‌شود.

YaOX7r7y1zErl2jaQ4oZdixxUTwbOhqlUprVDvd5.jpg

با استفاده از این ابزار می‌توان نقاط مهمی از جمله App 1.000 را شناسایی کرد؛ به این مفهوم که قیمت به اندازه 100 درصد گام حرکت قبلی خود حرکت می‌کند.

فیبوناچی کمان‌‌ها Fibonacci arcs: ابزار فیبوناچی کمان‌ها، تراز‌های اصلاحی را به صورت کمان نمایش می‌دهد. به بیان دیگر کمان‌ها، نقاط برگشت قیمت را بر اساس صعودی یا نزولی بودن روند مشخص می‌کنند.

2eWNMY3XKvlX5nQF25hJqykvFo5P4Ed1aMGE6KFn.jpg

فیبوناچی باد‌بزن: ابزار فیبوناچی بادبزن تراز‌های اصلاحی را به شکل خطوط روند نمایش می‌دهد. این ابزار شامل خطوط روند متوالی است. خطوط فیبوناچی، خطوط روندی هستند که بر اساس سطوح فیبوناچی اصلاحی ساخته می‌شوند. فیبوناچی بادبزن مانند سطوح بازگشتی فیبوناچی عمل می‌کند و برای سنجش سرعت حرکت بازار (روند نزولی/صعودی) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

63dSUH5lZIHqNdyyK7JuCRCxtlOO56dNYAcCiAeB.jpg

فیبوناچی کانال Channel: این ابزار در تحلیل نمودار‌های قیمتی که داخل یک کانال در حال حرکت‌اند، کاربرد دارد. هنگام شکست کانال، می‌‌توان به سادگی نقاط حمایت و مقاومت پیش‌روی چارت قیمت را بر اساس خطوط ابزار Channel مشخص کرد. دقت داشته باشید که هر چه تعداد برخورد خطوط کانال با نمودار قیمت بیش‌تر باشد، آن کانال معتبر‌تر و خطوط بازگشتی ترسیم شده توسط ابزار فیبوناچی درست‌تر هستند. برای ترسیم یک کانال فیبوناچی ، معامله‌گر ابتدا باید جهت روند را تعیین کند. ترسیم کانال در یک روند صعودی مستلزم یافتن دو پیوت قیمت کف و یک پیوت قیمتی سقف در این بین است. ترسیم کانال برای روند نزولی نیاز به یافتن دو پیوت سقف قیمتی و یک پیوت کف قیمتی در این بین دارد.

16Ig6QmKQRDbrJ749zkL6BePhItTQJSPfMxv6Wrp.jpg

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©