سفته بازی در سهم

معامله گریمفاهیم
سفته بازی

به بازی پیرامون سهام شرکت‌ها توسط یک عده خاص، سفته بازی می‌گویند. سرمایه‌گذاران عموماً به دنبال سفته بازی در سهم برای کسب سود هستند. علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران به سفته بازی باعث شده تا یکی از موضوعات بسیار مهم و قابل توجه در بازار سرمایه بشمار برود. سرمایه شرکت معیاری از ریسک و پتانسیل شرکت برای سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید. شرکت‌های کوچکتر قابلیت و توانایی بیشتری برای توسعه و رشد دارند و به همین دلیل انتظار رشد قیمت از این شرکت‌ها با توجه به چشم‌انداز موجود بالا می‌باشد. اما برای شرکت‌های بزرگتر که عموماً به مرحله بلوغ رسیده‌اند، انتظار خاصی برای رشد سود عملیاتی در آینده وجود ندارد، مگر اینکه تمهیدات خاصی برای این شرکت‌ها در نظر گرفته شود.

Vd3hY7P5equjzDACFH8P3Vzu25jheLSU9S2y9cfS.jpg

در سفته بازی و راه‌هـای سفته بازی در سهم ابتدا باید مقدار سرمایه شرکت را مد نظر قرار داد. عموماً شرکت‌ها با سرمایه پایین با توجه به ریسک بالا، پتانسیل صعودی برای رشد قیمتی در آینده دارند. شرکت‌ها با سرمایه پایین‌تر به دلیل تعداد سهام کمتر، قابلیت نوسان بیشتری دارند. ترجیح سرمایه‌گذاران بر این است که فعالیت بیشتری در این نوع شرکت‌ها داشته باشند و اصطلاحاً در آن نماد سفته بازی کنند. این نکته نیز حائز اهمیت است که شرکت‌هایی که سهام شناور آنها نیز پایین می‌باشد، بسیار مستعد سفته بازی هستند.

مقاله " سهام شناور آزاد " مطالعه شود.

سفته بازی در سهم چگونه انجام می‌شود؟

سرمایه‌گذاران برای افزایش قیمت سهم باهم توافق کرده‌اند و تلاش می‌کنند کل سهم شناور شرکت را آهسته آهسته یا به صورت یکجا جمع کنند. زمانی که بخش زیادی از سهام شرکت جمع شد، خبرهای مثبتی از سهم در بازار منتشر می‌شود و دیگر سرمایه‌گذاران را ترغیب به خرید سهم می‌شوند و به همین راحتی قیمت سهم افزایش می‌یابد و دلیلش هم این است که همگام با افزایش قیمت سهم، عرضه کننده دیگری در بازار نیست و کل سهام شناور سهم قبلاً جمع شده است. از این رو سفته بازی عموماً در سهم‌های کوچک با شناوری کم انجام می‌گیرد.

فرض کنید شناوری یک شرکت 5 درصد باشد، یعنی ۵ درصد از کل سهام شرکت در دست سهامداران خرد بوده و در حال خرید و فروش در سطح بازار است و ۹۵ درصد سهام شرکت در دست سهامداران عمده می‌باشد. چند نفر با سرمایه‌ای حدود ۸۰ میلیارد تومان قصد خرید سهام این شرکت را دارند. این افراد طی مراحل مختلف اقدام به خرید شناوری سهم می‌کنند، ممکن است خریدهای آن‌ها چند هفته و یا چند ماه به طول انجامد. پس از این که خرید خود را کامل کردند و تقریبا شناوری سهم را خریدند و عرضه‌ای دیگر توسط افراد خرد وجود نداشت (در این حالت اصطلاح سهام خشک استفاده می‌شود) با ایجاد هیجان در سهم از قبیل ایجاد صفوف، خرید سنگین با انتشار اخبار و شایعات مثبت پیرامون سهم نظر سایر فعالین بازار را به سهم جلب می‌کنند. فرض کنید صف خرید ۲۰ میلیونی در سهم ایجاد می‌کنند. توجه افراد به این سهم جلب می‌گردد، از آنجایی که اغلب افراد فعال در بازار رفتار توده‌ای دارند همگی درخواست خرید در صف ثبت می‌کنند.

اکنون ۳۰ میلیون سهم مردم عادی در صف قرار داده‌اند و حجم‌ در صف خرید به ۵۰ میلیون برگه سهام می‌رسد. در این مرحله بازیگران سفارش خود را ویرایش کرده و طبق قانون در انتهای صف قرار می‌گیرند. یعنی ۳۰ میلیون ابتدای صف، افراد عادی هستند و 20 میلیون بعدی بازیگران سهم قرار دارند. حال اگر تصمیم فروش سهمی باشد به مردم عادی فروخته خواهد شد و معمولاً بازیگران صرفا جهت پر شدن حجم، این فروش را انجام می‌دهند. این عمل چندین روز تکرار می‌شود. چرا که تقاضای زیاد باعث رشد قیمت سهام خواهد شد و چون سهام خشک شده است، عرضه‌ای در سطح بازار برای این سهام نخواهیم داشت. اکنون بازیگران به دو روش می توانند از سهام خارج شوند. در حالت اول به صورت خرد خرد در طول مسیر هدف در صفوف خرید سهام خود را برای فروش و پر شدن حجم به سایر افراد واگذار می‌کنند. در حالت دوم ممکن است بازیگران پس از رسیدن به هدف نهایی کل سهام خریداری شده را به افراد حاضر در صف خرید بفروشند.

از آن جایی که مردم عادی با هم هماهنگ نیستند و هر یک جداگانه مقداری از این سهام را خریداری کرده‌اند، یک فشار فروش در سطح بازار به وقوع می‌پیوندد و در این مرحله ریزش آبشاری (به این معنی که سهام در مدت زمان کوتاهی به دلیل فشار فروش زیاد مقدار زیادی از ارزش خود را از دست خواهد داد) خواهیم داشت. در برخی دوره‌ها دوستان سؤال می‌پرسند که آیا این گونه سهم‌ها را خریداری کنیم یا خیر؟ در پاسخ باید گفت که فعالیت در این نوع سهم‌ها برای افراد حرفه‌ای مناسب می‌باشد و دارای ریسک بیشتری است. سبد سهام شما باید با توجه به حد سود تعیین شده و عدم طمع، از نظر ریسک نیز طبقه بندی شود. زمانی‌که این بازی‌ها در سهام برای شما آشکار شد با سرمایه کم می‌توان از رشد شارپ بهره ببرید.

 

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©