حرکت شارپی

تکنیکالمفاهیم

Q62FI0wygd5PnFKQbqkonxJRXZufcMh21fIqlJa7.png

حرکت شارپی، به حرکت تند قیمت در زمان کوتاه گفته می‌شود. در واقع هر چه شاخص سهام یک شرکت در طول مدت کوتاهی، رشد یا افت قابل توجهی را تجربه کند، اصطلاحاً می‌گوییم حرکت شارپی رخ داده است. در این صورت ممکن است برای یک سهم، اتفاقات مثبتی رخ دهد و سهم رشد زیاد و غیره منتظره‌ای پیش‌رو داشته باشد و در مدت زمان کم سود قابل توجهی را نصیب سهامداران خود کند. این رشد می‌تواند تحت تأثیر شایعات، اخبار، جو بازار و یا سایر عوامل بازار باشد.

باید بدانیم همان‌گونه که رشد و سود شارپی داریم، زیان و یا نزول شارپی هم وجود دارد و ممکن است در اثر وقوع اتفاقات منفی در یک سهم، سهم با کم لطفی از سمت سهامداران روبرو شود و برای یک بازه زمانی، صف‌های فروش سنگین داشته باشد و زیان‌های قابل توجهی به سایر سهامداران خود وارد کند. شرکت‌های کوچک که ارزش بازار آن‌ها زیر 8 هزار میلیارد تومان است و شرکت‌هایی که دارای شناوری پایین می‌باشند، مستعد حرکات شارپی هستند.

نحوه تشخیص حرکت شارپی یک سهم

چند فاکتور به سهامداران در مورد تشخیص رشد شارپی کمک می‌کند و از مهمترین آن‌ها می‌توان به اخبار شرکت‌ها، تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال اشاره کرد. سهامداران با پیگیری و رصد اخبار در یک بازه زمانی می‌توانند از آینده شرکت‌ها و سودآوری آن‌ها مطلع ‌شوند. هر چه نماد مورد نظر سهامداران، سودآوری بیشتری داشته باشد، طبیعتاً ارزش ذاتی آن نیز بسیار بالاتر و قیمت سهامش افزایش پیدا می‌کند. این نکته را در نظر بگیرد که پس از شنیدن یک خبر مثبت از یک شرکت، توقع نداشته باشید که رشد شارپی در آن کمپانی آغاز شود.

مورد بعد که به سهامداران در تشخیص حرکت شارپی یک سهم کمک می‌کند، وضعیت صنعتی است که شرکت مذکور در آن قرار دارد. به این ترتیب که با بررسی همه ریسک‌های موجود در بازار، شرایط کلی اقتصاد کشور، فعالیت‌های شرکت و بررسی صورت‌های مالی نماد مذکور در بازه‌های زمانی ۳ ماهه به خوبی می‌توان از روند سودآوری شرکت مطلع شد. سهام‌داران بعد از اطمینان در مورد رشد شارپی سهم، منتظر ارائه سیگنال از جانب بازیگر سهم هستند.

بازیگران سهام با توجه به ارزش واقعی سهم، قیمت آن را کنترل می‌کنند؛ معمولاً بازیگران این کنترل را بر طبق الگوهای تکنیکال انجام می‌دهند. اگر در بررسی‌های قبلی خود به این یقین رسیده‌اید که سهم در سطح حمایتی خود با پیروی از الگویی خاص، صعود خواهد کرد، آنگاه می‌توانید به کسب سود از سهم امیدوار باشید.

عواملی که موجب حرکت شارپی می‌شوند

افزایش سرمایه: افزایش سرمایه از جمله مواردی است که می‌تواند رشد شارپی در بورس را رقم بزند. زمانی که افزایش سرمایه اتفاق می‌افتد، قیمت سهام شرکت در هنگام بازگشایی، می‌تواند به صورت شارپی با صعود یا نزول مواجه شود.

برگزاری مجمع عادی سالیانه: این امکان نیز وجود دارد که پس از برگزاری مجمع، شرکت تصمیم به تقسیم سود میان سهام‌داران بگیرد. به این ترتیب سهام شرکت پس از بازگشایی بدون محدودیت دامنه نوسان باز می‌شود. درست مانند افزایش سرمایه، ممکن است یک حرکت شارپی را در این شرایط نیز شاهد باشیم.

ورود پول هوشمند: پول هوشمند یکی دیگر از نشانه‌هایی است که می‌توان حرکت شارپی در بورس را بر اساس آن حدس زد. در بسیاری از موارد پیش می‌آید که سهمی ارزشمند نتوانسته است به خوبی رشد کند. به این ترتیب سرمایه‌داران عمده اقدام به تزریق نقدینگی در این سهم می‌کنند و در نهایت قیمت سهام شرکت رشد می‌کند. با توجه به آن ‌که رشد قیمت با در نظر گرفتن احتمال سودآوری واقعی صورت گرفته است، می‌توان دریافت که سرمایه‌گذاری در این سهم ریسک کمی دارد. در واقع ارزش ذاتی این سهام در کنار ورود پول هوشمند می‌تواند منجر به سودآوری خوبی شود. چنان‌چه این‌گونه سهام را در زمان درست و ابتدای حرکت شناسایی کنید، می‌توانید سود خوبی را از خرید آن به دست آورید.

حرکت شارپی نمادهای بزرگ بورس چه تأثیری بر روی شاخص کل دارد؟

بسیاری از نمادهای بورسی با تبعیت از صعودی بودن کلیت بازار، در مسیر رشد قرار خواهند گرفت. اما در شرایطی که بازار منفی و یا متعادل است، می‌توان از فیلترنویسی و استفاده از تحلیل تکنیکال، سهم‌هایی را که پتانسیل حرکت شارپی را دارند را شناسایی کرد و به سود‌ رسید.

مقاله " فیلتر نویسی " مطالعه شود.

 

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©