حراج پیوسته و ناپیوسته - قسمت 2

مفاهیم

p6EMBwl6xe8whPfdLucGsgqBbzvNeoX9MTUzrrVn.jpg

در " قسمت اول این مقاله " به دلایل قرار گرفتن نماد شرکت‌ها در مرحله حراج ناپیوسته اشاره کردیم.

اگر در حراج ناپیوسته کشف قیمت صورت نگیرد، چه اتفاقی می‌افتد؟

در برخی موارد شاهد هستیم که به دلیل عدم تطابق میان قیمت‌‌های پیشنهادی خریدار و فروشنده در حراج ناپیوسته، معامله‌ای صورت نمی‌گیرد و یا ممکن است معاملات انجام شده به هر دلیلی مورد تأیید سازمان بورس و اوراق بهادار قرار نگیرد؛ در چنین شرایطی به تشخیص سازمان بورس و پس از اطلاع‌رسانی به سهام‌داران، حراج ناپیوسته برای یک‌بار دیگر در همان جلسه معاملاتی یا در ۹۰ دقیقه ابتدایی جلسه بعد قابل تکرار خواهد بود. در صورتی‌که در حراج مرتبه دوم نیز کشف قیمت انجام نشود، آخرین قیمت پایانی نماد معاملاتی، قیمت مرجع در دوره حراج پیوسته خواهد بود.

در صورتی‌که قیمت‌گذاری حق‌تقدم سهام برای اولین‌بار پس از افزایش سرمایه و همچنین در زمان عرضه حق‌تقدم استفاده نشده، در صورت عدم کشف قیمت پس از ۲ نوبت حراج ناپیوسته، حراج ناپیوسته تا کشف قیمت تکرار می‌شود. در زمان عرضه حق تقدم استفاده نشده، مدت ‌زمان حراج ناپیوسته از شروع عملیات حراج آغاز و تا پایان جلسه معاملاتی ادامه خواهد داشت. حراج پیوسته و ناپیوسته تأثیری بر روی ارزندگی سهم و تحلیل بنیادی و یا تکنیکال ندارد. سهم در طول سال معمولاً بارها در حراج پیوسته و ناپیوسته قرار می‌گیرد.

فرق حراج پیوسته و نا‌پیوسته

حراج پیوسته و ناپیوسته در بازار بورس معمولاً پس از توقف نماد معاملاتی و لحظاتی قبل از پیش گشایش نماد، اطلاعیه ناظر هر نماد در تابلو معاملاتی هر سهم منتشر می‌شود. فرق حراج پیوسته و ناپیوسته در بورس به موضوع قیمت سهم و ارزندگی یک سهم مرتبط نیست؛ تفاوت حراج پیوسته و ناپیوسته به پیوستگی بستگی دارد، این مسئله را بیان می‌کند که هر چیز (سهم) که پیوستگی نداشته باشد، ناپیوسته است. برای اینکه بهتر متوجه شوید، به این مثال توجه کنید. احتمالاً شما هم در تحصیلات دانشگاهی، مسئله‌ای تحت عنوان کارشناسی ارشد پیوسته و یا ناپیوسته را شنیده‌اید؛ به این معنا که اگر فردی کارشناسی ارشد پیوسته قبول شده باشد، می‌تواند بعد از به اتمام رساندن مقطع کارشناسی، بدون دادن آزمون وارد دوره کارشناسی ارشد شود. این دوره ۶ سال است و بعد از آن دانشجو می‌تواند مدرک دانشگاهی و آکادمیک خود را دریافت کند.

پروسه بازگشایی نماد معاملاتی با حراج ناپیوسته و پیوسته به چه صورتی می‌باشد؟

در حراج پیوسته و ناپیوسته، ابتدا بازگشایی نماد معاملاتی از طریق حراج ناپیوسته 30 دقیقه‌ای با اعمال یک مرحله پیش گشایش، شروع و با اجرای حراج ناپیوسته پایان می‌یابد. پس از این مرحله، معاملات از طریق حراج پیوسته و در زمان باقیمانده تا پایان جلسه معاملاتی و در دامنه نوسان مجاز روزانه قیمت انجام می‌شود. قیمت مرجع در دوره حراج پیوسته، قیمت کشف شده از طریق حراج ناپیوسته است. دامنه نوسان مجاز روزانه برای شرکت‌های پذیرفته شده در بورس (شامل بازار اول و دوم) و همچنین شرکت‌های پذیرفته شده در بازار اول و دوم فرابورس برابر 5 درصد می‌باشد. همچنین دامنه نوسان مجاز روزانه برای تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز بازار پایه فرابورس به ترتیب برابر 3، 2 و 1 درصد می‌باشد.

مثال

به عنوان مثال از حراج پیوسته و ناپیوسته، به بررسی نماد معاملاتی داروسازی امین (دامین) می‌پردازیم. این نماد به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف در تاریخ 1 شهریور ماه 1400 متوقف شده است. همانطور که در " قسمت اول این مقاله " اشاره شد اگر افشای اطلاعات با اهمیت در گروه الف باشد، بازگشایی نماد معاملاتی باید با حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان صورت گیرد. بنابراین، این نماد در 3 شهریور ماه 1400 برای مدت زمان 30 دقیقه در حالت مجاز-محفوظ قرار گرفته است و پس از این مدت زمان، کشف قیمت از طریق حراج ناپیوسته انجام گرفت و پس از آن تا پایان روز معاملاتی، نوسان قیمت در دامنه نوسان مجاز 5 درصد ادامه پیدا کرده است. همانطور که در شکل می‌بینید، در این تاریخ، قیمت پایانی نسبت به روز معاملاتی قبل 5.88 درصد رشد داشته است.

PVwvYMTqKByMD6PATqHCB4smESF0MjkZkTQFdunm.jpg

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©