تکنیک های ورود به بازار - قسمت 2

تکنیکال

در " قسمت اول " این مقاله با تکنیک‌های اصلی تریگری آشنا شدیم. در این قسمت به ادامه این مبحث و موضوع تکنیک‌های فرعی تریگری می پردازیم.

شکسته شدن باند چنگال

مواقعی که در یک گام حرکتی واگرایی شکل می گیرد یکی از تکنیک هایی که به عنوان تریگر می توان از آن بهره برد شکسته شدن باند چنگال می باشد. گاهی شکسته شدن خط روند یا مینور نسبت به سطح حد ضرری که می خواهیم مشخص کنیم بسیار دور است و عملا به صرفه بودن آن موقعیت معاملاتی را زیر سوال می برد. در این شرایط شکستن باند چنگال می تواند تریگر مناسب برای ورود به معامله باشد. به عنوان نمونه در شکل زیر که مربوط به سهام وتوسم می باشد، در دو تنظیم کوتاه و میان مدتی، واگرایی منفی دیده می شود. اما سقف قیمت که 155 ریال است تا کف مشهود قبلی که معیار شکسته شدن در نظر گرفته می شود و معادل 136 ریال است یک اختلاف 12٪ دارد یعنی یک معامله گر بر اساس تکنیک شکسته شدن مینور، در 12٪ پایین تر تریگر می گیرد اما با شکسته شدن باند پایین چنگال زودتر می توان تریگر فروش گرفت.

h6maZS2wbFY7moZ5lyHIHyrsYFiEAF30CeBS1dsp.gif

لازم به ذکر است در این مدل تریگر گرفتن ، در آخرین گام حرکتی بازار ، نشانه های صعف باید هویدا باشد . یعنی قیمت موفق نشود به باند میانی چنگال برسد . در صورتی که قیمت به باند میانی چنگال برسد بیانگر قدرت معامله گران گام آخر است ، بنابراین مجاز نیستیم مواقعی که قیمت به باند میانی چنگال اصابت می کند ، از این تکنیک تریگری استفاده کنیم . به عنوان نمونه ای دیگر در سهم شبندر در آخرین گام کاهشی بازار شاهد ضعف فروش در قالب RD + هستیم . بنابراین به دنبال تریگر خرید می باشیم . بین سه ماژور قبل چنگال رسم می کنیم ، با شکسته شدن باند بالا وارد معامله خرید می شویم .

n0WyW2uoyFeVpVoQFrcRazMox5n1B30vLOSLA8ia.jpg

لازم به ذکر است در استفاده از چنگال و رسمش بین نقاط ABC باید توجه شود که چنگال نقش یک محدوده کانالیزه هوشمند را ایفا کند ، بدین معنی که کل نوسانات بعد از نقطه C قبل از تریگر ورود،  داخل باندها باشد و بیرون زدگی محسوس از باندهای چنگال نداشته باشیم. تا اینجا از تکنیک های مبتنی بر قیمت برای ورود به بازار استفاده شد . گاهی با استفاده از تکنیک های قیمتی قادر نیستیم تریگر بگیریم بخصوص زمانی که گام کاهشی بازار ساختار روندی ندارد و به شکل رالی می باشد . در قسمت بعدی در خصوص دو تکنک تریگری دیگر که مبنای اندیکاتوری دارد استفاده می کنیم که نسبت به قیمت در اولویت بعدی قرار دارد .

تکنیک های فرعی تریگری

کراس مووینگ‌ها

اولین تکنیک فرعی تریگری ، هم گذری میانگین های متحرک کوتاه و میان مدت است . یک ترکیب معروف و قدیمی هم گذری (کراس) میانگین های متحرک داریم که شامل میانگین متحرک نمایی ۱۲ روزه و ۳۲ روزه می باشد که معامله گران بعد از گذر این میانگین ها سیگنال خرید و فروش می گیرند. بدین شکل که هر وقت میانگین متحرک ۱۲ روزه، میانگین متحرک ۳۲ روزه را به سمت بالا قطع کرد، سیگنال خرید و هر وقت کراس در جهت پایین اتفاق افتاد ، سیگنال فروش می باشد. به عنوان نمونه ، شکل زیر که مربوط به سهم خمهور می باشد در یک گام افزایشی ، بعد از تشکیل شدن RD- ، معامله گران دنبال فرصت های معاملاتی فروش هستند . بعد از کراس به پایین میانگین های ۱۲ روزه و ۳۲ روزه رسما سیگنال فروش صادر شد.

vsL60KMdnRQjsPhbVLHhgcFgLTvpXZ9DPEJ5EtdG.gif

شکسته شدن خط روند RSI

آخرین تکنیک تریگری ، شکسته شدن خط روند RSI می باشد . از آنجایی که RSI ماهیت قیمتی دارد ، شکسته شدن خط روند RSI مفهومی مانند شکسته شدن قیمت دارد بنابراین می توان با شکسته شدن خط روند اندیکاتور وارد معامله شد . در خصوص اندیکاتور RSI و شکست روندش چند نکته را باید رعایت نمود ؛

 ۱ ) بهتر است خط روند نزولی RSI تقریباً زیر عدد ۴۰ این اندیکاتور بشکند و خط روند صعودی RSI بالای عدد ۶۰ بشکند . دلیلش فضای باز و کافی برای یک حرکت قابل توجه است .
۲ ) خط روندی که روی RSI باید رسم شود حداقل سه تماس نیاز دارد و تعداد تماس های بیشتر قدرت خط روند اندیکاتور را بالا می برد .
۳ ) برای هر گام حرکتی RSI یک خط روند نیاز است و مجاز نیستیم یک خط روند برای چند گام RSI ترسیم کنیم.

به عنوان نمونه در تصویر زیر که مربوط به سهم فاما است بعد از اینکه در RSI واگرایی مثبت شکل گرفت شکسته شدن خط روند نزولی RSI سیگنال خرید داد .

qqYCNUYawyPVtUOZDu30sNWZ2O9JGIbYBB8F5noy.gif

 

برگرفته از کتاب " واگرایی‌ها " - نوشته نیما آزادی

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©