اشتباهات رایج معامله گران

روانشناسی

LRT6KjX59HUTKGFGTkYubtePYjbcl8jpK2QkOIio.jpg

یک معامله‌گر موفق باید توانایی‌های بسیاری اعم از تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی، شناخت بازار و غیره را داشته باشد. ما می‌دانیم که یک معامله تنها در چند ثانیه می‌تواند باعث از بین رفتن مبالغ هنگفتی شود. انسان موجود پیچیده‌ای است و رفتارهای احساسی او دارای جنبه روانی می‌باشد. این رفتارها در مواقع ایجاد زیان بیشتر به چشم می‌خورد. در سرمایه‌گذاری، کسب ویژگی‌های رفتاری خوب و دوری از رفتارهای بد، بسیار حیاتی است. ‌در ادامه به برخی از رفتارهایی که باید سعی در دورکردن آن‌ها داشته باشیم اشاره می‌کنیم:

معامله انتقام‌جویانه

هر معامله‌گر موفقی که در یک موقعیت معاملاتی دچار زیان می‌شود، درگیر احساسات و هیجانات معامله‌گری خواهد شد؛ به صورتی که می‌خواهد هرچه سریع‌تر از این زیان خارج شود و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، زیان به وجود آمده را جبران نماید. معمولاً این موقعیت‌های معاملاتی که برای جبران به وجود آمده است، منجر به موفقیت نمی‌شود و یک باور غلط را در ذهن ایجاد می‌کنند که یک موقعیت معاملاتی مسئول جبران موقعیت‌های معاملاتی دیگر است. زمانی که با وجود یک زیان و با یک رفتار غیر عقلانی، از بازار سیلی می‌خورید، بخش قابل توجهی از حس انتقام شما در یک پروسه زمانی، جای خود را به رفتار عقلانی خواهد داد. گاهی باید صبور بود و اجازه داد سیستم معاملاتی در یک زمان درست، مجدداً سیگنال تولید کند.

آرزو، امید، دعا

معامله‌گری به نام مارک ریچ، سخن معروفی دارد:

هر زمانی سهمی را خریدید و وارد زیان شدید و این زیان از حدی بیشتر شد که برای نجات سهمتان، دستتان به نشانه دعا به سمت آسمان رفت، همان زمان سهم خود را بفروشید و رها کنید! اینکه انسان امید داشته باشد و دعا کند، برای ایجاد آرامش و تلقین سبک شدن می‌تواند بسیار مفید باشد؛ اما این که بخواهیم در بازار مالی با امیدوار بودن به موفقیت برسیم، امری نشدنی و محال است.

ترس و طمع

ترس و طمع دو واژه‌ای است که به طور کامل باید از فرهنگ لغت معامله‌گری ما حذف شود. این دو حس منفی که در دنیای معامله‌گری بسیاری را اسیر می‌کند، گاهی سبب می‌شود به ‌واسطه سود بیشتر طمع ‌کنیم و سهام را نفروشیم و در برخی مواقع به ‌واسطه ترس سهم را زودتر می‌فروشیم که این امر باعث می‌گردد از سودهای عظیمی که سهم با قدرت می‌دهد بی‌نصیب می‌مانیم. تنها یک معامله‌گر حرفه‌ای بدون تحت تأثیر قرار گرفتن می‌تواند احساسات هیجانی خود را کنترل کند و در دام ترس و طمع نیافتد.

در این خصوص می‌توانید مقاله استراتژی مدیریت حرص و طمع در معاملات  را مطالعه نمایید.

از دید مارک داگلاس افراد واقع‌بین دارای هفت خصوصیات هستند که شانس موفقیت آن‌ها را در دنیای معامله‌گری افزایش می‌دهد:

- خود را تحت فشار خاصی برای انجام کارها نمی‌بینند.
- احساس ترس و اضطراب ندارند.
- احساس سرخوردگی و سرشکستگی ندارند.
- پذیرفته‌اند هیچ چیز به خودی خود نه درست است نه غلط.
- چیزی که بازار به آن‌ها می‌گوید را تشخیص می‌دهند و به آن عمل می‌کنند.
- بازار را از زاویه دید کسی می‌بینند که هیچ معامله‌ای ندارد و هنوز وارد بازار نشده است.
- تمرکزشان نه روی سود و پول بلکه روی ساختار بازار است.

 

برگرفته از " کتاب استراتژیست " نوشته نیما آزادی

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©