تریلینگ استاپ یا جابجایی حد زیان

تکنیکالمفاهیم


یکی از بهترین تکنیک‌های حفظ سود مبحث تریلینگ استاپ یا جابجایی حد زیان است که برای معامله‌گران ریسک‌گریز یا موقعیت‌های معاملاتی که حد سودهای بالا دارند، می‌تواند بسیار حیاتی و کاربردی باشد و به خوبی می‌تواند مرحله به مرحله سود ایجاد شده در بازار را حفظ نماید. تریل (واژه لاتین Trail) به معنای گستردن می‌باشد و زمانی‌ که از تریلینگ سخن به میان می‌آید بدین معناست که قصد داریم سود خود را گسترده‌تر کنیم.

wIo548tFjq39dKwqqLqUMl97QWXVW4KCvitEQGHO.jpg

یکی از مشکلاتی که بسیاری از معامله‌گران به آن دچار هستند و منجر می‌گردد تصمیمات احساسی در بازار بگیرند، می‌توان اینگونه اشاره کرد که به عنوان مثال در معامله‌ای حد سود قیمت 600 تومان و حد زیان قیمت 400 تومان است؛ شاهد بودیم که قیمت نمونه تا 550 تومان می‌رود، ولی دوباره قیمت برمی‌گردد و حد زیان فعال می‌شود؛ تعدد این عامل باعث شده است بسیاری با تصور اینکه مبادا همین سودی که بدست آوردند از بین نرود دست به بستن معاملات خویش با سود اندک بزنند.

در مبحث تریلینگ استاپ یا جابجایی حد زیان، از بحث پایه‌ای تحلیل تکنیکال یعنی مفهوم روند استفاده می‌کنیم. فرض کنید در شکل زیر وقتی که خط روند نزولی شکسته می‌شود و وارد معامله خرید می‌شویم، زیر ماژور کف قبلی یعنی x1 حد زیان قرار می‌دهیم. زمانی که قیمت سقف M2 را می‌شکند، حد زیان را به زیر X2 منتقل می‌کنیم و مجدد وقتی قیمت سقف M3 را می‌شکند، بر اساس تعریف روند صعودی که قیمت هر بار کف و سقف بالاتر می‌زند، استاپ را به زیر X3 منتقل می‌کنیم. این جابجا کردن حد زیان یا تریلینگ را تا زمانی ادامه می‌دهیم که بازار روندش عکس شود و کف پایین‌تر بزند.

تشخیص درست روند و تعیین حد سود و زیان بسیار حائز اهمیت است، چنان که در شکل زیر مشاهده می‌کنید، در نقطه X4 هنوز روند عوض نشده و کماکان روند صعودی است، (سقف‌ها و کف‌های بالاتر) چنانچه ما در نقطه  X4  معاملاتمان را نقد می‌کردیم، تا نقطه M5 حدودا 85 درصد از سود ممکن را از دست می‌دادیم. بنابراین با استفاده از مفهوم روندشناسی و تعیین ماژورها می‌توان به راحتی عملیات تریلینگ را انجام داد.

EQRfCEkvQlOY48wjFaOnVW2xqJRtDguZH3UHXrsf.jpg

بنابراین عملیات تریلینگ بر اساس مفهوم روند بازار بهترین روش حفظ سود می‌باشد. یکی از دلایلی که منجر به این قضیه می‌شود، ترس از بازار تعداد زیادی از معامله‌گران است که در بلند مدت زیان کردند و نگرانند همان سودی را هم که بدست آوردند، بازار از آنها بگیرد. بنابراین بر اساس جو بازار و هیجانات دستی آن، معاملات خود را با سود ناچیز می‌بندند و تنها حسرت برایشان باقی می‌ماند. رمز موفقیت در بازار پایبندی به مباحث پایه‌ای در بازار است، افرادی که در بازار تحت تاثیر هیجانات قرار نمی‌گیرند، يقيناً برندگان بازار هستند و سودهای بسیار کلانی را از بازار بیرون خواهند کشید.

در حالتی دیگر وقتی بازار به حالت خنثی در می‌آید، بسیاری از معامله‌گران خسته شده و از معامله خود خارج می‌شوند. بعد از مدتی مجدد وارد بازار می‌شوند که ریسک معاملاتی بسیار زیادی دارد. با قدرت می‌توان گفت افرادی که پایبند اصول در تحلیل تکنیکال باشند، به مراتب فشار روحی و روانی کمتری را تحمل می‌کنند و لذت بیشتری از معاملات خود می‌برند. اما افرادی که غرق بازار باشند و بازار را از بالا نظاره نکنند، یقیناً جو سنگین بازار بر آن‌ها مستولی شده و تصمیمات لحظه‌ای در بازار می‌گیرند.

ذکر این نکته حائز اهمیت  است که حد زیان همیشه در راستای جهت معامله حرکت می کند و هیچ گاه در خلاف جهت معامله نیست پس اگر سهمی را خریداری کرده اید و زمانی که قیمت آن شروع به پایین آمدن می کند به هیچ عنوان نباید حد زیان را جا به جا کرد .

 

بخشی از این مقاله برگرفته از " کتاب دوئل با روند " می‌باشد.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©