تایم فریم یا دوره زمانی

تکنیکالمفاهیم

Y8V4ZEAIj6rEXtaFjpDJIORgCE6ZoFSycTOUYh6E.jpg

تایم فریم (Time Frame) یا دوره زمانی یکی از اساسی‌ترین مفاهیم در تحلیل بازارهای مالی به شمار می‌آید و تأثیر به سزایی در درک این مفاهیم دارد. بسیاری از معامله‌گران پیوسته در حال تغییر دوره زمانی نمودار خود هستند و همچنان مردد به فعالیت خودشان در بازار ادامه می‌دهند. یک تحلیل‌گر برای رسیدن به یک تحلیل رفتاری درست به این فریم‌های زمانی نیاز دارد. در حقیقت در قدم نخست سرمایه‌گذاری یک سهام، باید بازه زمانی بررسی و تحلیل آن دارایی مشخص شود و ممکن است با توجه به بازاری که افراد قصد بررسی آن را دارند، تا چندین روز و چندین ماه نیز متفاوت باشد. دقت کنید که در بازار سهام، معمولاً جهت بررسی تغییرات قیمتی سهم در بازه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت به ۳ تایم فریم متفاوت نیاز است. علاوه بر این موضوع تمامی تحلیل‌گران بازارهای مالی، در ابتدا تعیین می‌کنند که در چه فواصل زمانی قصد تحلیل دارند؛ از طرف دیگر نقطه شروع و پایان این فواصل زمانی باید مشخص باشد.

یک نکته قابل توجه در انتخاب بازه زمانی این است که باید دقت کنیم که در چه بازاری به معامله مشغول هستیم. علت تفاوت در انتخاب تایم فریم در این است که بازار سهام تغییرات قیمتی دارد که این تغییرات وابسته به متغیرهایی است که با تأخیر زمانی همراه هستند. تایم فریم هیچ وقت به صورت مطلق نیست و هر فرد با توجه به استراتژی معامله خود، بازه زمانی مناسب با خودش را در نظر می‌گیرد.دقت کنید که هر چه بازه زمانی انتخابی شما، در زمان کوتاه‌تری باشد، جزئیات بیشتری را در روند بازار می‌توانید مشاهده کنید و تحلیل شما دقیق خواهد بود.

تعیین یک استراتژی برای زمان معاملات از مهمترین فاکتورهای شروع سرمایه‌گذاری می‌باشد. عامل کلیدی برای اتخاذ استراتژی در سرمایه‌گذاری، افق زمانی (چارچوب زمانی که افراد برای دست‌یابی به اهداف خود در نظر می‌گیرند) می‎باشد. میزان زمان پس‌انداز و سرمایه‌گذاری، مقدار ریسک سرمایه‌گذاران را مشخص می‌کند و بر تصمیمات تخصیص دارایی‌ها تأثیرگذار خواهد بود. (منظور این است چه مقدار در اوراق و غیره سرمایه‌گذاری می‌کنید.)

کاربرد افق زمانی در سرمایه‌گذاری

- در ابتدا اهداف مالی خود را در افق زمانی معین تعیین کنید. قبل از خرید سهم باید به مدت زمانی که می‌خواهید سهم را نگه دارید فکر کنید و در تحلیل‌هایتان این پارامتر مهم را اعمال نمایید.

- در هنگام تعیین اهداف واقع‌گرا باشید و تاریخ‌هایی را تعیین نمایید که بتوانید آن را عملی کنید. اهداف کوتاه مدت را شناسایی و در همان زمان برای آن پس انداز کنید.

- برای خریدتان برنامه داشته باشید. حتی برای معاملات کوتاه مدت و بلند مدت نیز برنامه‌ریزی کنید.

- از افق زمانی هدف‌های خود برای تعیین برنامه تخصیص دارایی‌های خوداستفاده کنید. برای اهداف ۱۰ ساله و بیشتر، از دارایی‌های پر ریسک‌تر برای سرمایه‌گذاری‌های خود استفاده نمایید. برای اهداف ۳ تا ۱۰ ساله، با توجه به ریسک یک روش متعادل‌تر می‌تواند تضمین شده باشد و برای اهداف کمتر از ۳ سال، ترکیبی از اختصاص یک دارایی محافظه‌کارانه ممکن است بهترین انتخاب باشد.

- هر گونه استراتژی تخصیص دارایی که استفاده می‌کنید، باید به شما بیشترین بازده ممکن را بدهد تا بهترین نتیجه را در پایان افق زمانی مورد نظر به دست آورید.

انواع تایم فریم‌ها

تایم فریم‌ها به سه دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شوند:

1) تایم فریم کوتاه مدت (یک تا سی دقیقه): با این تایم فریم‌ها سیگنال‌های بیشتری دریافت می‌کنیم، اما زمان کمتری برای تصمیم‌گیری خواهیم داشت. در این تایم فریم باید به صورت مستمر بازار را رصد و نوسانات را بررسی کرد.
2) تایم فریم میان مدت (یک تا چهار ساعته): در این فریم‌های زمانی تحلیلگر نیازی به رصد روزانه و لحظه‌ای بازار ندارد. نمودار کندل قیمتی مطابق با دوره زمانی بررسی می‌گردد.
3) تایم فریم بلند مدت (یک روزه تا یک ماهه): این تایم فریم هم مانند تایم فریم میان مدت نیازی به رصد روزانه و لحظه‌ای ندارد و طی دوره زمانی نمودار قیمتی تحلیل می‌شود.

عوامل تأثیرگذار در انتخاب تایم فریم

همان گونه که اشاره شد، تایم فریم انتخابی افراد تا حد زیادی به سبک سرمایه‌گذاری آن‌ها بستگی دارد. انتخاب تایم فریم کار ساده‌ای نیست و مستلزم صرف زمان زیادی برای آن می‌باشد. باید در انتخاب آن مولفه‌های تاثیرگذار را مورد بررسی قرار داد تا بتوان تایم فریم مناسب را انتخاب نمود. از مهم‌ترین عواملی که می‌توان به آن اشاره کرد استراتژی سرمایه‌گذاری و مشغله‌های کاری روزانه فرد می‌باشد. انتخاب یک استراتژی مناسب قبل از خرید سهام بسیار مهم است؛ اینکه آیا قصد دارد سهام خود را برای بلند مدت نگه دارد یا نوسان‌گیری کند. مورد دیگر که به آن اشاره شد مشغله‌های کاری فرد است؛ اینکه در روز چه مدت زمان را می‌تواند به این کار اختصاص دهد. اگر زمان زیادی دارد می‌تواند از تایم‌ فریم‌های کوتاه استفاده نماید ولی اگر زمان زیادی ندارد بهتر است از تایم فریم روزانه یا هفتگی استفاده کند.

بهترین تایم فریم در بورس ایران

مسائل مختلفی در انتخاب بهترین تایم فریم دخیل هستند. در خصوص بهترین تایم فریم بورس ایران می‌توان گفت که تایم فریم روزانه مناسب‌ترین گزینه به شمار می‌رود. بورس ایران عمق زیادی ندارد، تایم فریم روزانه بهترین تایم فریم برای بررسی سهم بورسی می‌باشد.

نحوه استفاده از تایم فریم

هرچه مدت زمان انتخاب شده طولانی‌تر باشد، سیگنال‌های دریافت شده قابل اطمینان هستند. معامله‌گران می‌توانند از چارچوب زمانی ترجیحی خود برای تعریف روند میانی و یک چارچوب زمانی سریع‌تر برای تعریف روند کوتاه مدت استفاده کنند. در حالت ایده‌آل، معامله‌گران تایم فریم مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند؛ به این ترتیب، آنها از نمودار بلند مدت برای تعریف روند، نمودار میان مدت برای ارائه سیگنال معاملاتی و نمودار کوتاه مدت برای مشخص کردن نقاط ورود و خروج استفاده می‌کنند.

 

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©