TSETMC چیست و چه کاربردی دارد؟ - قسمت 2

مفاهیمتابلوخوانی

e9fJyL2FFH0jlVjKTI6pABgrGozGf4lo58gSEfYa.jpg

صفحه نماد

بخشی که قصد معرفی آن را داریم، صفحه مربوط به هر نماد است که در آن آمار و اطلاعات کامل معاملات هر سهم نمایش داده می‌شود.

F4gEi9GNodxzoeFCoOhQQDMiwq4z7h1dmNcovNZR.jpg

انواع بازه‌ها

بر روی تابلوی یک سهام بازه‌های مختلف درج شده است. اینجا قصد داریم تا با بخش‌های مختلف این قسمت آشنا شویم و در صورتی که بتوان رفتارشناسی خاصی در این قسمت انجام داد، معرفی خواهد شد.

قیمت مجاز: تمام شرکت‌هایی که در بورس فعالیت دارند، دامنه مجاز روزانه دارند. دامنه نوسان اغلب شرکت‌ها با توجه به قانون فعلی نامتقارن شده‌است. یعنی سهم‌ها روزانه حداکثر مثبت شش درصد و منفی سه درصد نسبت به صفر تابلو (قیمت پایانی روز قبل) توانایی نوسان را دارند. دامنه نوسان قیمت شرکت‌های بازار پایه با توجه به این که در کدامیک از بازارهای زرد، نارنجی و قرمز فعالیت دارند، متفاوت است. دامنه نوسان برای شرکت‌های بازار پایه زرد (سه درصد)، نارنجی (دو درصد)، قرمز (یک درصد) و دامنه نوسان قیمت برای شرکت‌های دارای بازارگردان (ده درصد) می‌باشد.

قیمت مجاز در صفحه تابلوی شرکت، نشان‌دهنده حداکثر و حداقل قیمتی است که سهم در آن روز اجازه دارد، نوسان داشته باشد. اگر بخواهیم به صورت دستی قیمت مجاز را محاسبه کنیم، می‌توانیم به عدد قیمت دیروز روی تابلو مثبت پنج درصد و منفی پنج درصد با ماشین حساب اضافه و کم کنیم تا قیمت مجاز محاسبه شود. توجه داشته باشید که عدد محاسبه شده ممکن است به صورت اعشار باشد؛ با توجه به این که سایت TSETMC اعداد صحیح را درج می‌کند، عدد محاسبه شده دستی را باید گرد کنید. فرمول قیمت مجاز به شرح زیر است:

شش درصد + قیمت پایانی دیروز = سقف قیمت مجاز
سه درصد - قیمت پایانی دیروز = کف قیمت مجاز

بازه روز: حداقل و حداکثر قیمتی که سهم در یک روز گذشته تجربه کرده ‌است، در این قسمت درج می‌گردد. قیمت سهم‌ها بر اساس عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد. هرچه تقاضا برای سهامی زیاد باشد، عرضه کم باشد، قیمت آن سهام رشد خواهد كرد و هرچه عرضه زیاد باشد، تقاضا کم باشد، سهام افت خواهد داشت. همیشه الزامی ندارد که حتماً قیمتی که سهام در طول روز تجربه می‌کند، كل قیمت مجاز باشد. بازه روز زیر مجموعه‌ی قیمت مجاز می‌باشد.

بازه هفته: حداقل و حداکثر قیمتی که سهام در یک هفته گذشته تجربه کرده است، در این قسمت درج می‌گردد.

بازه سال: حداقل و حداکثر قيمتی که سهام در یک سال گذشته تجربه کرده است، در این قسمت درج می‌گردد. از بازه سال به این صورت می‌توان سیگنال گرفت که از نظر رفتارشناسی وقتی قیمت سهام به حداکثر قیمت تجربه شده یک سال گذشته می‌رسد، افراد انتظار ثبت رکوردهای جدید را ندارند و انتظار دارند که قیمت‌ها پس از رسیدن به رکورد قبلی ریزش داشته باشد، از این رو اقدام به فروش سهام خود می‌کنند؛ یعنی حداکثر قیمت تجربه شده یک سال گذشته از نظر روانی یک مقاومت می‌باشد. كما اینکه با افزایش تقاضا سهام می‌تواند رکوردهای جدید را نیز به ثبت برساند. این حالت برای حداقل قیمت تجربه شده در یک سال گذشته نیز وجود دارد. یعنی افراد انتظار دارند وقتی قیمت سهام به حداقل قیمت یک سال گذشته نزدیک می‌شود صعود داشته باشد و حداقل قیمت یک سال گذشته همانند حمایت عمل ‌کند. حداقل قیمت یک سال گذشته صرفاً حمایت روانی است و سهم ممکن است رکوردهای جدیدی را برای حداقل قيمت داشته باشد.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©