دنیای ما از چیزهای متفاوتی ساخته شده است؛ یین و یانگ، تاریکی و روشنایی، ضعف و قدرت. این چیزهای متضاد همواره رویکرد روانی شما را در داد و ستد هدایت می‌کنند. وقتی معامله‌ای را باز می‌کنید، شناخت این موارد و نیروهایی که در ناخودآگاهتان وجود دارند، باعث می‌شود که معامله‌های خود را به درستی درک کنید. با توجه به اینکه این نیروها ناخودآگاه هستند، پیدا کردن و شناخت آن‌ها دقت می‌خواهد. در ادامه مطلب به آینه‌ای نگاه خواهید کرد که با آن می‌توانید این نیروهای ناخودآگاه را تشخیص دهید تا ببینید که چقدر روی رویکرد روانی‌تان در داد و ستد اثر می‌گذارند. هرچه بهتر خود را بشناسید و به درک بالاتری از خود برسید، معامله‌گر بهتری خواهید شد.

روی نقاط قوت خود تمرکز کنید و نقاط ضعف خود را اصلاح کنید.

همه ما نقاط قوت و ضعف داریم؛ حتی کسانی که خودپرست هستند و فکر می‌کنند که فقط نقاط قوت دارند. اگر جز دسته افراد خودپرست نباشید، از شما می‌خواهیم که به نقاط ضعف و قوت خود نگاه کنید تا بتوانید برنامه‌ای به کار ببرید که نقاط قوتتان را تقویت نمایید و نقاط ضعفی که مانع موفقیت شما می‌شود را در خود اصلاح کنید. چند نگرش نسبت به ضعف می‌تواند وجود داشته باشد؛ یکی از نگرش‌ها این است که بفهمیم، ضعفی که در ما وجود دارد، می‌تواند به قدرت تبدیل شود. برای نمونه اگر احساس ترس در شما بسیار بالا می‌باشد، انرژی خود را متمرکز نمایید تا آمادگی خاص برای معامله و ورود به بازار را پیدا کنید، آنگاه می‌توانید ترس خود را تبدیل به عمل نمایید. هنگامی که میزان اطمینان خود را بالا بردید (با موفقیت‌های کوچک و مکرر)، این توانایی در آمادگی (که انگیزش رویکرد فکری همراه با ترس بوده است.)، می‌تواند به بزرگترین سرمایه‌ شما مبدل گردد.

نگرش دیگر به ضعف، این‌گونه می‌تواند باشد که این چالش ذهنی را جذاب تلقی کنیم. می‌توانید برخی از فرایندهای فکری خود را از نو برنامه‌ریزی کنید تا سیستم باور خود و حتی برخی ضعف‌های خود را دگرگون کنید، شاید این کار همیشه شدنی نباشد اما با به کاربردن این روش می‌توانید مغز خود را دوباره برنامه‌ریزی کنید. به طور مثال تصور کنید یکی از ضعف‌هایی که سخت می‌توانید با آن کنار بیایید، اضطراب باشد؛ به گونه‌ای که در تصمیم‌گیری ناتوان ‌می‌شوید و باعث می‌شود نتوانید برنامه خود را در کاری که می‌خواهید با موفقیت انجام دهید بکار گیرید؛ شما می‌توانید شیوه تفکر خود را عوض کنید تا اضطراب را کاهش دهید. مثلا می‌توانید از روش‌های تن آرامی کمک بگیرید، یا برنامه معاملاتی خود را به گونه‌ای اصلاح کنید که هیجان مازاد ایجاد نکند. با تغییر رفتار ممکن است خیلی ساده اضطراب از بین برود و دیگر مساله‌ساز نباشد.

به این نکته توجه کنید که  نقاط قوت متفاوت هستند. شما می‌دانید که در چه زمینه‌ای دارای نقاط قوت هستید. شاید مهارت خاصی در کار با رایانه داشته باشید و طراحی نمودارهای تکنیکال برایتان ساده باشد؛ از این سرمایه به نفع خودتان بهره ببرید و از دانش رایانه خود در برنامه‌ریزی کمک بگیرید. امکان دارد توانایی تحلیل شما از داده‌های فاندامنتال به طور ذاتی خوب باشد که در جهت رسیدن به موفقیت به شما کمک ‌کند، بنابراین این نقطه قوت را در برنامه خود وارد کنید. سود بردن از نقاط قوت و ضعف باعث می‌شود که رویکرد روانی خود را نسبت به ریسک تقویت کنید و ساده‌تر خواهید توانست به صورت مداوم و موثر به برنامه مدیریت سرمایه خود عمل کنید.

توضیح نیروهای متضاد در یین و یانگ

یین و یانگ در فلسفه چین، اصولاً دو چیز متضاد در جهان هستی را نشان می‌دهد؛ مانند نقاط قوت و ضعف. این تضادها بسیار مهم و موثر هستند. این فلسفه بر این باور است که چیزی 100% سیاه یا 100% سفید باشد با هم در طبیعت در دایره‌ای متوازن وجود دارند. تصویر یین و یانگ، به صورت دایره‌ای سفید در محیطی سیاه و دایره‌ای سیاه در محیطی سفید وجود دارد. باور بر این است که هر چیزی در این دنیا اندکی از متضادش نیز وجود دارد. شخصیت‌های یک کتاب یا فیلم هیچ گاه بد یا خوب نیستند. معمولاً به شخصیت‌ها تنوع می‌دهند تا جذاب‌تر شوند. چینی‌ها باور دارند که در هستی نیز همین قاعده برقرار است، هیچ چیز صد در صد سیاه یا سفید نیست. با پروا اشاره به آن چه گفته شد، یین و یانگ هیچ یک خوب یا بد نیستند. آن‌ها همان چیزی‌اند که هستند، مانند نقاط قوت و ضعف که لزوماً بد یا خوب نیستند. این که بپذیرید چه چیزی هستند در پیشرفت‌تان به عنوان یک معامله‌گر بازار تأثیر ارزشمند دارد.

iTBibCHGg9PZ8GIr52GiRs66b7WtTGeSYUZT7aBg.jpg

یین و یانگ چینی نشان‌دهنده سازگاری و همزیستی نیروهای متضاد است.

این بدان معناست که باید در رویکردتان تعادل و توازن باشد تا به صورت مداوم موفق شوید. شادی بیش از حد در پی یک معامله سودده و یا عصبانیت بیش از حد بخاطر یک معامله زیان‌ده از لحاظ اقتصادی نتیجه مثبتی برایتان نخواهد داشت. حالت تعادل روانی که در آن چیزهای متضاد توازن دارند، بهترین نتیجه اقتصادی را به ارمغان خواهد آورد.

برای نمونه چندین سال پیش که دو معامله زیان‌ده بسیار سنگین داشتم، چنین می‌نمود که چیزی سخت‌تر از آن نمی‌تواند رخ دهد. بدون شک از دست خودم عصبی بودم اما همانگونه که در شرح فلسفه چین گفته شد آن لحظه تیره و تار بذر آینده‌ای روشن را پدید آورد که شامل همین سیستم مدیریت سرمایه مناسب بود و امروز از آن استفاده می‌کنم. اکنون از زیان‌هایم فاصله گرفتم و می‌توانم بدون اینکه دستخوش هیجانات شوم به این نتیجه برسم که آن زیان‌ها کاتالیزگرهایی بودند که باعث پدید آمدن برنامه‌ای شدند که سودهای بسیار بیشتری را در زمان حال برایم به وجود آورد. دیدگاهم نسبت به زیان‌های اولیه تغییر کرده است. به جدول زیر نگاه کنید، شما نیز ببینید که متضادهای بسیاری در جهان هستند که در توازن و هماهنگی وجود دارند: تاریکی و روشنایی، ضعف و قدرت، کاهش و افزایش، بازار کاهشی و بازار افزایشی. این متضادها همراه با یکدیگر وجود دارند و با هم معنی می‌شوند. گویی که بدون یکی دیگری وجود نخواهد داشت.

lfgmk8CUuN9sCJxyleesy9qW4rk02QCVnGBUlcta.jpg

هدف من از آوردن فهرست یین و یانگ این است که بدانید، نباید از نقاط ضعف خود بترسید و موردی که به همین میزان اهمیت دارد این است که نباید به نقاط قوت خود زیادی بها دهید. تنها، درک درونی نگرش‌های فردی، شما را در موقعیتی قدرتمند قرار می‌دهد. این درک به شما کمک می‌کند که رویکرد روانی یین و یانگی قدرت‌مندی را شکل دهید و بتوانید رابطه‌ای متعادل را میان همه نقاط قوت و ضعفی که در شما وجود دارد، برقرار کنید. داد و ستد و موفقیت در بازارهای مالی تنها به داشتن رویکرد یا سیستمی نیست که شما را نسبت به دیگران برتری دهد، بلکه به این بستگی دارد که درک ویژه‌ای از خود داشته باشید و همچنین سیستمی داشته باشید که برایتان برتری می‌آورد. این درک ویژه شما را به سوی دستیابی به نگرش معاملاتی رهنمون می‌سازد.

آشکارسازی مفاهیم یین و یانگ

هنگامی که به فهرست موارد متضاد یین و یانگ در جدول می‌نگرید، شاید در نگاه نخست به خود بگویید که ستون سمت راست همه ضعف‌ها و ستون سمت چپ همه قوت‌ها را در خود جای داده است. در اینجاست که ادراک شما دخالت دارد؛ در واقعیت هیچ ویژگی کاملاً خوب یا بدی وجود ندارد. گاهی یک ضعف درک شده می‌تواند به سرمایه‌ای منحصر به فرد تبدیل شود. تمام این موارد به این بستگی دارد که چگونه جهان را درک کنید و چه رویکردی نسبت به آن دارید. فلسفه چینی به تنهایی خوب و بد را تبلیغ نمی‌کند، بلکه توازن و هماهنگی میان چیزهای متضاد را گسترش می‌دهد. جالب اینجاست ویژگی‌هایی که معمولاً بد در نظر گرفته می‌شوند مانند ضعف و ماهیت ایستا، می‌توانند ابزار ارزشمندی در زندگی یک معامله‌گر باشند. این بحث بسیار مطرح می‌شود که خانم‌ها معامله‌گرهای بهتری نسبت به مردها هستند. توانایی ذاتی‌ خانم‌ها در ایستا بودن است؛ با جریان بازار حرکت می‌کنند نه اینکه زورآزمایی کنند و با بازار بجنگند. این موضوع باعث می‌شود که سود بیشتری کنند.

نکته جالب دیگر این است که یین می‌تواند از یانگ قوی‌تر باشد. هنگامی که به ویژگی‌های یین آب دقت کنید می‌بینید که در حقیقت از خصوصیات یانگ آتش قوی‌تر در نظر گرفته شده است، آب می‌تواند آتش را خاموش کند و به این خاطر است که قدرت بیشتری دارد. ارزش بحث درباره فلسفه‌ها این است که بتوانید با درک و آگاهی بیشتری به خود بنگرید و به یاد داشته باشید که هیچ چیز به طور مطلق سیاه یا سفید نیست. تصورات خود را با دقت انتخاب کنید و بدانید که گاهی ضعف‌های درک شده می‌تواند به نقاط قوت تبدیل شوند، البته به شرط اینکه خلاقانه با آن برخورد کنید. تمام این موارد بسته به این است که نسبت به ویژگی‌ها و توانایی‌های درونی خود که نتیجه را تعیین می‌کنند، چه رویکردی داشته باشید.

تشخیص ضعف‌ها و قوت‌های کنونی خود

اکنون زمان آن رسیده که خود را در آینه ببینید و مشخص کنید اکنون چه می‌بینید. به ویژگی‌هایی که در ده سال گذشته داشتید، کاری نداشته باشید (شاید صورتتان چروک کمتری داشته است.) و یا حتی چیزی را که دوست دارید در آینده داشته باشید، دریابید که حالا چه میبینید. تمرین چک کردن لیست دارایی‌ها، در آینده هنگامی که آماده طراحی برنامه‌ شدیم به ما کمک خواهد کرد. هم‌اکنون همه دایره‌هایی که بیانگر نقاط قوت یا ضعف‌ شما هستند، مشخص کنید.

نقاط قوت کنونی

- داشتن مهارت بالا در کار با رایانه
- داشتن برنامه مدیریت ریسکی که بر پایه آن عمل می‌کنید
- داشتن سیستم معاملاتی آزمایش شده‌ای که با آن کار می‌کنید
- توانایی تشخیص تغییر دوره‌های بازار
- توانایی تحلیلی بالا
- منظم و با قاعده بودن
- مهارت ریاضیاتی و حسابداری
- توجه به جزییات
- مهارت‌های حل مساله
- مهارت آغاز معامله
- توانایی وارد نشدن به بازار
- نداشتن اضطراب
- آرامش در بحران
- عصبی نشدن
- هیجانات پایدار و یکپارچه
- عزت نفس
- انگیزه برای گسترش مهارت‌ها
- لذت بردن از فرایند
- انعطاف‌پذیری
- عموما خوش‌بین بودن
- اهداف ریسک_پاداش واقع‌گرایانه

ضعف‌های کنونی

- نداشتن مهارت در کار با رایانه
- نداشتن برنامه مدیریت ریسک
- نداشتن سیستم معاملات آزمایش شده
- ناتوانی در تشخیص تغییر دوره‌های بازار
- نداشتن نظم و قاعده
- عصبانیت بیش از اندازه
- خوشحال شدن بیش از اندازه
- اضطراب بیش از اندازه
- حرص و طمع بیش از اندازه
- ترس بیش از اندازه
- ناتوانی در آغاز معامله
- تمایلات وسواسی
- عزت نفس پایین
- بی‌‎تصمیمی در بحران
- معامله بیش از اندازه
- انکار عملکرد خود
- بی‌احساسی
- انعطاف‌ناپذیری
- عموما بدبین بودن
- ضدیت با ریسک
- اعتیاد به ریسک
- اهداف ریسک

پس از تکمیل فهرست

اکنون که فهرست شرایط کنونی خود را تکمیل کرده‌اید، زمان آن فرا رسیده که در جهت حذف برخی از نقاط ضعف گام‌هایی بردارید و تلاش کنید که مواردی را به فهرست نقاط قوت خود بیافزایید. شاید برخی از این موارد آسان باشند؛ ممکن است اکنون سیستم مدیریت سرمایه‌ای نداشته باشید که از آن پیروی کنید؛ احتمالاً همین حالا که این مطلب را می‌خوانید مشغول رسیدگی به آن‌ها هستید. اکنون که برنامه کنترل ریسک خود را کامل کردید یک مورد از فهرست نقاط ضعف به نقاط قوت برده‌اید.

به یاد داشته باشید که وقتی درباره نقاط ضعف و قوت صحبت می‌کنیم، همه چیز نسبی است. برای نمونه کمی ترس و حرص و طمع در واقع چیز خوبی است. اندکی ترس باعث می‌شود که به قدرت بازار احترام بگذارید، البته به شرط این که ترس بیش از اندازه نشود و دچار بی‌تصمیمی نشوید. اندکی حرص و طمع نیز بد نیست، چرا که باعث می‌شود انگیزه پیدا کنید و برای طراحی رویکردهای سودده خلاقانه عمل کنید. فقط همه چیز را متعادل نگه دارید و تعادلی مناسب را ایجاد کنید که با آن احساس راحتی می‌کنید و کنترل خود را از دست ندهید.

هر سال این فهرست را برای خودتان بررسی کنید تا ببینید چه اندازه پیشرفت کرده‌اید. برخی ویژگی‌های شخصیتی را نمی‌توانید تغییر دهید و اشکال هم ندارد. هدف این است تا آن جا که در توان‌تان هست تعداد نقاط قوت را افزایش و تعداد نقاط ضعف را کاهش دهید. در برخی موارد هم می‌توانید نقاط ضعف خود را به نقاط قوت تبدیل کنید.

 

منبع: سیستم مدیریت سرمایه معامله‌گر
نویسنده: بنت مک داول

 

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©