کشف قیمت در بازار سهام

مفاهیم

یکی از جنبه‌های مهم معامله‌گری در بازار سهام این است که بتوانیم کشف قیمت را بفهمیم و آن را بکار بگیریم. کشف قیمت خلاصه‌ای از احساسات کل بازار در یک برهه از زمان است. برای اینکه با این مفهوم بیشتر آشنا شوید، در این مقاله با ما همراه باشید.

عناوینی که در این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت:

- منظور از کشف قیمت چیست؟
- از جمله عواملی که در کشف قیمت می‌تواند تأثیرگذار باشد
- نقش عرضه و تقاضا در کشف قیمت
- نقش نوسانات در کشف قیمت
- تفاوت کشف قیمت و ارزش‌گذاری
- اهمیت کشف قیمت
- کشف قیمت در عرضه‌های اولیه
- نتیجه‌گیری

DfoeLPW0cineR4RbzKwwsNqSvyiT9hBWobLOATac.jpg

منظور از کشف قیمت چیست؟

کشف قیمت در همه چیز، به تشخیص نقطه تلاقی بین عرضه و تقاضا بستگی دارد. در واقع فرآیندی است که در آن فروشندگان و خریدارانی که با هم در خرید سهام، کالا و غیره در رقابت هستند، قیمت آن دارایی را تعیین می‌کنند‌. به بیان ساده، در کشف قیمت خریدار و فروشنده بر سر قیمت به توافق می‌رسند و معامله‌ای انجام می‌گیرد.

از جمله عواملی که در کشف قیمت می‌تواند تأثیرگذار باشد:

- وضعیت عرضه و تقاضا
- میزان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران
- وضعیت کلی اقتصادی
- در دسترس بودن اطلاعات بازار
- نوسانات
- نقدینگی

در بازارهایی که پویا هستند، کشف قیمت یک فرآیند مداوم است و با خرید و فروش مداوم اوراق بهادار متوقف نمی‌شود. کشف قیمت، فرآیند جدیدی نیست و از زمانی که بازارها وجود داشته‌اند، کشف قیمت هم وجود داشته است. با این حال، همانطور که بازارهای سهام در سراسر جهان تکامل یافته‌اند، روند کشف قیمت هم به یک موقعیت کلیدی تبدیل شده است.

نقش عرضه و تقاضا در کشف قیمت

وضعیت عرضه و تقاضای یک دارایی از جنبه‌های مهم بازار هستند زیرا حرکت قیمت‌ها را هدایت می‌کنند. هنگامی که وضعیت خریدار و فروشنده در تعادل است، یعنی بین عرضه و تقاضا تعادل وجود دارد. با نگاهی به سطوح مقاومت و حمایت در نمودارهای قیمت، تعادل در عرضه و تقاضا را می‌توان مشاهده کرد. در سطوح حمایت تقاضای خریدار زیاد است و قیمت بیشتر از این کاهش نمی‌یابد و در سطوح مقاومت تقاضای فروشنده افزایش یافته است و قیمت مقاومت می‌کند و بیشتر از این بالا نمی‌رود. با کمک این دو سطح، می‌توانید ارزیابی کنید که آیا فروشندگان یا خریداران در یک مقطع زمانی بر بازار تسلط دارند یا خیر. سطوح حمایت و مقاومت به معامله‌گران کمک می‌کند تا سطوح کشف قیمت یا سطوحی را که تعادل عرضه و تقاضا برای یک اوراق بهادار یا دارایی وجود دارد را ارزیابی کنند و قیمت لحظه‌ای را تعیین نمایند.

نقش نوسانات در کشف قیمت

نوسانات در تعیین اینکه خریدار یک موقعیت را برای ورود یا خروج انتخاب می‌کند، نقش کلیدی دارد. در یک بازار بسیار پرنوسان، معامله‌گران باید دائماً از کشف قیمت استفاده کنند تا بفهمند که قیمت مناسب برای یک دارایی خاص چه قیمتی می‌تواند باشد. بنابراین فرآیند کشف قیمت در نوسانات بازار نقش مهمی را ایفا می‌کند.

تفاوت کشف قیمت و ارزش‌گذاری

اکنون که تعریف کشف قیمت و فرآیند کشف را می‌دانید، زمان آن رسیده است که بدانید کشف قیمت به معنای ارزش‌گذاری نیست، اگرچه ممکن است مشابه به نظر برسند. ارزش‌گذاری فرایند تعیین ارزش فعلی یک دارایی یا شرکت در زمان حال است و فرایندی نیست که توسط بازار هدایت شود. ارزش‌گذاری براساس عواملی مانند جریان نقدی قابل انتظار در آینده و نرخ بهره تعیین می‌گردد. در مقابل فرایند کشف قیمت توسط بازارها هدایت می‌شود و به وضعیت عرضه و تقاضا بستگی دارد و می‌تواند مدام در حال تغییر باشد.

اهمیت کشف قیمت

درک اهمیت کشف قیمت مهم است زیرا بازارها دائماً در حال تغییر هستند و ارزیابی اینکه یک سهام تا چه میزان خریداری شده است در تصمیم‌گیری برای خرید و فروش مؤثر است. در این حالت معامله‌گر می‌تواند بفهمد که یک سهم بیشتر و یا کمتر از ارزش بازار در حال معامله می‌باشد. این موضوع به سرمایه‌گذار جهت باز کردن یک موقعیت کوتاه‌مدت و یا بلندمدت کمک خواهد کرد. کشف قیمت در قلب هر مبادله‌ای قرار دارد و ارزش یک دارایی را تعیین می‌کند. البته همان‌طور که قبلاً توضیح داده شد، کشف قیمت با ارزش‌گذاری متفاوت است.

کشف قیمت در عرضه‌های اولیه

دو روش جهت عرضه اولیه سهام وجود دارد:

1) ثبت دفتری
2) عرضه عمومی به روش حراج

در روش ثبت دفتری یک پذیره‌نویس سعی در تعیین نمودن قیمت پیشنهادی عمومی (IPO) دارد. در نمودار تقاضا به روش ثبت دفتری درخواست سرمایه‌گذاران نهادی لحاظ می‌گردد، در حالیکه در روش عرضه عمومی به روش حراج درخواست تمام سرمایه‌گذاران لحاظ می‌شود. چناچه بتوان قیمت اصلی عرضه عمومی را تعیین کرد، تأثیر فراوانی بر میزان موفقیت عرضه اولیه دارد. کشف قیمت قبل از رسیدن به قیمت انتشار، شامل ثبت تقاضای سرمایه‌گذار برای سهام است. این قیمت باید به نحوی باشد که هم شرکت عرضه‌کننده و هم سرمایه‌گذاران متقاضی، راضی باشند.

نتیجه‌گیری

همانطور که یافته‌ها نشان می‌دهند، تابع کشف قیمت می‌تواند از طریق یک فرآیند خود سازمان‌یافته محقق شود. سرمایه‌گذاران در بازار با هدف به حداکثر رساندن قیمت سهام معامله می‌کنند. قیمت از طریق رفتارهای معاملاتی ایجاد می‌گردد. در حالت تعادل بین عرضه و تقاضا، قیمت یک سهام می‌تواند به‌طور کامل اطلاعات مربوط به عوامل بنیادی را منعکس کند؛ در چنین شرایطی بازار کارآمد است.

 

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©