کانال و تکنیک های آن

تکنیکال


کانال ها در تحلیل تکنیکال، حالت مفید دیگری از تکنیک خط روند می باشند. بعضی اوقات روند قیمت بین دو خط موازی (خط روند اصلی و خط کانال) شکل می گیرد. همواره وقتی چنین کانالی به وجود بیاید و تحلیل گر از وجود آن آگاه شود، می تواند نتایج مفیدی از آن به دست آورد. در این مقاله به معرفی خط کانال در تحلیل تکنیکال و نکاتی کلیدی در رابطه با آن می پردازیم، با ما همراه باشید.

rAJggNOKL63ozgmHrxYGeXmbuGlfh1GxZooEU1dp.png

روند حرکتی بازار به گونه ای است که غالباً علاقه مند است ساختارش به صورت کانال باشد، یعنی در یک محدوده قیمتی کانالیزه نوسان نماید. این کانالها می تواند جهت گیری ها و شیب های متفاوتی داشته باشد. همانند تقسیمات روند، ما سه کانال حرکتی داریم که عبارتند از: کانالهای صعودی، نزولی و خنثی. در شکل زیر به ترتیب کانالهای صعودی و خنثی و نزولی را شاهد هستیم. برای رسمیت یافتن، نیازمند حداقل ۵ تماس است که دو تماس برای هر باند الزامی است.

AYovRXDtD9g4Sytze8wQsZ66CGaaFFQUTlnBT2Z0.png

قوانین مهم برای کانال‌ها:

باید یادآور شد که هرچه شیب کانال به زاویه ۴۵ درجه نزدیک تر باشد کانال منطقی تر و معتبرتر است. معمولاً در یک روند صعودی معامله گران در کف کانال وارد معامله خرید میشوند و در روند نزولی در سقف کانال وارد معامله فروش می شوند. در یک کانال خنثی بیشتر نوسان گیری انجام میشود. نکته ی دیگری که باید به آن دقت نمود این است که گاهی ممکن است نفوذ مقطعی قیمت داخل کانال را داشته باشیم که نباید از آن به شکست کانال تعبیر نمود. برای شکست کانال یک کندل قدرتمند و یک کندل تثبیتی نیاز داریم.

معمولا زمانی که بازار با قدرت از کانال بیرون می رود، حرکتی معادل عرض کانال بعد از خروج انجام می دهد. باید دقت نمود که معمولا بازار علاقمند است در خلاف جهت حرکتی کانال، کانال را بشکند، چنانچه در جهت حرکتی کانال شکسته شود احتمالا مجددا قیمت به داخل کانال باز می گردد. به عنوان مثال در شکل زیر می بینیم که قیمت از باند کانال صعودی خارج شد، اما مجددا به داخل کانال برگشت.

8yY4JpyhU1nuIXYGDvdkIk3oAmk5XLc6KWZ75hkB.jpg

یا در کانال نزولی زیر قیمت پس از خارج شدن از کف کانال نزولی، مجددا به داخل کانال برگشت.

lc8olNOfq8zjMVLDdrYSJGLK28b88VnCT0Hbl1vo.png

در حقیقت کانالیزه کردن نمودار یک حسن بسیار بزرگ دارد و آن این که هم قیمت ورود و هم قیمت خروج را تا حدود زیادی می توانیم تشخیص دهیم، به عنوان مثال در یک روند نزولی در سقف کانال می توانیم وارد معامله فروش شویم (در بازارهای دو طرفه) و در کف کانال معامله خود را ببندیم. بعنوان مثال در شکل زیر در سقف سوم وارد معامله فروش می شویم و در کف کانال معامله خود را می بندیم. همان طور که در شکل مشخص است، بازار هر بار که به سقف کانال می رسد، ریزش مناسبی را تجربه می کند. بعضی از معامله گران پرریسک در روند نزولی در کف کانال نیز خرید انجام می دهند و در سقف می بندند، توصیه به معامله گری در جهت عکس نمی شود به خصوص اگر شیب کانال زیاد باشد.

Ga9r1zBtGKDNoI3XkdFiFSAoopqCes4Nk84585YU.png
به عنوان نمونه ای دیگر در شکل زیر می بینیم که قیمت در یک کانال صعودی در حرکت بوده، بعد از شکسته شدن کانال، قیمت به اندازه عرض کانال حرکت خواهد کرد.

ytCUb6DXE3KXCEzJUn2BXRauDh1KP7X5i2iUx1h4.png

در مقاله های بعد به کانال رگرسیون خواهیم پرداخت که در رسم کانال در اصلاحی ها بسیار پر کاربرد و از اعتبار بیشتری برخوردار است.


برگرفته از کتاب " دوئل با روند " - نوشته نیما آزادی

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©