چگونگی انتخاب صنعت در تحلیل بنیادی

بنیادی

Y2AzJIXhVk1CeVewTcKXWNolBBXcDYzJNOOQ9czZ.jpg

یکی از راه‌های انتخاب سهام مناسب و سودده در بازار سرمایه، انتخاب صنعت سازگار با شرایط فعلی شما می‌باشد. می‌توان گفت که تحلیل صنعت یکی از مهمترین زیر شاخه‌های تحلیل بنیادی به شمار می‌رود و به سرمایه‌گذاران این قدرت اختیار را می‌دهد تا با انتخاب صنعت مناسب، شرکت مطلوب را انتخاب کنند و به ارزشیابی آن سهام بپردازند. برای انتخاب یک صنعت مناسب نیاز به تحلیل دقیق و روش‌هایی جهت طبقه‌بندی است. بهترین روش برای تحلیل صنعت، استفاده از روش‌های حرفه‌ای تحلیل مالی و اقتصادی شرکت‌ها و دوری از شایعات بازار سرمایه می‌باشد. جهت تحلیل بازار بورس به تحلیل بنیادی (فاندامنتال)، تحلیل تکنیکال، تابلوخوانی، روانشناسی بازار بورس و مدیریت سرمایه نیاز داریم. پس از تحلیل شرایط کشور از لحاظ سیاسی، بین‌المللی و غیره، عوامل تأثیرگذار بر صنایع را بررسی و با توجه به شرایط فعلی کشور، صنایع مناسب برای سرمایه‌گذاری را انتخاب می‌کنیم.

تحلیل اوضاع اقتصادی کشور و صنعت مورد نظر

در این مرحله شناخت وضعیت کلی حاکم بر کل بازار کشور و صنعت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و شامل بررسی شاخص‌‌های کلان اقتصادی مانند تولیدات ملی، واردات و صادرات، نرخ‌های رشد اقتصادی، رو به رشد بودن محصولات یا خدمات صنعت مورد نظر، تهدید رقبا، محدودیت کالاهای جانشین آن صنعت و غیره، می‌باشند.

عوامل مطلوبی که در صنعت مشاهده می‌شود:

- تقاضای رو به رشد و فزاینده برای محصولات یا خدمات آن صنعت.

- برخورداری از ویژگی ممتاز؛ به گونه‌ای که محصولات مشابه خارجی یا رقیب، تهدیدی جدی برای نفوذ در بازار داخلی نباشند. ویژگی ممتاز می‌تواند از نیروی کار ماهر و متخصص، اسم و رسم تجاری مناسب، فناوری پیشرفته تولید و سهم بازار درخور توجه ناشی شود.

- محدود بودن کالاهای جانشین برای محصولات آن صنعت؛ که در این حالت هر چقدر تعداد کالاهای جانشین محدودتر باشد، موقعیت بازاری آن صنعت، مطلوب‌تر خواهد بود.

- دخالت محدود ارگان‌های تصمیم‌گیرنده دولتی در تعیین قیمت محصولات صنعت و کیفیت فعالیت آن‌ها یک عامل مثبت تلقی می‌گردد، زیرا مداخله نهادهای دولتی در فعالیت شرکت‌ها و اتخاذ تصمیمات اثرگذار توسط آن‌ها موجبات تضعیف حیطه عملکرد مدیریت و نوسانات حاد قیمت سهام و بازده شرکت را فراهم می‌آورد.

- استراتژیک بودن محصولات صنعت و نیز گاهی فشردگی بازار صنعت مورد نظر باعث می‌گردد که رقبای جدید به آسانی وارد آن صنعت نگردند و بازار صنعت دستخوش نوسانات ناشی از ورود آنها قرار نگیرد.

چرخه تجارت شرکت‌ها

صنایع دارای سه مرحله رشد، توسعه و تثبیت هستند. در مرحله رشد، با افزایش تقاضا رو به رو هستیم و شدت گرفتن رقابت، باعث حذف شدن شرکت‌های ضعیف در صنعت می‌گردد. ریسک در شرکت‌های تازه تأسیس، بسیار بالا می‌باشد. در مرحله توسعه، شرکت‌هایی که از مرحله رشد در بازار به فعالیت خود ادامه دادند، با رشد ملایمی به حرکت خود ادامه می‌دهند و گاهی با کاهش قیمت مواجه می‌شوند. شرکت‌ها در این مرحله به سوددهی می‌رسند و می‌توانند سود خود را تقسیم کنند. در مرحله تثبیت، رشد نسبت به مرحله توسعه با کاهش مواجه می‌شود و با افزایش رقبا، امکان دارد میزان سوددهی افت کند. در کنار رشد صنایع، انتظار رکود نیز می‌رود. در تحلیل و انتخاب صنایع، عملکرد گذشته صنعت، شرایط رکودی سال‌های اخیر، رقابت‌پذیری و پیش‌بینی آینده صنعت بررسی می‌شود و برای ارزیابی کوتاه مدت صنعت، سوددهی، تعیین جهت نرخ بهره و میزان p/e مورد مقایسه قرار می‌گیرد. 

 

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©