پیوت های بازار را بشناسید

تکنیکالمفاهیم

پیوت‌ها سطوح محوری و برگشت بازار می‌باشند که بازار اگر صعودی بود، شروع به ریزش می‌کند و یا اگر نزولی بود، شروع به رشد می‌کند. در کل پیوت‌ها در دو حالت عام و خاص استفاده می‌گردند، حالت عام که در این بخش تشريح خواهد شد، سطوح کلیدی و برگشت بازار می‌باشند و در حالت خاص که مربوط به مباحث مدرن تکنیکال می‌باشد‌، سطوحی که مستعد تبدیل شدن به حمایت و مقاومت هستند. پیوت‌های سنتی به دو دسته تقسیم می‌شوند: یکی پیوت‌های مینور (کوچک) و دیگری پیوت‌های ماژور (بزرگ).

پیوت‌های مینور

 پیوت‌های مینور سطوحی هستند که برگشت‌های قیمتی از این سطح، جزیی و محدود می‌باشد، به عبارت دیگر برگشت‌های محسوسی در قیمت شاهد نیستیم و این سطوح در حقیقت جاهایی است که غالباً بازار در فکر نقد کردن معاملات خود می‌باشد و کمتر معامله‌گران معکوس (بازارهای دوطرفه)، وارد بازار می‌شوند. به عنوان مثال در شکل زیر پیوت‌های مینور نشان داده‌ شده و مشخص است مینورها نوسانات جزیی بازار هستند و برآیند پیوت‌های مینور بازار یک حرکت بزرگ را تشکیل می‌دهد.

qJsJ6V6wSazLlWYBMtIgR9umMhr6pPU8igzy2nNO.jpg

یکی از دلایلی که معامله‌گران معاملات خود را با سود کم می‌بندند اسیر شدن در پیوت‌های مینور می‌باشد، این پیوت‌ها در کنار جو روانی، سبب می‌گردد که معامله‌گران آماتور تصور کنند بازار در حال برگشت بزرگی است و معاملات خوب خود را اغلب با یک پنجم سود واقعی ببندند. پیوت‌های مینور در حقیقت سطوحی هستند که معامله‌گران کوتاه مدتی، شناسایی سود می‌کنند و به دلیل نقد کردن معاملات، قیمت‌ها اندکی برمی‌گردند؛ اما قیمت مجدد در جهت روند اصلی خود حرکت می‌کنند. بنابراین افرادی که معامله‌گر میان مدتی هستند، نباید تحت تأثیر مینورها قرار گرفته و پوزیشن‌های خود را با سود اندک ببندند. در حالی که می‌توانند سود بسیار بیشتری کسب نمایند.

 مشکل بزرگی که بسیاری از معامله‌گران بازار، به خصوص تازه کارها، با آن روبرو هستند محدود کردن سود و باز کردن حد ضرر می‌باشد، بدین صورت که حد سودشان در مرحله اول ماژور است و حد ضرر خود را بر اساس ماژورها تعیین می‌کنند. اما شرایط روحی و روانی و شرایط حاکم بر بازار سبب می‌گردد که معامله‌گران در مینورها معاملات خود را ببندند و نسبت ریسک به بازده نامعقول باشد و در بلند مدت برآیند ضرر شود.

در بازار ارز به دلیل تعدد خبرهای روزانه معمولاً شاهد حرکات هیجانی در هنگام انشار اخبار هستیم. چنانچه افرادی در تایم فریم بیش از یک ساعته تحلیل می‌کنند، نباید نوسانات جزیی بازار در تایم فریم‌های پایین‌تر، آن‌ها را تحت تأثير قرار داده تا معاملات خود را ببندند. عموماً روند حرکتی بازار، در قالب برآیند وضعیت اقتصاد کشورها شکل می‌گیرد و انتشار یک خبر در یک ساعتی از روز چنانچه در خلاف روند حرکتی بازار باشد، تنها قادر است یک مینور را ایجاد نماید و چنانچه در جهت روند باشد، می‌تواند شتاب حرکتی را سرعت بخشد. بنابراین چنانچه روند حرکتی ما در بلند مدت صعودی است و خبری خلاف جهت معامله ما منتشر می‌شود، نباید باعث گردد که از معامله خارج شویم.

پیوت‌های ماژور

پیوت‌های ماژور سطوح برگشت کلیدی بازار می‌باشند. در این سطوح معمولاً بسیاری از معاملات نقد می‌شود، معامله‌گران معکوس وارد بازار شده و شاهد برگشت‌های محسوسی در بازار هستیم. به عنوان مثال در شکل زیر ماژورهای اصلی بازار مشخص شده‌است و می‌بینیم که در این سطوح بازار شاهد برگشت‌های کلیدی و ملموسی می‌باشد. در این شکل ما بدون این که به نوسانات مقطعی بازار توجه کرده باشیم، تنها در پی یافتن سطوح برگشت بزرگ هستیم.

Lj3NGtOhpHM2SbMT5rHFJBCL2aKGBIrttHFTYX6v.jpg

یکی از مواردی که باعث می‌شود بتوانیم در بازار سود بیشتری کسب کنیم و میزان ریسک معاملات را پایین بیاوریم، شناسایی درست پیوت‌های ماژور می‌باشد. در شکل بالا هیچ شکی وجود ندارد که سطوح نشان داده شده سطوح کلیدی و برگشتی اصلی در بازار می‌باشد و سطح دیگری در شکل نداریم که مشکوک به ماژور بودن باشد. شناسایی درست ماژورها در هر سیستم معاملاتی چه سنتی و چه مدرن کاملاً لازم و ضروری است، به عنوان مثال افرادی که با سیستم‌هایی مانند واگرایی‌ها، امواج الیوت، الگوهای هارمونیک و غیره معامله می‌کنند باید به درستی مفهوم و منطق ماژور را درک کرده باشند. عدم درک صحیح این پارامتر، سبب می‌گردد موج شماری‌ها به مشکل بربخورد، نقاط رسم چنگال به درستی انتخاب نشود و الگوهای هارمونیک به درستی عمل نکند.

بنابراین به نظر می‌رسد که شناسایی درست پیوت ماژور یک اصل اساسی در بازار می‌باشد که فقدانش منجر به بروز اشتباهات پی در پی در بازار می‌شود. برای شناسایی ماژورها بهترین ابزار چشم انسان است، بدین صورت که چشم به راحتی قادر است بیش از ۷۰٪ ماژورها را تشخیص دهد. اما در ۳۰٪ باقی مانده یک سری تکنیک‌هایی وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان به راحتی ماژورهای مشکوک را شناسایی نمود.

شناسایی درست مفهوم مینور و ماژور چند حسن اساسی دارد که عبارتند از:

1- چنانچه سطوح ماژور به درستی شناسایی شود، به وسیله آن می‌توان روند اصلی بازار را به دقت تشخیص داد.
2- مینورها نوسان‌های مقطعی و هیجانات بازار می‌باشند، اگر بتوانیم مینور را از ماژور تمیز دهیم، درگیر هیجانات بازار نشده و دست به حرکات احساسی در بازار نمی‌زنیم.
3- شناخت صحیح ماژورها می‌تواند حد ضررهای امن و پرقدرتی برایمان به ارمغان بیاورد، در حقیقت انتخاب یک حد ضرر مناسب، نخستین گام یک پوزیشن منطقی و اصولی است.
4- شناخت درست ماژورها در بسیاری از تکنیک‌های معامله‌گری اعم از کلاسیک، هارمونیک و امواج می‌تواند بسیار مثمر ثمر و کارا باشد.
5- انتخاب صحیح و درست ماژورها، معامله‌گر را از سردرگمی در بازار مبرا می‌کند.


بخشی از این مقاله برگرفته از " کتاب دوئل با روند " می‌باشد.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©