مرحله پیش ‌گشایش در بورس

مفاهیم

بازار بورس را می‌توان اقیانوسی از اصطلاحات دانست که آشنایی با آن‌ها در عملکرد شما تأثیر بسیاری دارد. مرحله پیش گشایش یکی از کلیدی‌ترین واژه‌های دنیا سرمایه‌ است، چرا که به اولین مرحله از بازار گفته می‌شود و توجه به آن در کسب سود اهمیت زیادی دارد. به طور کلی پیش گشایش به 15 دقیقه قبل از شروع معاملات که امکان ثبت سفارشات وجود دارد، گفته می‌شود و نشان‌دهنده روند شکل‌گیری صف خرید و فروش در هر نماد و گویای وضعیت آن نماد و شاخص‌های بازار بورس در روز معاملاتی جاری است. در واقع هدف مرحله پیش گشایش این است که خریداران و فروشندگان با توجه به در نظر گرفتن اخبار و تحولات روز سفارشات خود را وارد سیستم نمایند. به عبارتی اقدام به کشف قیمت کنند.

نکته مهمی که در طی ساعت 8:45-9 باید به آن توجه کنید این است که در این زمان هیچ نوع معامله‌ای انجام نمی‌شود بلکه تنها امکان ثبت، ویرایش و یا حذف سفارشات سهامداران وجود دارد.

پیش گشایش برای همه سهم‌ها اتفاق می‌افتد، شاید در حالت عادی و انجام معاملات در نمادهایی که صف خرید و صف فروش ندارند، مرحله پیش گشایش کاربرد چندانی نداشته باشد، اما برای خرید و یا فروش سهامی که صف سنگین دارند، سهامداران تمام تلاش خود را می‌کنند تا سفارش خود را در دقایق اولیه مرحله پیش گشایش به ثبت برسانند؛ هر چه ثبت سفارش سریع‌تر انجام شود، امکان موفقیت در صف‌های سنگین خرید و فروش بیشتر است، در چنین شرایطی اهمیت این مرحله مورد توجه واقع می‌شود. به سرمایه‌گذارانی که برای رهایی از ماندن در صف به ثبت سفارش در مرحله پیش گشایش روی می‌آورند به اصطلاح "سر خطی زدن" می‌گویند.

قیمت سهام در هر روز معاملاتی متغیر است و وجود پیش گشایش تأثیر مهمی بر قیمت سهام در آن روز دارد. در مدت زمان پیش گشایش هیچ معامله‌ای صورت نمی‌گیرد. شما می‌توانید تعداد سفارشات و قیمت‌های مختلفی که برای یک سهم ثبت می‌شود را مشاهده کنید. در طول این زمان ممکن است در برخی سهام شاهد صف خرید و در برخی دیگر شاهد صف فروش باشید. همچنین سهامی هم وجود دارند که در قیمت‌های مختلف سفارش‌گذاری می‌شوند.

بهتر است در این جا با یک اصطلاح دیگر در بورس آشنا شویم:

اردر ترس

در واقع موضوع اردر ترس خارج از این مقاله است، اما به دلیل اینکه بازیگران سهم با استفاده از آن سعی در ایجاد هیجان و گول زدن سهامداران را دارند لازم است که به آن اشاره شود. اردر ترس به سفارشات با حجم‌های سنگینی اشاره می‌کند که توسط سهامداران حقوقی و یا بازیگران سهم در مرحله سفارش‎گیری ثبت می‌شوند. این افراد، در مرحله سفارش‌گیری اقدام به ثبت سفارش خرید و یا فروش با حجم بالا می‌کنند و با تشکیل صف‌های خرید و یا فروش سنگین، سرمایه‌گذاران تازه وارد در بازار سهام را گول می‌زنند و آن‌ها را تشویق به ورود صف‌های خرید و فروش سنگین در آن سهم می‌کنند. سپس پیش از اتمام زمان پیش گشایش، سهامدار حقوقی و یا بازیگران سهم، اقدام به باز پس‌گیری سفارش خود می‌نمایند و به این صورت موفق می‌شوند تا با فریب سهامداران حقیقی، سهام خود را با قیمت بالا بفروشند و یا با قیمت پایین خریداری نمایند. به شما پیشنهاد می‌شود که اگر قصد دارید اقدام به ثبت سفارش سهمی در مرحله سفارش‌گیری نمایید، از ارزش واقعی آن سهم اطمینان کسب کنید.

 استراتژی سرمایه‌گذاری مناسب در بورس به شما برای برای شناخت این شرایط کمک می‌کند، توجه کنید که بدون آگاهی و فقط با مشاهده حجم سفارشات اقدام به انتخاب سهم برای سرمایه‌گذاری نکنید.

نحوه انجام معاملات در مرحله پیش گشایش

نحوه انجام معاملات در مرحله پیش گشایش به این صورت است که افراد قیمت مورد نظر سفارش خود را ثبت می‌کنند اما باید بدانید که تأیید نهایی سفارش آنها قطعی نخواهد بود، زیرا سفارش آن‌ها باید توسط ناظران بازار و همچنین بازرسان بورس کالا مورد بررسی قرار گیرد.

در چه شرایطی سفارشات ثبت شده در مرحله پیش گشایش حذف می‌شوند؟

از مهمترین دلایلی که سفارشات در مرحله پیش گشایش حذف می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- ثبت قیمت غیرواقعیسفارشات یکی از دلایل حذف سفارش سهامداران در مرحله پیش گشایش است، یعنی سفارش آن دسته از سهامدارانی که در این مرحله، سفارشاتی با قیمت بالاتر از ارزش اسمی سهام ثبت می‌کنند، حذف می‌گردد.
- سفارش افرادی که ثبات عملکرد ندارند و دائم در حال حذف و ویرایش سفارش هستند نیز تایید نخواهد شد.
- ثبت سفارش سهامدارانی که به قیمتی که در مرحله گشایش یا مچینگ باز می‌شود، قیمتی بالاتر یا پایینتر از سرخط را با توجه به وضعیت معامله خود (خرید یا فروش) در نظر می‌گیرند.

اگر سفارشات سرمایه‌گذاران بازار بورس در لحظات پایانی مرحله پیش گشایش ثبت شود و یا سفارش خود را بعد از کشف قیمت و قیمت‌های سرخط وارد نمایند در پروسه کشف قیمت اخلالی بوجود نخواهد آمد.

قیمت نظری گشایش چیست؟

به قیمتی که سهامداران در مرحله پیش گشایش با هم توافق می‌کنند، قیمت نظری می‌گویند.

 

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©