واچ لیست سهام در بورس

مفاهیم

قبل از خرید یک سهم در بازار سرمایه، در ابتدا باید آن را به دقت بررسی کنیم. گاهی این بررسی منجر به خرید یک سهم نمی‌شود ولی سبب می‌گردد ما یک فهرست از سهم‌ها، مطابق با آنچه از سرمایه‌گذاری خود انتظار داریم، تشکیل ‌دهیم. این لیست از اوراق بهادار ممکن است متشکل از ده‌ها یا حتی صد‌ها ابزار تجاری باشد که ما را در تصمیم‌گیری بهتر، منطقی‌تر و به دور از احساسات یاری می‌دهد. به این لیست واچ لیست (watch list) یا فهرست تحت نظر گفته می‌شود. در بیشتر پلتفرم‌های معاملاتی، امکان اضافه یا کم کردن نماد تجاری شرکت‌های بورسی وجود دارد تا در صورت لزوم معامله‌گران بتوانند آن‌ها را بررسی نمایند. موفقیت در بازارهای مالی نیازمند یک استراتژی قوی است و وجود واچ لیست به ما کمک می‌کند تا موقعیت‌های معاملاتی مناسب را بر اساس استراتژی خود فراموش نکنیم و در بهترین زمان ممکن به معاملات ورود کنیم.

Pzfnnfe0nYv7gybLSOwRwRkqSNuZmR3Hap3vuXqB.jpg

لیست منظم نیازمند درک درست از فضای بازار، تأثیر سطوح مختلف سرمایه بر توسعه قیمت و نحوه واکنش بخش‌های مختلف به فاکتورهای تاثیرگذار در طول زمان است. ممکن است که یک سرمایه‌گذار به خریدن یک سهام در صنعتی خاص مشتاق باشد، اما به طور کلی ارزش آن سهم بیش از حد انتظار باشد در نتیجه سرمایه‌گذار آن سهام را در واچ لیست خود قرار می‌دهد و در فواصل زمانی مناسب آن را بررسی و ارزیابی می‌کند و در زمان مناسب برای خرید اقدام می‌کند.

ویژگی‌های یک واچ لیست

حذف موارد لازم: بعد از بررسی مجدد، برخی از سهامی که در نظر دارید به دلایل مختلف از لیست شما خارج می‌شوند.
رعایت نظم: برای دسترسی آسان و سریع به اطلاعات، باید آن‌ها را طبقه‌بندی کرد؛ برای این کار می‌توان از نرم‌افزار اکسل استفاده نمود.
اطلاعاتی که مورد نیاز می‌باشد را یادداشت کنید: سود ماهانه، سرمایه و دارایی شرکت دارنده سهام و غیره اطلاعاتی است که شما برای بررسی سهام به آن احتیاج دارید.

در صورتی که یک سهام را به فهرست خود اضافه می‌کنید، دلیل خود را نیز بنویسید.

اطلاعاتی را که در یک واچ لیست به دست می‌آوریم شامل این موارد هستند:

- تاریخچه سرمایه و سود سال‌های قبل شرکت‌ها
- میزان سرمایه جاری شرکت‌ها
- میزان فروش ماهیانه شرکت‌ها
- مبلغ فروش ماهیانه شرکت‌ها
- سود ماهانه در سال جاری
- مبلغ سود خالص فصلی
- مبلغ DPS

اهمیت ساختن یک واچ لیست برای معامله‌گران

عدم فراموشی: هنگامی که یک سهم مناسب را در نظر دارید ولی نمی‌توانید آن سهم را بخرید، آن سهم را به واچ لیست خود اضافه کنید. به این ترتیب علاوه بر بررسی سهم، در زمان مناسب آن سهم را می‌خرید و امکان فراموش کردن آن از بین می‌رود.

تشخیص معاملات مشکوک: در بعضی موارد سهامداران با توجه به میزان خرید حقوقی‌ها و حقیقی‌ها در برخی از سهم‌ها متوجه معاملات مشکوک می‌شوند. به همین دلیل سهام را در واچ لیست قرار می‌دهند تا در روزهای آینده آن را بررسی ‌کنند.

فعالیت شرکت‌های بورسی را تشخیص دهید: برخی اوقات تحلیل‌گران سهامی را شناسایی می‌کنند که پیش‌بینی می‌شود ممکن است در آینده سودده باشد به همین دلیل آن سهم را در واچ لیست خود قرار می‌دهند تا در صورت تایید احتمالات و پیش‌بینی‌ها در آینده اقدام به خرید نمایند. این پیش‌بینی‌ها از طریق تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال صورت می‌پذیرد.

تهیه واچ لیست از تحلیل‌اپ

pot7Q11zG1dxbvqiSTUAZ1xLvOSvd69GdOjACrVm.png

 روزانه برخی نمادهای منتخب از زاویه خرید و فروش عمده‌ها بررسی می‌شود و در مطلبی تحت عنوان رصد معاملات عمده رأس ساعت 8:30 صبح در تحلیل‌اپ بارگزاری می‌گردد که می‌تواند به معامله‌گر در پیداکردن سهام منتخب برای قرار گرفتن در واچ لیست بسیار کمک کند.

واچ لیست خود را در تحلیل‌اپ بررسی کنید

یکی از امکاناتی که تحلیل‌اپ در اختیار شما قرار می‌دهد، رصد معاملات عمده بازار می‌باشد. اگر به دنبال نمادهای خاصی هستید، با ایجاد حساب کاربری، واچ لیست خود را بسازید. این امکان فراهم شده است تا در پروفایل خود قسمت "پرتفوی من" نمادهای مورد نظر خود را انتخاب و اطلاعات مورد نیاز را مشاهده کنید.

b4tZM63llgMBGLnIZxpUdySnEgsgWKluFQnlNWlX.jpg

در صفحه تحلیل‌ها، با فعال کردن گزینه "پرتفوی" در گوشه بالای سمت چپ صفحه می‌توانید به بررسی نمادهای مورد نظر خود بپردازید.

rlIEFu3vFP11VhIyTxPIeer3sMm9L0RaaB8p7nJs.jpg

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©