هوش سرمایه گذاری

مفاهیم

بسیاری از افراد معتقدند که در شرایط اقتصادی کشور، پس‌انداز کردن پول روش عاقلانه‌ای نیست. افزایش هزینه‌ها و کاهش قدرت خرید، بسیاری از مردم را مجبور می‌کند تا به آینده بیندیشند. به همین دلیل عموم مردم به دنبال راهی برای افزایش سرمایه خود هستند. افراد زیرکی که هوش مالی بالایی دارند، در تلاش برای کسب درآمد بالاتر هستند. یکی از بهترین روش‌ها برای کسب درآمد، سرمایه‌گذاری می‌باشد. اما بهترین روش سرمایه‌گذاری در ایران چیست و برای سرمایه‌گذاری در زمان تحریم‌ها، چه ریسک‌ها و سودهایی در بازارهای مالی وجود دارد؟

سرمایه‌‎گذاری در علم مالی این‌گونه تعریف می‌شود:

فرد یک دارایی مالی همچون سهام را می‌خرد و پیش‌بینی می‌کند که قیمت این دارایی در آینده افزایش می‌یابد؛ در نتیجه با خرید دارایی به مبلغ پایین و فروش آن به مبلغی بالا، سود به دست خواهد آورد.

oYq5F9IRUidjpdE5WUfCoFNf113p5LilmNPjSkIu.jpg

بازار مالی را می‌توان به چند دسته تقسیم‌‌بندی کرد، این بازارها با توجه‌ به موقعیت و شرایط زمانی شکل‌ می‌گیرند و گروهی طرفداران بیشتری را به خود جذب کرده‌اند؛ هرچند هنوز هم معاملات به ‌تمامی روش‌ها در جهان صورت می‌گیرد.

از منظر طول عمر، بازار مالی به سه دسته تقسیم می‌شود:

1) بازارهای سنتی و قدیمی: منظور همان سرمایه‌گذاری روی کالاهای فیزیکی و نگهداری از آن‌ها به امید بالارفتن قیمتشان در آینده است؛ همانند: سرمایه‌گذاری در طلا و سکه، خودرو، خرید و فروش ملک و مسکن، سرمایه‌گذاری در بانک، سرمایه‌گذاری در بازار ارز و غیره. در آمریکا هم بازار بورس و اوراق قرضه، بازاری سنتی است و تعداد زیادی از مردم در این بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند.
2) بازارهای جدید: مانند بازار سهام، اوراق و صندوق‌های سرمایه‌گذاری
3) بازارهای نوظهور: مانند سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها، بیت‌کوین، فارکس و غیره

بازار معاملات را بر اساس دسترسی آسان، به دو دسته تقسیم می‌کنند:

1) بازارهایی با معاملات حضوری: خریدار به‌صورت حضوری و فیزیکی به خرید دارایی می‌پردازد.
2) بازارهایی با معاملات غیرحضوری: خریدار با استفاده از تلفن، اینترنت و غیره، به ‌صورت غیرحضوری به خرید دارایی می‌پردازد.

امروزه بازارهای خلاقانه و مدرنی در جهان به وجود آمده‌اند که توان تولید درآمد بالایی را دارند. در زیر به برخی از بازارهای حضوری و غیرحضوری و ویژگی‌های آن اشاره شده است.

سهام: ریسک‌پذیری، خرید و فروش غیرحضوری
اوراق با درآمد ثابت: سود کم، خرید و فروش غیر حضوری
طلا و سکه: ریسک گریزی، نوسان شدید قیمت با عوامل غیر اقتصادی
ارز دیجیتال: نوسان شدید قیمت با عوامل غیر اقتصادی، ایجاد محدودیت از سمت دولت‌ها به دلیل پولشویی
کالاهای فیزیکی: نیازمند سرمایه بالا، ریسک نقدشوندگی، نیازمند فضای فیزیکی
مسکن: ریسک نقدشوندگی، ریسک رکود، نیازمند سرمایه زیاد
ارز: نوسان شدید قیمت با عوامل غیر اقتصادی، نیازمند سرمایه زیاد برای کسب سود بالا

سرمایه‌گذاران باید با بررسی و تحلیل سهام و توجه به ریسک‌های بازار اقدام به سرمایه‌گذاری نمایند. آن‌ها می‌توانند از ابزارهای تحلیل بازار، آینده آن بازار را پیش‌بینی کنند و تبدیل به یک سرما‌یه‌گذار موفق شوند.

انواع سرمایه‌گذاری اینترنتی

گسترش اینترنت در سراسر کشور و نفوذ آن به همه کسب و کارها سبب افزایش بازدهی و سهولت در انجام فرآیندها در کلیه امور شده است. اینترنت باعث شده است تا فعالیت‌های روزمره نیز با سرعت و اثر بخشی بهتری صورت گیرد؛ از جمله می‌توان به خرید اینترنتی، استفاده از درگاه‌های بانکی و غیره اشاره کرد. در دنیای سرمایه‌گذاری هم خرید سهام، ارزهای دیجیتال نظیر بیت‌کوین، فارکس، اوراق مشارکت و سکه آتی و غیره بصورت آنلاین انجام می‌شود. در ادامه این مقاله قصد داریم به انواع سرمایه‌گذاری اینترنتی بپردازیم.

4h3CMfJjEDADx8KAvzGf4uwL6w44fuVsU2MXGBF8.jpg

خرید و فروش سهام، اوراق مشارکت و آتی سکه

با توجه به الکترونیکی شدن معاملات سهام و ورود اینترنت دیگر نیازی به مراجعه حضوری به تالار بورس نیست و با دریافت کد بورسی، نام کاربری و رمز عبور از یکی از کارگزاری‌ها می‌توان به معاملات آنلاین در بورس دسترسی داشت. کارگزاری الوند با سامانه هوشمند و به روز خود توانسته است شرایطی را فراهم کند که مشتریان در کمتر از 4 دقیقه و کاملا غیرحضوری کد بورسی خود را دریافت کنند و از آموزش‌ها و امکانات تحلیل‌اپ بهره‌مند شوند. از جمله امکاناتی که تحلیل‌اپ در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد:

- تحلیل‌های جامع تکنیکالی و بنیادی 
- جداول جهش حجم
- رصد پول درشت
- امکان فعالیت و گفتگو با حرفه‌ای‌های بازار در گفتمان

فارکس

منظور از بازار مبادلات ارز خارجی (Foreign Exchange) یا به اختصار فارکس (FOREX)، همان تبدیل ارز یک کشور به کشوری دیگر جهت تجارت یا گردشگری است. این بازار، یک بازار دو طرفه است که سرمایه‌گذاران از نوسانات ارزی آن بهره می‌برند.

ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال (Cryptocurrency) شکل خاصی از پول دیجیتال است که بر پایه علم رمزنگاری ایجاد شده است. بیشتر ارزهای دیجیتال برای بهره‌مند شدن از ویژگی‌های اساسی مانند غیرمتمرکز بودن، شفافیت و تغییرناپذیر بودن از بلاک چین استفاده می‌کنند. نوسان بالایی که این نوع از ارزها دارند باعث افزایش استفاده از دستگاه‌های استخراج (Mining) جهت ایجاد ارز شده است. البته نبود ساز و کار حمایتی قانونی و محدودیت‌های اعمال شده از طرف دولت‌ها سبب شده است که این ارزها با نوسان‌های زیادی همراه باشند.

استارتاپ‌ها

سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها، روشی است که اغلب سرمایه‌گذاران به آن نمی‌پردازند. به این سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری خطرپذیر یا سرمایه‌گذاری جسورانه می‌گویند. این نوع از کسب و کارها می‌توانند در آینده‌ای نزدیک با رشد سریع خود، سود فراوانی بدست آورند.

چرا سرمایه‌گذاری آنلاین رواج یافته است؟

سرمایه‌‌گذاری آنلاین نیز روشی برای تجارت در بازارهای مالی است؛ با این تفاوت که دارایی مورد نظر از طریق اینترنت خریداری می‌شود. این تغییرات در انجام معاملات نتیجه گسترش اینترنت می‌باشد به این دلیل که با یک کلید فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسبی را می‌یابیم. درگذشته تجارت به ‌صورت سنتی و توسط کارگزار انجام می‌شد، ولی امروزه به دلیل ساده‌تر و آسان‌تر بودن سرمایه‌گذاری اینترنتی، این تغییرات به وجود آمد. به این نکته توجه کنید که با سرمایه‌گذاری آنلاین می‌توان نیاز ملاقات با یک کارگزار برای تصمیم‌گیری درباره خرید اوراق بهادار را حذف کرد.

چرا سرمایه‌گذاری آنلاین توصیه می‌شود؟

1) سرمایه‌گذاری آنلاین، یک معامله تجاری سریع می‌باشد.
2) اجرایی ساده و بدون تشریفات دارد.
3) راحتی و دسترسی آسان به همراه دارد.
4) انجام معاملات توسط سرمایه‌گذار آنلاین، امنیت دارد.
5) سرمایه‌گذار آنلاین به‌روز است.

جمع بندی

با خواندن این مقاله به این نتیجه می‌رسیم که برای کسب سود زیاد نیازی به سرمایه کلان نیست. تمامی روش‌های گفته شده معایب و مزایای خود را دارد که با تحلیل و بررسی و آموزش می‌توان ریسک هر کدام را به میزان قابل ‌توجهی کاهش داد.

 

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©