همپوشانی سطوح فیبوناچی در اصلاحی ها

تکنیکال


فرض کنید در یک بازار رونددار نزولی قرار داریم و زمانی که بازار از سطح (C) شروع به رشد می کند می خواهیم تخمین بزنیم در چه قیمتی اصلاح خاتمه می یابد و سطح (D) تشکیل می گردد؟

WOgRoiyTZkLoXfyStoF9FWaAWLxwcVxsotruHip7.png

چند نوع نگاه در بازار وجود دارد که باید هر یک را به تنهایی مورد بحث قرار دهیم. اگر بخواهیم از نگاه خریداران به نمودار نگاه کنیم، خریداران بین سطوح abc فیبوناچی اکسپنشن ترسیم می کنند و در سطح d معامله خود را می بندند، چنانچه بخواهیم از دیدگاه فروشندگان نگاه کنیم، فروشنده ها علاقه مندند به دلیل ریسک حاکم بر بازار و اینکه در سطح مناسب تری بتوانند حجم بالاتری وارد بازار کنند، روی لایه های 61.8% تا 78.6% فیبوناچی اصلاحی وارد معامله فروش می شوند، بدین مفهوم که وقتی از (B) تا (C) فیبوناچی اصلاحی رسم میکنند، روی یکی از این دو نسبت مهم، معامله فروش باز کنند. حال باید وجه اشتراک قیمتی این دو نگاه را با هم تلفیق نمود و سطح پرقدرتی را پیش بینی کرد.

آن هنگام که خریداران معامله خرید خود را می بندند و فروشندگان وارد بازار می شوند، بازاری بدون خریدار پر قدرت داریم که پتانسیل ریزش سنگینی دارد، اما اگر یک بعدی به قضیه نگاه کنیم و در بازار کماکان خریداران پرقدرت وجود داشته باشد و ما دنبال فرصت های فروش باشیم، عملاً یک معامله سخت و عذاب آور گشوده ایم. در حقیقت نگرش ما به بازار از سوی هر دو نوع معامله گر می تواند کمک کند تا لایه هایی از بازار که مستعد برگشتهای اساسی است را شناسایی نماییم. در واقع معاملاتی کم دردسر و کم ریسک می باشد که یقین حاصل کنیم در آن لایه از بازار در جهتی که می خواهیم وارد بازار شویم معامله گر در خلاف جهت بسیار کمی وجود دارد. مثلاً اگر در شکل بالا بخواهیم وارد معامله فروش شویم باید تقریباً مطمئن شویم که خریداران پر قدرتی در سطح مورد نظر وجود ندارد. به عنوان نمونه در سهام شبندر در بورس تهران هم پوشانی آشکاری بین اصلاحی 61.8% و اکسپنشن 100% داریم که منجر به رشد پایدار قیمتی سهم شده است.

56i3PHG4sK5Pjcs99K1zonzB6SNCxe1li7NZE7tr.png

ساختار کند ریزشی بازار در فاز اصلاحی، اعتماد به نفس معامله گران را در ورود به معامله خرید در محدوده ای که هم پوشانی داریم افزایش می دهد. اگر بخواهیم در خصوص آناتومی حرکتی بازار در سیکل بزرگ بحث کنیم، زمانی که بازار در یک حرکت پر شتاب صعودی از(A) تا (B) می رود، یک سری از معامله گران شروع به نقد کردن معاملات می کنند، بنابراین فروشندگان وارد بازار می شوند، در این ریزش دو دسته خریدار در بازار وجود دارد دسته اول مبتنی بر اصلاحی 61.8% به کمین نشسته و دسته دوم بر اساس حرکت هارمونیک بازار بر روی سطح 100% اکسپنشن فیبوناچی منتظر فرصت خرید می باشند. تراکم قیمتی 236 تا 252.8 ریالی برای این سهم حجم بسیار بالایی از نقدینگی را در جهت خرید وارد سهم می کند و این سطح به عنوان یک نقش محوری و کلیدی در برگشت بازار تلقی می شود.


برگرفته از کتاب " رکن سوم بازار " - نوشته نیما آزادی

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©