مفهوم معاملات کد به کد

مفاهیمتابلوخوانی

کد به کد کردن سهام در معاملات یکی از روش‌های ساده و قابل تشخیص برای شروع یک حرکت جدید در سهم می‌باشد.

bvUKzl6DZ4hIh6qnT95VjfkywuBZB2kCmo07anaZ.jpg

معامله‌گران در بازار سرمایه به دو بخش حقیقی و حقوقی تقسیم می‌شوند که هر یک دارای یک کد معاملاتی هستند. سهامداران حقوقی در بازار سرمایه ممکن است دارای چند کد حقیقی نیز باشند. افراد حقیقی ما هستیم که به صورت شخصی در بورس فعالیت داریم و افراد حقوقی شرکت‌هایی هستند که کد بورسی دریافت کرده‌اند و در سطح بازار فعالیت دارند. جابه‌جایی و خرید‌و‌فروش سهام در انواع حالات مختلف می‌تواند بین این دو گروه انجام شود، که این حالات طبق شکل فوق می‌باشد. گاهی اوقات ممکن است حقوقی‌های بازار سرمایه با اهداف خاصی از جمله جمع آوری سهام ارزنده و دارای سود‌دهی یا گمراه کردن سایر معامله‌گران در تابلوخوانی، جابه‌جایی سهام برای شروع یک حرکت مثبت و یا منفی در بازار به صورت کد به کد، معاملاتی را انجام دهند.

در بين حالات ممکن، حالت‌ اول و چهارم برای معامله‌گران بسیار حائز اهمیت می‌باشد، چرا که خريدار سهام، هم نوع ما (حقیقی) می‌باشـد. در مورد قدرت خریدار و فروشنده بـرای حالت چهارم در بخش‌های قبلی صحبت کردیم. اکنون می‌خواهیم در مورد یک بازی بر روی سهام برای حالت اول صحبت کنیم. در معاملات بورس اگر فروشنده حقوقی با حجم‌های بسیار زیاد نسبت به عموم معاملات روز حجم قابل توجهی را در یک زمان خاص از روز به فرد یا افراد حقیقی بفروشد اصطلاحا می‌گوییم که کد به کد حقوقی به حقیقی انجام شده است. باید توجه کنید که کد به کد حقوقی به حقیقی بر روی تابلوی اصلی سهام صورت می‌گیرد و نباید با معاملات بلوکی اشـتباه گرفـت، چراکه معاملات بلوکی بر روی تابلوی دوم انجام می‌گردد.

فرض کنید که سهام شرکتی افزایش قیمت خواهد داشت و یا شرکتی تصمیم به راه‌اندازی یک خط تولید جدید بگیرد و یا درحال بستن قرارداد با یک شرکت خارجی باشد و فقط افراد خاصی از این عوامل مطلع می‌باشند که اصطلاحاً به این حالت خبر رانتی گویند، حال بـرای منتفـع شدن دوستان و یا نزدیکان از کد حقوقی شرکت، سهام را به کد حقیقی آشنایان می‌فروشند. چرا که اگر آشنایان، قصد خرید این حجم زیاد را در بازار از سـایر افراد به صـورت خرد‌خرد داشته باشند، به علت ایجاد تقاضای سایر افراد، بازار نیز تحریک شـده و  این تقاضای زیاد موجب افزایش قیمت سهام خواهد شد؛ درنتیجه از حالت کد به کد حقوقی به حقیقی که در یک زمان خاص انجام می‌گردد بهره می‌برند. حال آشنایان می‌توانند به صورت شخصی از افزایش قیمت سهام منتفع شوند.

برای تشخیص کد به کد می‌توانید به سایت TSETMC مراجعه کرده و مانند شکل زیر وارد قسمت ریز‌‌معاملات شوید:

8Aa1yEsxi7Vkq8SSnL67ld0jZB1sGHQ0V7JeNQfA.jpg

در صفحه ای که باز می‌شود می‌توان معاملات روز جاری را به جزئیات مشاهده کرد.

5DFHlqgdY5Ggu1ggX5fucJOQm5fyWdiIh9J9fEnN.jpg

همان‌طور که مشاهده می‌کنید در نماد "دروز" در ساعت 9 صبح معامله کد به کد انجام شده، به دلیل اینکه سهم صف خرید بوده و با کدهای حقیقی خود نمی‌توانستند در روال عادی سهم مورد نظر را خریداری نمایند، تصمیم بر این گرفتند تعداد حدودا 4میلیون و 800 هزار برگ سهم را از کد حقوقی به کدهای حقیقی در ساعت اولیه بازار منتقل کنند، لازم به ذکر است که یک تابلوخوان قادر به تشخیص کد به کد حقوقی به حقیقی می‌باشد و می‌تواند بعد از انجام کد به کد و بررسی تکنیکال سهم، اقدام به خرید سهم نماید. در کد به کد حقوقی به حقیقی معمولا در قسمت حقوقی‌ها حجم فـروش زیاد می‌باشـد و در قسمت حقیقی‌ها حجم خرید زیاد است. در مثال فوق نمونه‌ای از کد به کد حقوقی به حقیقی را مشاهده کردید. لازم به ذکر است که کد به کد‌ها از نوع سیگنال‌هـای قوی در تابلوخوانی می‌باشد.

نکته حائز اهمیت این است که هر نوع جابجایی سهم بین حقیقی و حقوقی را نمی‌توان کد به کد تلقی کرد و از آن سیگنال گرفت، طبق تعریف گفته‌شده، کد به کد زمانی اتفاق می‌افتد که عده‌ای از خبری مطلع باشند و چون نمی‌توانند از عرضه و تقاضای عادی بازار سهم را توسط کدهای حقیقی خود بخرند (بدلیل افزایش تقاضا و صف خرید شدن) اقدام به انتقال سهم از کدهای حقوقی به کدهای حقیقی خود می‌کنند. اما زمانی‌ که معامله‌گر شاهد انتقال سهم از کد حقوقی به کد حقیقی در قیمت صف فروش بود و همچنان سهم در صف فروش باقی ماند، می‌توان دلیل فروش حقوقی را بر نیاز به نقدینگی یا دستوری یا هر علتی دیگر تعبیر کرد.

 

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©