مربی معامله گری - قسمت 3

معامله گری
مسموم‌ترین انتظارات یک معامله‌گر

انتظارات ما از زندگی، تجربیات احساسی ما را شکل می‌دهند. اگر منتظر پیشامدهای خوب باشیم، حس پویایی و خوش‌بینی به ما دست می‌دهد. اگر انتظار نتایجی منفی را داشته باشیم، دچار نگرانی می‌شویم. اگر موفقیت به نظر دور از دسترس برسد، دلسرد و افسرده خواهیم شد و اگر به دنبال کمال باشیم، در رویارویی با واقعیت، پیوسته دچـار نا امیدی می‌شویم. احساسات ما، انتظارات مثبت یا منفی ما را بدون کمترین خطایی نشان می‌دهند. تحقيقات روانشناسی نشان داده‌اند، اگر انتظارات ما سوگیری خاصی داشته باشند، به احتمال زیاد تجربه احساسی مشابهی با انتظارات خود خواهیم داشت.

ارتباط بین احساسات و انتظارات، بخصوص برای فرد معامله‌گری که در حال پیشرفت است، اهمیت دارد. یکی از اولویت‌های شما به عنوان مربی معامله‌گری خود باید ایجاد تجربه‌های مثبت باشد تا بتوانید انگیزه و تلاش برای آموختن را در خود حفظ کنید. دانش‌آموزان دلسرد، شکست خورده و بیمناک بهره‌وری بالایی ندارند. برای افزایش قدرت یادگیری خود تا بالاترین سطح ممکن، باید تمرکزتان را حفظ کنید و برای این منظور باید مجذوب بازار شوید. معامله‌گری که درگیر احسـاس پریشانی است هرگز نمی‌تواند مجذوب بازار شود.

tDMtvAmLCRuWKqifj3b8MUFQSl3NJNNice6bmHfY.png

آین رَند (Ayn Rand)، مردم را تشویق می‌کرد که در زمان رویارویی با نتایج متناقض، به باورهای خود رجوع کنند، بر اساس نگرش وی، من نیز از شما می‌خواهم که انتظارات خود را بررسی کنید، بخصوص اگر در روند آموزش و پیشرفت شما احساس پریشانی پیوسته اختلال ایجاد می‌کند. مواردی که در ادامه آورده شده‌اند، جزو مسموم‌ترین انتظارات برای یک معامله‌گر محسوب می‌شوند:

1) یک روز خوب، یک روز سودده است
داشتن چنین انتظاری باعث می‌شود که بـا هر تجربه‌ای از سود و زیان در معاملات، احساسات ما نیز دگرگون شوند. همه ما انتظار داریم که روز خوبی را در بازار تجربه کنیم؛ اما اگر روز خوب را برای خود یک روز سودده معنا کرده باشیم، تنها احتمال ناامیدی خود را افزایش داده‌ایم، چراکه گاهی به دلیل عدم قطعیتی که جزو ماهیت بازار است، روز معاملاتی با زیان به پایان می‌رسد. روز خوب باید روزی باشد که ما شیوه معاملاتی صحیح (از اجرای حرفه‌ای معاملات تا مدیریت ریسک محتاطانه) را دنبال کرده باشیم. بر طبق این تعریف جدید برخی از بهترین روزها می‌توانند سودده یا حتی زیان ده باشند. گاهی حتی با رأی ضعیف معاملات یا معاملاتی با نسبت سود به زیان نادرست، سود می کنیم؛ اما این سود دهی با خوب بودن یعنی اجرای شیوه معاملاتی صحیح همخوانی ندارند. درنهایت، شروع روز معاملاتی با انتظار بدست آوردن یک سود از پیش تعیین شده، می‌تواند موجبات ناامیدی ما را فراهم کند.

اهدافی را که نمی‌توانید بر نتایج آنها کنترل کامل داشته باشید، برای خود در نظر نگیرید

2) سخت‌تر کار کردن در حرفه معامله‌گری به معنای انجام معاملات بیشتر است
این فرض بر این عقیده استوار است که اگر بیشتر معامله کنید، بیشتر می‌آموزید و مهارت‌های لازم برای معامله‌گری را سریع‌تر بدست می‌آورید. این نوع تفکر، منجر به معامله‌گری بیش از حد می‌شود و حتی در طول زمان احتمال زیان کردن نیز وجود دارد، چراکه هر معامله با زیان آغاز می‌شود. بدین معنی که اگر مثلاً قیمت ورود شما به معامله فروش در قیمت لحظه‌ای بازار باشد، به اندازه تفاوت بین نرخ فروش به معامله‌گری و قیمت لحظه بازار زیان می‌کنید. پرداخت هزینه‌های انجام معامله، به راحتی یک معامله‌گری روزانه را تا هزاران دلار متحمل زیان می‌کند. باز کردن معامله، بخش کوچکی از روندی است که معامله‌گران برای پیشرفت در حرفه خود انجام می‌دهند.

بیشترین بخش رشد زمانی اتفاق می‌افتد که در لحظه واقعی بازار و در محيط شبیه‌سازی شده، معامله‌گری را تمرین کنیم و درباره ایده‌های معاملاتی و الگوهای بازار تحقیق کنیم، قبل از آنکه سرمایه اصلی خود را در معرض ریسک قرار دهیم. اینکه انتظار داشته باشیم از طریق انجام معاملات، معامله‌گری را بیاموزیم، به سمت معامله‌گری بیش از حد سوق داده می‌شویم که نتیجه‌ای جز نابود شدن سرمایه و از دست رفتن انگیزه یادگیری در ما نخواهد داشت.

3) موفقیت یعنی تأمین هزینه زندگی از راه معامله‌گری
این انتظار نیز به طور قطع باعث دلسردی و ناامیدی می‌شود. هیچ معامله‌گر حرفه‌ای در سال‌های ابتدایی معامله‌گری‌اش، زمانیکه هنوز در حال آموزش و کسب مهارت بوده، از این راه هزینه زندگی خود را تأمین نکرده است.

یک گلف باز یا یک بازیکن تنیس، سال‌ها پیش از ورود به دنیای حرفه‌ای، در تیم کالج و بعنوان یک بازیکن غیرحرفه‌ای بازی می‌کند. ستاره‌های دنیای بازیگری قبل از اینکه بر صحنه تئاتر نقش آفرینی کنند، عموماً چندین سال را به یادگیری درس‌های بازیگری و کار در تئاترهای محلی می‌گذرانند. قبل از اینکه جراحان از راه جراحی درآمد داشته باشند، چهار سال بعنوان دانشجوی پزشکی و چهار سال دیگر را بعنوان رزیدنت جراح و سال‌های  بیشتری را به آموزش‌های تخصصی‌تر می‌گذرانند. اینکه توقع داشته باشید در همان سال‌های ابتدایی ورود به بازار به درآمد ثابتی دست بیابید که بتواند هزینه زندگی شما را تأمین کند، انتظاری کاملاً غیرواقعی است. در مقابل، انتظار واقع‌بینانه می‌تواند حفظ زیانها در حد معقول، پوشش هزنه‌ها با رعایت نظم و پیشرفت در روند معامله‌گری باشد. تنها راه برای حرفه‌ای شدن این است که برای بدست آوردن صلاحیت لازم وقت بگذارید. اگر انتظار دارید سریع‌تر از دیگران به کمک معامله‌گری به درآمد کافی برای گذران زندگی برسید، تنها خود را در معرض دلسردی و شکست قرار داده‌اید.

بهترین پادزهر برای این فرضیات مسموم، یادداشت انتظارات خود در بخشی از ژورنال معاملاتیتان است. مثل انتظاراتی که برای روز معاملاتی پیش‌رو، برای پیشرفت در طول زمان و برای معامله‌گری خوب در نظر دارید. هدف من برای عملکرد معاملاتی خودم، نسبتاً ساده است: می‌خواهم سودی که به دست می‌آورم، بعد از کسر هزینه‌های معامله، بیشتر از سود سرمایه گذاری‌های بدون ریسک من باشد. به عبارت دیگر، من به دنبال سودهایی با ریسک تعدیل شده مثبت هستم. این کار، هدف‌های روندی و عملکردی من را با هم ادغام می‌کند و اگر بتوانم ماهانه یک درصد سود را با ریسکی کمتر از یک درصد به دست آورم، بسیار خوشحال و راضی خواهم بود.

با تمرکز بر سودهایی با ریسک تعدیل شده، نه تنها سودآور خواهیم بود، بلکه می‌‌توانیم اهداف عملکردی و روندی را نیز با هم ادغام کنیم

بسته به سطح معامله‌گری و مقدار ریسک‌پذیری شما بعنوان معامله‌گر، شاید این هدف برای شما واقع‌بینانه نباشد. مقدار سود برای من اهمیت ندارد؛ مسئله مهم این است که بتوانم هدف‌های واقع‌بینانه و قابل دستیابی را برای معاملاتم در نظر بگیرم. اگر انتظاراتم برآورده شود، احساس غرور و کمال می‌کنم، در غیر ایـنصورت به سرعت می‌توانم مسئله را تشخیص داده و از ریسکی که در معرض آن قرار گرفته‌ام عقب بکشم و اصلاحات لازم را انجام دهم. فرمولی که برای پیشبرد معامله‌گری مثبت وجود دارد، این است:

همیشه انتظار موفقیت را داشته باشید و همیشه موفقیت را برای خود تعریف کنید، بدین ترتيب هر چند رسیدن به موفقیت با چالش همراه است اما دست یافتنی خواهد بود. در نهایت با یادداشت انتظارات روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه (انتظاراتی که قاہل اجرا هستند) اهرم قدرتمندی در مقابل تجربیات احساسی بعنوان یک معامله‌گر در دست خواهید داشت.

نکته راهنمای مربی‌گری:

یک یادداشت خوب در ژورنال معاملاتی روزانه می‌تواند این باشد:

انجام چه کاری می‌تواند امروز را به یک روز معاملاتی موفق تبدیل کند، حتی اگر نتوانم سودی بدست آورم؟ (کارهایی که به بهترین نحو می‌توانیم کنترلشان کنیم). این سؤال ساده، ما را به سمت هدف هدایت می‌کند.


برگرفته از کتاب " مربی معامله‌گری روزانه " - نوشته برت استینبارگر

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©