مجمع

مفاهیم

eiaoDRmloE82LCqh39KEe2UW74up6XSXKxkfLfuM.jpg

هر گونه گردهمایی سهامداران و مدیران شرکت که به منظور تصمیم‌گیری در خصوص فعالیت شرکت اعم از تصویب صورت‌حساب‌های مالی، تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه، تصمیم‌گیری در رابطه با تعیین وضعیت شرکت و غیره انجام می‌گیرد را مجمع می‌گویند. مجمع در حالت کلی سه نوع است:

1) مجمع عمومی عادی سالیانه
2) مجمع عمومی فوق‌العاده
3) مجمع عمومی مؤسس

به طور معمول 2 روز (کاری) قبل از برگزاری مجمع شرکت بورسی، نماد معاملاتی آن شرکت در تابلوی بورس اوراق بهادار متوقف می‌شود. برگشت نماد معاملاتی شرکت به تابلو بورس و اوراق بهادار حداکثر 5 روز بعد از برگزاری مجمع خواهد بود.

مجمع عمومی عادی سالیانه

مجمع عمومی عادی سالیانه، یک بار در سال و به منظور رسیدگی به صورت‌های مالی شرکت، رسیدگی به گزارش مدیران و بازرسان شرکت، تقسیم سود نقدی بین سهام‌داران، تخصیص بخشی از سود شرکت به سرمایه‌گذاری‌‌های آتی و پروژه‌های عمرانی و غیره در زمانی که در اساسنامه شرکت پیش‌بینی شده است، تشکیل می‌شود. حضور حداقل بیش از نیمی از سهامداران به نسبت تعداد سهام شرکت، برای تشکیل مجمع عمومی عادی سالیانه ضروری می‌باشد.

زمان برگزاری مجمع عمومی سالیانه

طبق قانون تجارت، مهلت قانونی جهت تشکیل مجمع عمومی عادی سالیانه، حداکثر 4 ماه پس از پایان سال مالی شرکت می‌باشد. دعوت صاحبان سهام برای تشکیل مجامع عمومی از طریق نشر آگهی در روزنامه‌‌های کثیرالانتشار، سایت شرکت و سایت‌های رسمی سازمان از جمله Codal.ir و Tsetmc.com می‌باشد. فاصله بین نشر آگهی و تاریخ تشکیل مجمع حداقل 10 روز و حداکثر 40 روز است. سال مالی اکثر شرکت‌های بورسی در ایران، پایان اسفند ماه است؛ همچنین، تعویق در برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه شرکت‌ها پس از پایان سال مالی شرکت، تا 4 ماه بلامانع است. مجامع شرکت‌ها اکثرا در خرداد ماه و یا تیر ماه برگزار می‌شود.

اطلاعاتی که قبل از مجمع در دسترس عموم قرار می‌گیرد

جهت تصمیم‌گیری بهتر و دقیق‌تر سهامداران در ادامه سهامداری در شرکت مورد نظر و یا بنا به دلایل مختلف دیگر، 10 روز قبل از برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه شرکت‌ها، صورت‌های مالی سالیانه حسابرسی شده به همراه کلیه یادداشت‌های پیوست آن و گزارش فعالیت‌های هیئت مدیره به مجمع منتشر می‌شود. در صورتی که شرکت مورد نظر، دارای شرکت‌های تابعه باشد، علاوه بر اطلاعات فوق، صورت‌های مالی تلفیقی حسابرسی شده و صورت‌های مالی سالیانه حسابرسی شده شرکت‌های تابعه نیز منتشر می‌شود. همچنین جدول زمان‌بندی پرداخت سود نقدی پیشنهادی توسط هیئت مدیره نیز قبل از برگزاری مجمع‌ عمومی ‌عادی سالیانه در سامانه کدال افشا می‌گردد.

وظایف مجمع عمومی عادی سالیانه

- رسیدگی به کلیه امور جاری شرکت مگر موارد تحت اختیار مجامع عمومی مؤسس یا فوق‌العاده
- بررسی ترازنامه و حساب سود و زیان سال مالی گذشته و رسیدگی به‌ صورت دارایی و مطالبات و صورت‌حساب سالانه شرکت
- انتخاب هیات مدیره و بازرسان شرکت
- تصویب ترازنامه و تقسیم منافع بین سهامداران
- تعیین روزنامه کثیرالانتشار
- تصویب و یا رد پیشنهاد‌ها ارائه ‌شده از سوی مدیران

مجمع عمومی فوق‌العاده

در مواقع اضطراری و زمانی که موضوع خاصی مطرح باشد، در یک آگهی دعوت به مجمع عمومی فوق‌العاده می‌شود که این مجمع متشکل از صاحبان سهام شرکت است. این مجمع با حضور حداقل دارندگان بیش از دو سوم سهام، که حق رای دارند، یا نمایندگان آن‌ها رسمیت خواهد داشت و تصمیمات در این جلسه با شرکت دو سوم آرای سهامداران حاضر معتبر است. اگر در اولین دعوت حد نصاب مذکور حاصل نشود، مجمع برای بار دوم اقدام به دعوت می‌کند. مجمع دوم با حضور بیش از یک‌ سوم سهامداران دارای حق رای، رسمیت می‌یابد، به این نکته توجه کنید که باید نتیجه‌ی عدم تشکیل جلسه‌ی اول در آن قید گردد.

وظایف مجمع عمومی فوق‌العاده

- تغییر اساسنامه‌ی شرکت که می‌تواند شامل تغییر نام شرکت، تغییر موضوع فعالیت، تغییر آدرس و غیره باشد
- افزایش سرمایه
- انحلال شرکت

بر اساس ماده 92 قانون تجارت کشور، هیئت مدیره و همچنین بازرس یا بازرسان شرکت این توانایی را دارند که در مواقع لازم اقدام به ایجاد مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده نمایند؛ در این صورت دستور جلسه مجمع باید در آگهی دعوت قید شود.

مجمع عمومی مؤسس

مجمع عمومی مؤسس از مؤسسین و سهامداران اولیه شرکت سهامی عام که در جریان تأسیس شرکت بوده‌اند، تشکیل می‌شود.

وظایف مجمع عمومی مؤسس به قرار زیر است:

- رسیدگی به گزارش مؤسسین و تصویب آن و نیز احراز پذیره‌نویسی کلیه سهام شرکت و تایید مبالغ لازم.
- تصویب طرح اساسنامه شرکت و در صورت لزوم اصلاح آن.
- انتخاب اولین مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت.
- تعیین روزنامه کثیرالانتشاری که هرگونه دعوت و اطلاعیه بعدی برای سهامداران در آن منتشر خواهد شد.

حد نصاب تشکیل جلسه مجمع عمومی مؤسس

به ‌موجب ماده ۷۵ در مجمع عمومی موسس، حضور عده‌ای از پذیره‌نویسان که حداقل نصف سرمایه شرکت را تعهد کرده باشند، ضروری است. اگر در اولین دعوت اکثریت مذکور حاصل نشدند، مجامع عمومی جدید فقط تا دو نوبت توسط موسسین دعوت می‌شوند، مشروط بر اینکه لااقل ۲۰ روز قبل از انعقاد آن مجمع آگهی دعوت را با قید دستور جلسه قبل و نتیجه آن در روزنامه کثیرالانتشار که در اطلاعیه پذیره‌نویسی معین‌ شده است، منتشر نماید.

 

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©