لغزش در بازارهای مالی

معامله گری

شاید سال‌ها طول بکشد تا بتوانید در معامله‌گری واقعاً خوب عمل کنید. اما حتی معامله‌گران حرفه‌ای و باتجربه روزهایی را تجربه کرده‌اند که پیش‌بینی آن‌ها مطابق با آنچه که از بازار به‌دست آورده‌اند، نبوده است. دلیل این امر نوسانات شدید بازارها می‌باشد و عوامل خارجی زیادی بر قیمت سهام تأثیر می‌گذارد. این پدیده در مفهوم لغزش بسیار عالی منعکس شده است. آیا می‌دانید لغزش در بازارهای مالی به چه معناست؟ این مقاله شما را با مفهوم لغزش آشنا می‌کند و به همه آنچه که باید در مورد آن بدانید، پرداخته است.

عناوینی که در این مقاله می‌خوانید:

- منظور از لغزش چیست؟
- چرا لغزش رخ می دهد؟
- کاهش ریسک لغزش
- منظور از لغزش مثبت و منفی چیست؟
- نتیجه

منظور از لغزش چیست؟

در تعریف، لغزش به تفاوت بین قیمت مورد انتظار معامله و قیمت واقعی معامله اشاره دارد. به عبارت ساده‌تر زمانی رخ می‌دهد که قیمت مورد مبادله یک سهم با قیمتی که برای آن پیش‌بینی و سفارش ثبت کرده‌اید، متفاوت است. لغزش بیشتر زمانی اتفاق می‌افتد که در بازار نوسانات شدید وجود دارد.

XLfUmjFis6nBPAMfSNPqwX11tb1Fvdh2EyCBHeWV.jpg

چرا لغزش رخ می دهد؟

در نگاه اول ممکن است به نظر برسد که لغزش فقط یک خطای گذرا می‌باشد، اما مطمئناً اینطور نیست؛ لغزش در بازارهای بسیار ناپایدار رخ می‌دهد. این بدان معناست که قیمت سهامی که مورد معامله قرار می‌گیرند، آنقدر متغیر است که امکان درخواست معامله با قیمت مشخص وجود ندارد. در این حالت تغییرات قیمت به سرعت اتفاق می‌افتد؛ به ‌طوری که در مدت زمان لازم برای ثبت سفارش شما، قیمت ممکن است چند واحد افزایش یا کاهش داشته باشد. این امر سبب می‌گردد که سفارش با قیمتی متفاوت از آنچه انتظار داشتید، معامله شود. همچنین در مواقعی که نقدینگی در بازار پایین است، لغزش رخ دهد. این بدان معناست که تعداد کمی از سرمایه‌گذاران در بازار هستند؛ یعنی یافتن فروشنده‌ای که مایل به فروش سهام خود با قیمت پیشنهادی مورد نظر شما باشد، دشوار است.

اگر هنگام انتشار اخبار در موقعیتی جهت خرید قرار دارید، ممکن است با لغزش قابل ملاحظه‌ای مواجه شوید؛ تقویم اقتصادی و تقویم درآمد را بررسی کنید تا بتوانید از خطر این لغزش جلوگیری نمایید. انتشار اخبار پیرامون یک سهام یا اخبار کلی اقتصادی، هر کدام می‌توانند یکی از علت‌های به وجود آمدن لغزش باشند. عموماً اگر هنگام انتشار رویدادهای مهم خبری معامله نمی‌کنید، نگران لغزش نباشید.

کاهش ریسک لغزش

روش‌های مختلفی وجود دارد که یک سرمایه‌گذار می‌تواند ریسک لغزش را به حداقل برساند، یکی از این روش‌ها تجارت در بازارهای کم‌نوسان و با نقدینگی بالا می‌باشد. زمانی که بازار سهام کم‌نوسان است، معمولاً قیمت‌ها به سرعت تغییر نمی‌کنند. بنابراین اگر سرمایه‌گذاران در بازارهایی با نقدینگی بالا و کم‌نوسان معامله نمایند، می‌توانند خطر لغزش را محدود کنند.

منظور از لغزش مثبت و منفی چیست؟

لغزش مثبت : زمانی اتفاق می‌افتد که سفارش شما با قیمتی پایینتر از قیمتی که شما پیش‌بینی کرده‌اید، معامله می‌شود. این امر سبب می‌گردد تا شما سهام مورد نظر خود را با قیمت بسیار کمتر از حد انتظار خریداری کنید.

لغزش منفی : زمانی اتفاق می‌افتد که سفارش شما با قیمتی بالاتر از قیمتی که شما پیش‌بینی کرده‌اید، معامله می‌شود. این امر سبب می‌گردد تا شما سهام مورد نظر خود را با قیمت بسیار بالاتر از حد انتظار خریداری کنید.

cvLN0DlFi2KtrskI6TrNPIf2srHbLEUvZK5zRu9n.jpg

نتیجه

در صورت وقوع یک رویداد بزرگ اقتصادی از معامله کردن خودداری کنید، زیرا این رویدادها می‌توانند به سرعت بر قیمت سهام تأثیر بگذارند. معمولاً بزرگترین لغزش‌ها در زمان انتشار یک اخبار اقتصادی اتفاق می‌افتد.

 

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©