لبه معاملاتی یا Trading Edge در فرهنگ معامله‌گری شرایطی را بیان می‌کند که در آن، احتمال رخ دادن یک رویداد بیشتر از رویداد دیگر است. به زبان ساده‌تر می‌توان گفت که احتمال برد در یک معامله بیشتر از شکست در آن باشد. یک معامله‌ی موفق زمانی اتفاق می‌افتد که معامله‌گر، توان شناخت عناصری در بازار را پیدا ‌می‌کند که به او مزیت یا بینشی در خصوص چگونگی عملکرد در یک معامله را می‌دهد. لبه معاملاتی دلیلی برای جستجوی سیستم‌ها و استراتژی‌های معاملاتی است. سودآوری افراد را علاقه‌مند می‌کند تا به عنوان سرمایه‌گذار وارد بازارهای سرمایه ‌­شوند. سودآوری با استراتژی معامله ارتباط مستقیم دارد؛ اما لبه معاملاتی را فراتر از یک استراتژی مجزا می‌دانند. حرفه‌ای‌ها در بازار سرمایه از متد‌های مخصوص به خود استفاده می‌کنند؛ این روش‌ها ترکیبی از عوامل مختلف می‌باشند. معامله‌گران ساعت‌ها، روزها و یا حتی سال‌ها را برای یافتن لبه معاملاتی خود در استراتژی‌های معاملاتی و روش‌های اختیاری صرف می‌کنند.

UC5vU74vofOOh7nfEtxhg8QEYasxdzPkSymDCG13.jpg

لبه معاملاتی چیزی است که بین سود و زیان تمایز قائل است، اما مشکل این است که بیشتر معامله‌گران مفهوم لبه معاملاتی را اشتباه درک می‌کنند. معامله‌گران تازه وارد و بی‌تجربه اغلب به دلیل تمرکز بر خوش‌بینی‌های روانشناسی، با طرز فکری مثبت فریب می‌خورند. اکثر معامله‌گران تصور می‌کنند که در صورت حل مسائل روانشناختی خود و یافتن یک سیستم معاملاتی مناسب و همچنین با چند معامله موفق و وارد شدن پول به حساب معاملاتی‌شان، لبه دارند و این همان لبه معاملاتی می‌باشد. ولی در واقع هیچ کدام، لبه معاملاتی نیستند. بخش‌های مهم یک استراتژی معاملاتی تفکر مثبت، مدیریت ریسک، نظم و انضباط و روانشناسی مناسب است.

برای داشتن لبه معاملاتی چه شرایطی را باید داشته باشیم؟

معمولاً لبه معاملاتی برای معامله‌گران و به خصوص معامله‌گران تازه وارد به دنیای بورس به خوبی قابل درک نیست، پس شاید بهتر است در ابتدا به توضیح دقیق لبه معاملاتی بپردازیم. معامله‌گر موفق، کسی است که از روش مشخص و تجربه شده، راهی را بیابد که فرصت‌های مناسب در بازار سرمایه را به خوبی شناسایی ‌کند و در بلند مدت، بر اساس این روش‌ها، نتایج مثبتی از معاملات بدست آورد. این فرصت‌های مناسب همان لبه معاملاتی می‌باشند.

به برخی از مواردی که باعث موفقیت در معاملات تجاری می‌شوند، توجه کنید:

- شما باید یک نظم تجاری داشته باشید که نرخ برد بالایی داشته باشد.
- نکته‌ای که باعث ایجاد مشکل در این لبه‌ها می‌شود، تبدیل شدن به یک آدم ریزبین است که خیلی سریع به معاملات وارد و یا خارج می‌شود. این کار با کارمزد و هزینه‌های مبادله‌ای، می‌تواند بسیار گران باشد. به طور کلی انجام این کار برای معامله‌گران جدید توصیه نمی‌شود.

اهمیت لبه معاملاتی در چیست؟

- در بیشتر مواقع شما در خدمت نیروهای بازار هستید و همچنان می‌توانید خوب عمل کنید، اما بینش کمتری نسبت به معاملاتی که در بازار رخ می‌دهد، دارید.
- برتری منظم بودن در معاملات این است که لبه معاملاتی در اختیار شما قرار می‌دهد تا نسبت به سایر سرمایه‌گذاران متفاوت عمل کنید.
- انجام کارهای مشابه با دیگران، نتایج مشابه به همراه خواهد داشت که باعث می‌شود در این مسیر، سرمایه‌گذار با شکست مواجه شود. لبه معاملاتی شما، مولفه اساسی استراتژی و طرز تفکر شماست که شما را از سایر معامله‌گران متمایز می‌سازد.

مولفه‌های شکل‌دهنده لبه معاملاتی

توجه و تمرکز بر روی نقاط ورود به معامله و غفلت از سایر مولفه‌ها که در شکل‌گیری لبه معاملاتی تأثیرگذار می‌باشند، از اشتباهات رایج بین معامله‌گران است. بسیاری از معامله‎گران این استنباط را دارند که اگر قدرت شناسایی نقاط ورود به معامله را داشته باشند، معاملات موفقی را در پیش خواهند داشت؛ اما برخی از دیگر مولفه‌ها بسیار تأثیرگذار است و در شکل‌گیری لبه معاملاتی موثر می‌باشد.

بطور کلی سرمایه‌گذاران مولفه‌های شکل‌دهنده لبه معاملاتی را تحت سه عنوان کلی دسته‌بندی می‌کنند:

- مولفه‌های مربوط به روانشناسی معامله‌گری
- مولفه‌های مربوط به مدیریت سرمایه
- مولفه‌های مربوط به استراتژی معاملاتی

زمان انجام یا عدم انجام معاملات، قاب زمانی انجام معامله، مقدمات انجام معامله، تکنیک‌های ورود و خروج از معاملات و غیره، از عناوینی هستند که علاوه بر مولفه‌های ذکر شده در بالا به آن‌ها نیز توجه می‌شود.

چطور می‌توان لبه معاملاتی مخصوص به تجارت خود را یافت؟

لبه معاملاتی خیلی پیچیده نیست و برای ایجاد یک الگوریتم که فعالیت شما را در بازار تضمین کند، نیازی به فرمول‌های پیچیده ریاضی ندارید. بهتر است در ابتدا نقاط قوت خود را شناسایی کنید سپس مزایای قابل توجهی از این نقاط بدست می‌آورید و این موضوع عملکرد شما را با دیگر معامله‌گران متفاوت می‌کند. شما ممکن است چندین لبه را برای تجارت خود انتخاب نمایید. معامله‌گران برای تعیین کاری که دقیقا در حال انجام آن هستند، لیستی را برای خود ایجاد می‌کنند که با کمک آن فعالیت روزانه خود را مدیریت و هدایت می‌کنند.

 

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©