قیمت سهام بعد از سود تقسیمی

مفاهیم

شفاف بودن بازار بورس و اوراق بهادار تهران یکی از ویژگی‌های مثبت این بازار به شمار می‌آید. شرکت‌هایی که در بورس فعالیت می‌کنند، باید عملکرد خود را در بازه زمانی یک‌ساله گزارش دهند و در مورد مسائلی مانند تقسیم سود نقدی شرکت و غیره تصمیم بگیرند. قیمت سهام بعد از سود نقدی تغییر پیدا می‌کند و این تغییر بر روی تصمیمات سهامداران تأثیرگذار می‌باشد.

0exTiKrJ6CveROkdi0nrneSPZE603ZLGX5i5xMHQ.jpg

تقسیم سود نقدی چیست؟

شرکت‌های سهامی عام براساس قانون تجارت، در پایان سال مالی، موظف به برگزاری مجمع‌عمومی سالیانه و ارائه گزارش عملکرد اقدامات یک‌ساله خود هستند و در مورد برخی امور از جمله میزان تقسیم سود تصمیم‌گیری کنند. سهام‌داران برای دریافت بازده نقدی سرمایه خود یا به عبارت دیگر dividend gain، پیشنهاد توزیع حداکثری سود را ارائه می‌کنند. از سویی دیگر، مدیران شرکت نیز برای جبران کمبود نقدینگی و جلوگیری از خروج منابع مالی، تمایلی به سود تقسیمی ندارند. سهام‌داران و مدیران شرکت در مجمع‌عمومی سالانه تصمیماتی می‌گیرند که در نهایت به‌صورت یک گزارش در سایت کدال ارسال می‌شود و شرکت‌ها سالانه و یک‌بار، سود نقدی DPS خود را به سهامدارانشان پرداخت می‌کنند.

عکس زیر یک نمونه از گزارش‌های موجود در سایت کدال در مورد سود نقدی می‌باشد:

QyeNAERoXyOYiTEj8zIzPZIYIRuAIM6LQjaxvb0P.jpg

برای رسیدن به دو هدف کلی شرکت‌ها سیاست تقسیم سود را در پیش می‌گیرند: در ابتدا با هدف تأمین نقدینگی برای تداوم رشد شرکت و سپس افزایش ثروت شرکت می‌باشد.

تقسیم سود نقدی چه زمانی پرداخت می‌شود؟

نماد شرکت دو روز کاری قبل از تشکیل جلسه مجمع متوقف می‌شود؛ پس از تشکیل مجمع سالیانه، شرکت حداکثر 8 ماه فرصت دارد تا سود را بین سهامداران خود تقسیم کند. شما می‌توانید در سایت کدال تمامی اطلاعات زمانبندی پرداخت سود و یا امور سهام شرکت را مشاهده نمایید. سهامدارانی که در زمان برگزاری مجمع‌عمومی سالیانه، صاحب سهم بوده‌اند، مشمول دریافت سود نقدی می‌گردند.

پرداخت سود نقدی چه تأثیری بر قیمت سهام دارد؟

هنگامی که در مجمع یک نماد، تصویب می‌شود که سود نقدی را بین سهام‌داران توزیع شود، نماد بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی‌ شده و میزان سود تقسیمی مورد تأیید در مجمع از قیمت سهم کسر می‌گردد؛ به عبارت دیگر قیمت تئوریک کم کردن سود تقسیمی از قیمت سهام قبل از مجمع است.

 سود تقسیمی تصویب شده در مجمع - قیمت سهم روز قبل از مجمع = قیمت سهم در روز بازگشایی

توجه کنید که قیمت سهم در هنگام بازگشایی بعد از مجمع، بر اساس میزان عرضه و تقاضای فروشندگان و خریداران دچار تغییر شده و ممکن است در قیمت‌های بالاتر یا پایین‌تر از قیمت تئوریک مورد معامله قرار گیرد. در این بازگشایی محدودیت نوسان پنج درصد معمول برای سهم اعمال نخواهد شد و بازگشایی بدون دامنه نوسان خواهد بود.

اما سوال مهم‌تری که پیش می‌آید، این است که آیا در مجمع عادی سالیانه شرکت کنیم یا خیر؟

جواب این سوال تنها به استراتژی شما در بازار سرمایه بستگی دارد. معامله‌گرانی که برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت دارند و با نوسان‌گیری خرید و فروش می‌کنند، معمولاً تمایلی برای شرکت در مجامع ندارند. در مقابل معامله‌گران کوتاه‌مدت، سرمایه‌گذارانی قرار دارند که با دید بلندمدت اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند و تمایل دارند تا قبل از مجمع سهام بخرند و در مجمع شرکت کنند. در هر دو صورت به نکات زیر برای شرکت در مجمع دقت کنید:

- نسبت سود نقدی به هر سهم
- نسبت P/E بعد از تقسیم سود
- تاریخ واریز سود
- شرایط کلی بازار
- سود انباشته شرکت چه وضعیتی دارد
- ماهیت فعالیت شرکت
- سابقه پرداخت سود

 

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©