فرایند انباشت و روش بازیگران بازار

تکنیکال

حرکت جانبی قیمت پس از یک روند نزولی، محدوده انباشت است که در طول آن شاهد شکل‌گیری مانور جذب و خرید سهام توسط بازیگران بزرگ با هدف جمع‌آوری سهام برای فروش در قیمت‌های بالاتر و کسب سود از این طریق است.

vRjfd4nDEcNJffqN0Z5432RGrVKSCllb6kjyrnKL.png

کنترل سهام

در طول حرکت نزولی قبل از انباشت یا تغییر مسیر قیمت، کنترل بازار عمدتا در اختیار دست‌های ضعیف است و برای اینکه شاهد چرخش قیمت در بازار باشیم، قیمت باید توسط بازیگران حرفه‌ای و بازیگران بزرگ کنترل شود. همچنان که قیمت سهام سقوط می‌کند، دست‌های بازار هم در حال تغییر هستند تا جایی که پس از سقوط زیاد قیمت، موقعیت‌های قابل توجه خرید برای دست‌های قوی بازار فراهم می‌شود و در طول فرایند انباشت، شاهد تکمیل شدن پروسه خریدهای سنگین و جمع‌آوری سهام از بازار خواهیم بود و تا لحظه‌ای که شرایط برای رشد قیمت فراهم شود این سناریو ادامه خواهد یافت.

در محدوده انباشت، جمع‌آوری سهام منجر به حرکت صعودی بعدی خواهد شد و ابعاد حرکت صعودی متناسب با زمانی است که در این محدوده صرف جمع‌آوری سهام می‌شود. زمینه‌سازی برای شروع یک حرکت مهم به زمان قابل توجهی نیاز دارد. معامله‌گران بزرگ نمی‌توانند سهام مورد نیازشان را یک باره خریداری کنند زیرا اگر تصمیم بگیرند سفارش خرید خود را در یک نوبت عملیاتی کنند، آنگاه به سبب تاثیری که حجم بالای نقدینگی روی قیمت بر جای میگذارد شاهد افزایش قیمت خواهند بود و سفارش آنها کامل نمی‌شود و مجبور خواهند شد در قیمت‌های بالاتر خریدشان را کامل کنند.

نقشه‌های خرید حرفه‌ای‌ها

بازیگران بزرگ در محدوده انباشت، فضایی در اوج ضعف پدید می آورند. اخبار در این شرایط هم چنان منفی است و بسیاری تحت تاثیر اخبار منفی در جهت اشتباه بازار وارد خواهند شد. بازیگران اصلی به تدریج و با نقشه‌های مختلف، ترتیب تمام پیشنهادهای فروش را می‌دهند. ما در بسیاری از اوقات یک رویداد مهم در محدوده انباشت مشاهده می‌کنیم که حرکت روند را مشخص میکند. این پیشامد لرزه یا تکان نزولی است که با نام اسپرینگ هم شناخته می‌شود که حرکت ناگهانی نزولی است و منجر به شکسته‌شدن کف محدوده حمایتی میشود (در ادامه، اسپرینگ توضیح داده خواهد شد) که معامله‌گران بزرگ سه نقشه را پیاده می‌کنند:

نقشه اول برای دست یافتن به حد ضرر معامله‌‎گرانی که در موقعیت خرید بودند، نقشه دوم معامله‌گران ناآگاهی که به ادامه روند نزولی فکر می‌کنند را به فروش ترغیب کنند و نقشه سوم آنها کسب سود از حرکات بعدی قیمت است.

تکانه نزولی مکانیسمی است که قدرت روند نزولی را افزایش می‌دهد ولی همیشه روی نمی‌دهد. باید توجه داشته باشید که در بسیاری از اوقات روند صعودی بدون رخ دادن این حرکت پایانی شروع می‌شود که تشخیص آن تا حدودی دشوار اما به همان میزان معتبر است. بازیگران بزرگ باید دست‌های ضعیف را از بازار خارج کنند. آنها برای خلاص شدن از دست بازیگران ضعیف، بازاری خسته کننده و بدون روند را می‌سازند تا با بستن معاملاتشان در مسیر مورد نظر حرفه‌ای‌ها حرکت کنند.

L29SrOlJh2GH6aDnLFlZo8OcGAYchUIIeFLd48ne.jpg

اسپرینگ

اسپرینگ یکی از فرصتهای معاملاتی با احتمال موفقیت بالا در مناطق مختلف نمودار است. بخاطر اهمیت این موقعیت معاملاتی، پس از توضیحات فوق ضروری است که نگاهی ویژه به آن داشته باشیم. معرفی اسپرینگ به عنوان یکی از کلیدی‌ترین اتفاقات فرایند انباشت است که در محدوده‌های پایانی تریدینگ رنج رخ می‌دهد و حالتی است که قیمت به یک محدوده پایین‌تر از حمایت قبلی، رفت و برگشت کند. بازیگران اصلی بازار برای رسیدن به ارزیابی قطعی از میزان عرضه و قدرت فروشندگان، قبل از شروع روند صعودی جدید، از اسپرینگ استفاده می‌کنند که فرصتی برای انتقال سهام از سهامداران جزء به بازیگران سهم و حرفه‌ای‌ها نیز هست.

E7wmQzZLy2GZLcHEktm4VOVBTwmIdiltHjXonh4i.png

چند نکته:

وقتی حجم روی اسپرینگ متوسط باشد، احتمال تست مجدد اسپرینگ بالاتر خواهد بود.
حتما قبل از اسپرینگ باید یک منطقه حمایتی یا کندلی که حمایت شفاف بازار را نشان دهد، وجود داشته باشد.
خرید با حجم بالا روی اسپرینگ نشانه بسیار خوبی است به شرط اینکه پس از آن شاهد افت زیاد قیمت نباشیم.

مسیری با کمترین مقاومت

حرفه‌ای‌ها که به نقشه‌های شان اشاره شد تا زمانی که تصدیق نکنند مسیر با کمترین مقاومت در حال پیدایش است، حرکت صعودی را آغاز نخواهند کرد. این کار با انجام تست‌های مختلف برای سنجش قدرت فروشندگان صورت می‌گیرد. آنها حرکات رو به پایین مانند اسپرینگ را شروع می‌کنند تا با کنترل کردن مسیر حرکتی قیمت، قدرت فروشندگان را ارزیابی کنند و اگر در این پیشامد حجم معاملات کاهشی باشد، نشانه‌ای بر  بی‌توجهی بازار و پیگیر نبودن فروشندگان برای رسیدن به قیمت‌های پایین‌تر تلقی می‌شود. به این دلیل گاهی بیش از یک تکانه نزولی در محدوده رنج مشاهده می‌کنید. اینها تست‌های حرفه‌ای‌های بازار است تا مطمئن شوند در مسیر صعودی مقاومتی شکل نخواهد گرفت.

مشخصه‌های مشترک محدوده انباشت

هرچه محدوده رنج پیشروی میکند، موجودی سهام قابل فروش کم و کمتر میشود و نوسانات قیمت و حجم به تدریج کمتر خواهند شد.
در مناطق بالای محدوده انباشت، تست‌ها با حجم پایین همراه هستند که نشان دهنده بی‌علاقگی فروشندگان برای فروش است؛ بجز زمانی که بازار برای خروج از محدوده رنج آماده شده باشد.
حرکت قیمت در قالب اسپرینگ با هدف نفوذ به سطح حمایتی یا پایین‌ترین سطح شکل گرفته در محدوده.
حرکات رو به بالا در مقایسه با حرکات رو به پایین، روان‌تر و گسترده‌تر هستند که نشان می‌دهد تقاضا نسبت به عرضه از کیفیت بالاتری برخوردار است.
ساختن زنجیروار سقف بالاتر و کف بالاتر در آخرین مراحل از محدوده رنج که قبل از پرش صعودی قیمت روی می‌دهند.

شروع حرکت صعودی

نقطه عطف حرکت صعودی از جایی شروع می‌شود که دیگر سهامی برای جذب‌شدن وجود نداشته باشد و کنترل کامل بازار در اختیار دست‌های قوی باشد و آنها فقط در قیمت‌هایی بسایر بالاتر از قیمت فعلی از بازار خارج خواهند شد. در این شرایط افزایش جزئی تقاضا باعث تحریک بازار برای حرکت صعودی ناگهانی می‌شود و روند صعودی آغاز میشود.

این مقاله از کتاب "متدولوژی وایکوف" برداشت شده که چگونه منطقی معامله کردن در بازارهای مالی را به صورت کاملا شفاف و کاربردی توضیح میدهد و یکی از کاربردی‌ترین و جذاب‌ترین کتابهای تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن است که توسط آقای ربن چاوز در سال 2019 به رشته تحریر درآمده است.

N2GMHIt9xMabTohxBTA39STRoZhvMtmUiLalsBzn.jpg

برای تهیه این کتاب می‌توانید با پیج فروشگاه کتاب ما به آیدی @mr.ketaabbaz در ارتباط باشید.

نظرات کاربران

0 / 1500
مقاله‌های مشابه
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تحلیل‌اپ می‌باشد و محفوظ است. 2024 ©